غدیر مسئله‌ای جریانی و امامت امری ساختاری است

آیت‌الله‌علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد:

غدیر مسئله‌ای جریانی و امامت امری ساختاری است

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مشهد که در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، تقویت ارتباط بنده با خدا را مهم‌ترین دستاورد مناسبت‌های معنوی همچون روز عرفه و اعیاد قربان و غدیر دانست و اظهار کرد: کلام ما در خطبه اول، دلالت بر مراتب دستیابی به تقوای عملی در زندگانی دارد.


در ایام باسعادتی به‌سر می‌بریم که روز عرفه و عید قربان را پشت سر گذاشته، در ایام ولادت امام هادی(ع) قرار داشته و در آینده هم عید سعید غدیر را پیش رو داریم. برکت و معنویت این ایام فرخنده موجب می‌شود که انسان احساس خودمانی بودن با پروردگار عالم داشته باشد؛ به این معنا که قرائت با اخلاص دعای عرفه و حضور در نماز پرفضیلت عید قربان، انسان را به ذات اقدس پروردگار نزدیک می‌کند و حالتی به انسان القا می‌کند که مراقب رفتار خود باشد، اعمال خود را کنترل کند و از انجام کارهایی که مورد نفرت پروردگار است، پرهیز نماید که این شرایط همان مراتب تقوای عملی است.
ایشان افزود: اینکه انسان مراقبت کند چشم او چیزی را که خدا دوست ندارد نبیند، گوش او چیزی را که خدا دوست ندارد نشنود و همه اعمال و افعال او پیش از آنکه مورد پذیرش مردم باشد، مورد قبول ذات اقدس پروردگار قرار بگیرد، این حالت متأثر از همان حالت خودمانی شدن با خداوند متعال است و در سایه آن، دیگر انسان خود را دچار یک آزادی مطلق و بی‌بندوبار نمی‌داند بلکه آزادی خود را تحت کنترل اراده الهی می‌بیند و از اینکه در بند عشق و رضای حضرت حق قرار گرفته، لذت می‌برد.

تقویت ارتباط با خدا در گرو توسل به اهل‌بیت(ع)
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: تقوا به این معناست که انسان در سایه وابسته بودن به قدرت خدا، همواره در حالتی باشد که رفتار او محبوب خدا باشد و عمل او موجبات خشم پروردگار را فراهم نکند. حقیقت هم همین است زیرا به هر ترتیب، هیچ‌کس به جز خدا نمی‌تواند به زندگی انسان برکت دهد، بنده را شامل حال رأفتش کند و برکات و نعمات را در زندگی ما به فوران درآورد.
ایشان تأکید کرد: کرامت انسانی ما جز با دوستی با خدا و رفاقت با ذات اقدس پروردگار، قابل تحقق نیست. از این رو، احساس دوستی و صمیمیتی که پس از ایام عید و مناسبت‌های معنوی همچون روز عرفه میان انسان و پروردگار ایجاد می‌شود، باید مورد مراقبت و پاسداری انسان قرار بگیرد. به همین خاطر باید همواره در زیارت ائمه اطهار(ع) از ذات مقدس اولیای الهی بخواهیم که محافظ ما در مسیر عشق و عبودیت پروردگار باشند و ثمره دلدادگی خداوند عالم را در عرصه زندگانی ما متجلی سازند تا خصوصاً جوانان، در کوره افسانه‌ساز امیال نفسانی، خدا را از یاد نبرند و رابطه خود با پروردگار را حفظ کنند.
آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه دوم نمازجمعه این هفته با بیان اینکه امروز(جمعه) روز ولادت باسعادت میوه دل امام هشتم، حضرت امام هادی(ع) است، اظهار کرد: وجود مقدس امام هادی(ع) دومین امامی است که در سن طفولیت به مقام امامت رسید و وجود مقدس امام دهم(ع) در 9 سالگی پس از شهادت جانگداز پدر بزرگوارشان حضرت جوادالائمه(ع) به مقام امامت نائل شدند. سه امام در دوران طفولیت به امامت رسیدند، اول وجود مقدس امام جواد(ع) در سن هشت سالگی، دوم وجود مقدس امام هادی(ع) در 9 سالگی و سوم وجود مقدس امام زمان در سن پنج سالگی.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه مسئله امامت در دوران طفولیت حاکی از یک واقعیت است و آن واقعیت این است که امامت، نه انتصابی و نه انتخابی است، خاطرنشان کرد: این نیست که از بین همه مردم بخواهند یک نفر را انتخاب کنند که یا به وسیله خدا یا پیغمبر و یا به وسیله امام قبل صورت بگیرد و از بین همه مردم که همه یک‌جور هستند، یک نفر امام شود، امامت انتصابی نیست، انتخابی هم نیست که خود مردم بخواهند امام را انتخاب کنند.

غدیر مسئله‌ای جریانی 
و امامت امری ساختاری است

وی تصریح کرد: غدیر را به‌عنوان یک مسئله تاریخی نباید حساب کنیم که در چند قرن پیش پیغمبر دست مولا را  بلند کردند و گفتند «من کنت مولاه فهذا علی مولاه»، این کار بوده اما احترام ما به غدیر به این اعتبار نیست، غدیر، (واقعه) جریانی است، غدیر جریان امروز ماست؛ همین نکته امامتِ امام هادی(ع) در 9 سالگی تعیین‌کننده این واقعیت است که غدیر یک قضیه جریانی است، غدیر یک جریان است و همه تعظیم و تکریم ما در برابر غدیر به‌خاطر جریان بودن غدیر هست.

غدیر، دکترین سیاسی به بشریت ارائه کرد
امام جمعه مشهد مقدس افزود: در این جریان دو خاصیت وجود دارد، خاصیت اول اینکه جریان غدیر برای ما ثابت می‌کند یک دکترین سیاسی را به افکار و اندیشه‌های بشریت ارائه می‌دهد، رهبری که خطا نکند، اشتباه نکند، نسیان نداشته باشد، افضل و اعلم باشد، همه چیز را بداند و او بیاید جامعه را مدیریت کند و معصوم باشد، این خاصیت غدیر است.
ایشان گفت: در واقع یک ارائه اندیشه فطری بشر است، فطرت بشر این است که مطیع و فرمانبردار هرکسی نشود. آدمی که ممکن است اشتباه و نسیان کند، باید مطیع یک انسانی باشد که این انسان اشتباه ندارد، خطا ندارد، گناه ندارد، نفسانیاتش بر سرنوشت مردم حاکم نمی‌شود و آن امام معصوم است، فطرت بشر چنین رهبری را می‌پذیرد. غدیر رهبری با این خصوصیات به دنیا معرفی می‌کند؛ دنیای خسته شده از مدرنیته که در این پهنه جز آدم‌کشی، جنگ، دزدی و چپاول طی 5/2 قرن هیچ چیز نداشته و به دنبال پسامدرن افتاده، این دکترین سیاسی را غدیر ارائه می‌دهد لذا غدیر جریان امروز ماست.
آیت‌الله علم‌الهدی «تداوم وحی در رهبری بشر» را خاصیت دوم غدیر برشمرد و اظهار کرد: غدیر ‌می‌گوید با رحلت پیغمبر وحی منقطع شد اما تداوم وحی در رهبری از بین نرفت. عده‌ای خیال می‌کردند چون پیغمبر از دنیا رفت و وحی منقطع شد، تنها آنی که پیغمبر آورده همین قرآن است و دیگر رهبری و هدایت مردم دست خودشان است، خودشان هرکار می‌خواهند بکنند در حالی که این نیست.

«امامت» تداوم حاکمیت وحی بر مردم است
ایشان ادامه داد: وجود مقدس پیغمبر(ص) که مبعوث به رسالت شد، بعثت پیغمبر دو خاصیت داشت، اول که حامل وحی بود، از طرف خدا پیام می‌گرفت و به مردم می‌رساند، جریان ارتباطی بشر با خدا، پیغمبر بود. خاصیت دوم پیغمبر این بود که جامعه را به‌صورت حاکمیت الهی اداره می‌کرد؛ پیغمبر که از دنیا رفتند، آن خاصیت اول که بخواهد واسطه وحی باشد منقطع شد، اما خاصیت دوم سر جایش است، مدیریت امت و حاکمیت امت باید مبتنی بر وحی باشد و امامت، تداوم وحی است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بزرگ‌ترین شاخصه شیعه در کنار همه مزایای اعتقادی، کلامی و فقهی این است که می‌گوید «رهبری برای امت باید در تداوم وحی صورت بگیرد»، خاطرنشان کرد: یعنی رهبر معصوم بعد از خود پیغمبر جامعه را اداره کند و ما هم الان که رهبر معصوم در پس پرده غیبت است، قائل به رهبری حجت امام معصوم هستیم؛ حجت امام معصوم در حقیقت واسطه است، مرجع مردم است، مردم رجوعی که به رهبر معصوم دارند چون در پس پرده غیبت است و چون در یک رسالت بالای جهانی‌سازی باید در پس پرده غیبت قرار بگیرد، باید به حجت معصوم مراجعه کنند، مثل یک معاون ارتباط مردمی، حجت معصوم باید جوابگوی مردم باشد ولی در اصل رهبری و امامت، امامت متعلق به وجود معصوم علیه‌السلام است.

غدیر سکولار را قبول نداریم
ایشان به وجود برخی باورها نسبت به غدیر اشاره کرد و گفت: امروز غدی�� به‌عنوان جریان سیاسی و تداوم رهبری وحی برای ما موضوعیت دارد، غدیر برای ما عظمت دارد. ما غدیر سکولار را قبول نداریم، اینکه عده‌ای بگویند عاشق امیرالمؤمنین و دلداده امیرالمؤمنین(ع) هستیم و غدیر هم روزی است که پیغمبر، دست امیرالمؤمنین را بلند کرد و به همه نشان داد، در آن تاریخ تنها جشن بگیریم و دیگر علی را کاری نداریم، در جریان حکومت و مدیریت با امامت کاری نداریم، این غدیر سکولار را قبول نداریم، ما غدیر اجرایی امروز را قبول داریم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه