سال‌ها ممنوع‌الخروجی به خاطر طمع یک میلیون تومانی!

ماجرای گرفتاری افراد کم‌سواد در دام سودجویان

سال‌ها ممنوع‌الخروجی به خاطر طمع یک میلیون تومانی!

زن مشهدی که اطلاعات حقوقی بالایی ندارد و سال‌ها پیش مدارکش را در ازای دریافت جایزه یک میلیون تومانی به افراد ناشناس واگذار کرده بود، حالا در فهرست سیاه فرار مالیاتی قرار دارد و حتی از سفرهای زیارتی هم محروم شده است.


چالش کارت‌های بازرگانی بی‌هویت

در چند سال گذشته ماجرای صدور کارت‌های بازرگانی بی‌هویت در کشور چالش‌های فراوانی برای نظام مالیاتی کشور و حتی دستگاه قضایی ایجاد کرده است. هر چند در حال حاضر به دقت ماجرا رصد می‌شود که کارت بازرگانی صادر شده با هویت فرد خدمات‌گیرنده مطابقت داشته باشد و مکان و حرفه او تحت رصد و کنترل قرار می‌گیرد، اما هنوز هم پس‌لرزه‌های وجود و استفاده از کارت‌های بازرگانی بی‌هویت به گوش می‌رسد.
اما رویه افراد سودجو که راه دور زدن قانون را خوب شناسایی کرده بودند این گونه بود که با چند لایه واسطه افراد خود را به حاشیه شهرها و یا به سراغ افراد کم‌سوادی می‌فرستادند که از نظر مالی در وضعیت مناسبی قرار نداشته و چند صد هزار تومان پول نقد هم برای آن‌ها ارزش زیادی داشت. همین موضوع موجب می‌شد تا با وعده‌های دروغین پرداخت ماهیانه حقوق، سود و... مدارک هویتی آن‌ها را گرفته و حتی برخی‌ها را به دفاتر اسناد رسمی برده تا زیر برگه‌های ارائه شده را امضا کنند.
این افراد که در امر واردات و صادرات کالا فعالیت می‌کردند در اصل فرد کم‌اطلاع را به درون چاهی عمیق پرت می‌کردند که صدای کمک خواستن‌های طعمه سال‌ها بعد گوش فلک را کر می‌کرد، زیرا آن‌ها با هویت این افراد اقدام به دریافت انواع کارت‌های بازرگانی می‌کردند و به سرعت وارد فاز ثبت سفارش کالا می‌شدند. از طرفی هر چه کالا صادر و یا وارد می‌شد مالیات و مفاصاحساب آن به نام فرد کم‌سواد درج می‌شد. سودجویان هم به راحتی اقدام‌های خلاف قانون خود را صورت می‌دادند و سودهای کلان به جیب آن‌ها سرازیر می‌شد.

بدهی 4میلیاردی زن کم‌سواد
اما با وجود آنکه چندین سال است در این زمینه سخت‌گیری‌های فراوانی صورت گرفته اما همچنان افرادی شناسایی می‌شوند که بدهی چند میلیاردی روی شانه آن‌ها سنگینی می‌کند، در واقع آن‌ها فدای طمع و کم‌سوادی خود شده‌اند.
در این زمینه پرونده کلاه‌برداری در دادسرای ناحیه2 مشهد مطرح و وقتی بازپرس پرونده چند متهم را در حین رسیدگی به پرونده شناسایی و آن‌ها دستگیر شدند، موضوع فرار مالیاتی گسترده‌ای نیز در پی آن نمایان شد. وقتی موضوع توسط بازپرس پرونده به دقت مورد تحقیق قرار گرفت هویت زنی کشف شد که کارت بازرگانی او در اقدام‌های خلاف قانون صورت گرفته استفاده شده بود.
از همین رو دستور شناسایی و دستگیری این فرد میانسال صادر و مأموران پس از چندین روز تلاش رد او را در مناطق حاشیه‌ای شهر مشهد زدند. پس از انتقال این فرد به شعبه بازپرسی و گرفتن اظهارات او مشخص شد این زن 10سال پیش وارد بازی دو سر باخت شده است. او فقط در پی وعده جایزه‌ای یک میلیون تومانی تمامی مدارک هویتی خود را در اختیار سودجویان قرار داده بود و حتی هر برگه‌ای که آن‌ها به او داده بودند را هم امضا کرده و به نوعی سند بدبختی‌اش را با دست خودش مهر زده بود.
تمامی این موضوعات در حالی بود که او در حال حاضر بیش از 4میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارد و باید نسبت به پرداخت آن اقدام کند. از سوی دیگر این زن که چندی پیش پی برده بود که چه کلاه گشادی فقط به واسطه طمعی که داشت سرش رفته موضوع ممنوع الخروجی‌اش را دردآورترین قسمت ماجرا می‌دانست؛ چراکه او سال‌هاست چشم انتظار رفتن به کربلای معلی بود اما زمانی که همه چیز مهیا بود به حکم قانون حق خروج از کشور را نداشت.
این زن در شعبه بازپرسی همچنین اعتراف کرد وقتی آن‌ها امضاهای زیادی از من گرفتند سؤال کردم این همه امضا برای چیست که سودجویان مدعی شدند برای پرداخت جایزه باید این مراحل طی شود!
در حالی پای این زن در پرونده قضایی گیر کرده و باید پاسخگوی رفتارش باشد که هنوز تاجران متخلف شناسایی نشده‌اند و معلوم نیست آن‌ها با این روش چند نفر دیگر را گرفتار کرده‌اند.

​​​​​​​خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه