برچسب بی‌اعتمادی روی برنج ایرانی

سودجویان از اختلاط برنج‌ها سود می‌برند

برچسب بی‌اعتمادی روی برنج ایرانی

فصل رنج برنج و شالیکاری که به پایان می‌رسد، قصه‌ای نو که غصه دیرینه برنج‌کاران شمال است آغاز می‌شود. جنایتی که آشکارا علیه برنج مرغوب ایرانی رقم می‌خورد. برنج‌هایی که اینجا نقاب‌ بر صورت می‌زنند تا ایرانی به ‌نظر برسند.


بازار برنج، هر سال با تنش‌هایی از واردات و تخصیص ارز دولتی گرفته تا افزایش قیمت کود و سم و هزینه‌های جانبی تولید برای کشاورز و از افزایش نرخ شالیکوبی‌ها گرفته تا سودجویی و تخلیط برنج، دچار آسیب‌های جدی و کهنه‌ای است که با عقب نشینی دولت و دستگاه‌های نظارتی، راه به جایی نبرده است و دود این 
پا پس کشیدن‌ها و پا پیش گذاشتن سودجویان، تنها به چشم کشاورزانی می‌رود که هر سال، رنج در زمین، نشا می‌کنند!
 اختلاط برنج‌های مرغوب شمال با برنج‌های خارجی و داخلی برای سود بیشتر، نوعی دستبرد به دسترنج کشاورزان است و این افراد برای خود از جیب مردم و اعتبار کشاورزان، کیسه می‌دوزند. این ولع ناتمام، رنجی است که گویا پایانی ندارد.
در این راستا محمد قربانی؛ معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در هفته‌های اخیر از ورود برنج خارجی شبیه به طارم و با قیمت هر کیلوگرم 30 تا 35 هزار تومان برای تنظیم بازار برنج ایرانی به کشور خبر داده است. گفتنی است این برنج‌ها عمدتاً از کشورهای هند و تایلند، مسافر ایران شده‌اند.
هر چند موضوع تخلیط برنج محدود به استان مازندران و در استان مازندران تنها محدود به شهرستان بابل نمی‌شود؛ اما به دلیل آمار رسمی دستگاه‌های نظارتی مبنی بر تشکیل بیشترین پرونده تخلف تخلیط برنج استان در این شهرستان و شنیده‌هایی مبنی بر آماده‌سازی مقدمات تخلیط برنج در آستانه فصل برداشت از سوی سودجویان در این شهرستان، محور این گزارش را به شهرستان بابل اختصاص داده‌ایم.
در حالی شهرستان بابل حائز رتبه نخست میزان تولید برنج و از لحاظ سطح کشت بعد از رشت دومین استان کشور است که طی سالیان اخیر  بزرگ‌ترین مرکز تخلیط برنج در مازندران نیز به شمار می‌رود.
طی روزهای اخیر زمزمه‌های فراوانی در فضای مجازی مبنی بر ورود تریلی‌های متعدد حامل برنج‌های وارداتی به بابل وجود دارد که عمدتاً توسط سودجویان برای تخلیط برنج صورت می‌گیرد.
در ادامه توجه شما را به بخشی از اظهارات مدیران دستگاه‌های متولی برنج در شهرستان بابل در جلسه مبارزه با تخلیط برنج در بابل جلب می‌کنم که خالی از لطف نیست.

بخش زیادی از برنج وارداتی کشور به بابل می‌رسد
تشکا فیروزجایی؛ رئیس اداره صمت بابل در این‌باره می‌گوید: حجم وحشتناکی از برنج وارداتی کشور وارد بابل می‌شود و تعداد تقاضا برای گرفتن کد انبار برنج خیلی زیاد شده‌ است.
وی با بیان اینکه در سه ماه نخست امسال ١٧پرونده داشتیم، افزود: برنجی که از گمرک وارد می‌شود، در بارنامه نوشته بابل. چرا باید برنج وارداتی به مبدأ شهرهای برنج‌خیز بارنامه شود و از همان مبدأ جلوگیری نمی‌شود؟
رئیس اداره صمت بابل با تأکید بر اینکه بیش از ۵۰ نفر وارد کننده برنج در بابل هستند که همه پروانه برنج فروشی دارند، گفت: الان برخی برای رد گم کردن، برنج خارجی را در کیسه‌های ۸۰کیلویی در انبارها به نام برنج داخلی نگهداری می‌کنند. باید مبادی ورودی و خروجی استان را برای واردکنندگان برنج ناامن کرد.

 ضرورت کنترل ورود برنج خارجی
محسن علی‌گل‌زاده؛ رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان بابل نیز گفت: برنج ۵ میلیون نفر در بابل تأمین می‌شود. سورتینگ، مبدأ تخلفات است. حتی نام بابل در وزارتخانه جهاد کشاورزی به‌عنوان محل تخلیط بوده و برای بازرسی از تخلیط برنج، کمبود نیرو داریم و نیازمند کمک دیگر دستگاه‌ها هستیم.
سیدعلی طاهری؛ رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل نیز در خصوص صحت‌وسقم انتشار خبر تخلیط گسترده برنج در بابل به عنوان مرکز اصلی تخلیط در استان مازندران، به خبرنگار بلاغ گفت: طی هفته‌های اخیر با تشدید نظارت بر مراکز عرضه و شالیکوبی‌ها، جلوی تخلیط تا حد زیادی گرفته شده است.
وی افزود: جرایم سنگین ریالی چند مرکز تخلیط برنج در بابل موجب شد تا سودجویان برنج، عقب‌نشینی کنند.
رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل، خاطرنشان کرد: برخی از متخلفان، مشمول جرایم 2 تا 3 میلیاردی شدند و نقره‌داغ این واحدها موجب شد فکر تخلیط برنج خارجی با ارقام پرمحصول به ذهن کسی نرسد.
طاهری متذکر شد: عمده این تخلف در مراکز سورتینگ صورت می‌گیرد که با پلمب نزدیک به 8 واحد سورتینگ و مشارکت و همراهی اتحادیه برنج، تعزیرات، جهاد کشاورزی و دستگاه‌های نظارتی، مقابله سختی با تخلیط برنج در بابل صورت گرفته است.
به گفته وی یک هزار واحد دارای مجوز عرضه برنج و بیش از 2 هزار برنج‌فروش نیسانی و دوره‌گرد در بابل مشغول فعالیت هستند.

خط قرمز تعزیرات
یدالله ملکی؛ مدیر کل تعزیرات مازندران نیز درخصوص اقدامات دستگاه متبوع خود در مقابله با متخلفان بازار برنج به خبرنگار بلاغ می‌گوید: طی سال‌ جاری چندین پرونده به ویژه در شهرستان بابل تشکیل شده که برخورد سختی هم با متخلفان صورت گرفته است.
وی افزود: مجموع جرائم صورت گرفته از چند میلیارد تومان گذشت و میزان جرائم برخی از متخلفان از یک میلیارد هم عبور کرد.
مدیر کل تعزیرات مازندران خاطرنشان کرد: تخلیط برنج جزو خط قرمزهای ما در رصد و نظارت بازار برنج است و در صورت مشاهده، با اشد مجازات و قاطعانه بدون کوچک‌ترین اغماضی برخورد خواهیم کرد.
ملکی ادامه داد: سال گذشته نیز شهرستان بابل بیشترین تعداد پرونده تخلف در موضوع تخلیط برنج استان را به خود اختصاص داده بود.
وی تصریح کرد: آنچه مسلم است تخلیط برنج از تخلفاتی است که در نامه مکتوب به شعب تعزیرات در استان، هیچ‌گونه اهمالی در آن نمی‌شود و حداکثر مجازات در نظر گرفته می‌شود.
مدیر کل تعزیرات مازندران اعلام کرد: مجازات ریالی متخلفان بازار برنج طی سال جاری چندین برابر گذشته شده است.
ملکی تأکید کرد: شاید بتوان از عدم درج قیمت عبور کرد؛ اما اینکه فردی بیاید برنج ایرانی را با یک برنج ناشناس خارجی مخلوط کند و آن را به عنوان برنج اصیل و برند مازندرانی بفروشد، اصلاً بخشودنی نیست؛ چرا که جدا از جفا به خریدار، ظلم فاحشی به کشاورزان، به برند مازندران و تاجران منصف صورت می‌گیرد.
وی متذکر شد: متأسفانه مخدوش کردن نام و برند برنج محلی مازندران موجب رکود بازار و کشاورزی خواهد شد و با این اقدام برخی افراد بی‌خرد و متقلب، حتی از مشتریان برنج مازندران کاسته می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه