ریزگردها ساکنان جنوب کرمان را کوچ می‌دهد

ریزگردها ساکنان جنوب کرمان را کوچ می‌دهد

کرمان    

وجود ریزگردها در آسمان جنوب کرمان به یکی از معضلات حاد این منطقه تبدیل شده و موجب کوچ دادن بسیاری از ساکنان شهری و روستایی شده است.


بر اساس گزارش‌های سازمان خواربار جهانی(فائو) جنگ آینده ملت‌ها جنگ آب است. فائو سازمانی بین‌المللی است که در زمینه کشاورزی، شیلات، منابع طبیعی و به طور کلی برای تأمین غذای مناسب کشورهای در حال توسعه برنامه‌های درازمدت ، کوتاه‌مدت و میان‌مدت تدوین می‌کند.
 این سازمان در یکی از گزارشات خود چندین سال قبل مدعی شد پس از جنگ نفت، جنگ غذا و در نهایت جنگ تنش آبی بین ملت‌ها شکل می‌گیرد که اگر اشتباه نکنیم چیزی حدود ۳۰ سال از آن گزارش می‌گذرد و امروز صحت آن گزارش ملموس است.
جنوب استان کرمان به خصوص جلگه جیرفت و سرزمین رودبار از ارتفاعات بافت و ساردوئیه تا نزدیکی‌های جلگه سند و پنجاب در اطراف هلیل‌رود جایی که شیب ملایم‌تر و آب این رودخانه بر زمین‌ها سوار می‌شد، شکل گرفته است و دچار خشکسالی است.
محسن سابقی؛ یکی از ساکنان حاشیه تالاب جازموریان در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه مردم جنوب کرمان اغلب از طریق کشاورزی و دامپروری ارتزاق می‌کنند، اظهار کرد: به علت مجاورت با استان سیستان و بلوچستان و وجود طوفان‌های ویران کننده ۱۲۰روزه سیستان، اکنون با رها سازی نشدن حقابه و خشکیدن تالاب جازموریان که روزی بزرگ‌ترین زیستگاه طبیعی و تأمین کننده گوشت و پرورش دهنده دام‌های سبک و سنگین بوده، روبه‌رو شده و در تنگنا قرار گرفته‌ایم.
وی بیان کرد: اگر برای این منطقه فکری نشود به زودی این مناطق خالی از سکنه خواهند شد و دیری نخواهد پایید که شاهد کوچ اجباری بیش از یک میلیون جمعیت و ویرانی هزاران هکتار زمین زراعی خواهیم بود.
این شهروند جازموریانی عنوان کرد: بسیاری از مردم منطقه جازموریان، زندگی خود را رها کرده و با بدترین شکل ممکن در آلونک‌های حاشیه گلخانه‌های جیرفت بدون داشتن حتی کمترین امکانات اولیه، کارگری می‌کنند. چه بسا بسیاری از این آلونک‌ها طعمه حریق شده و در فصول گرم سال که کشاورزی از رونق می‌افتد، به حاشیه نشینی و شغل‌های کاذب روی می‌آورند.
​​​​​​​
چه باید کرد؟
داریوش گل علیزاده؛ سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه پدیده گرد و غبار در کشور اظهار کرد: در بحث طوفان‌های گرد و غبار، هیچ راهی جز مهار چشمه‌های تولید ریزگرد نیست که این امر هم به صورت عملیات فیزیکی و هم درختکاری است.
گل علیزاده ادامه داد: با ایجاد دیوارهای سبز از طریق نهال‌کاری و ایجاد پوشش گیاهی در مناطق خشک می‌توان جلوی خیزش گرد و غبار را گرفت.
وی با بیان این مطلب که اراضی بیابانی منشأ گرد و غبار نیستند، گفت: اراضی که به هر دلیل تخریب می‌شوند مثل زمین‌هایی که در آن‌ها کشاورزی می‌شود و بافت خاص آن به هم می‌خورد و به دلیل بی‌آبی رها می‌شوند، وقتی جریان باد رخ می‌دهد یکی از کانون‌های خیزش گرد و غبار می‌شوند.
گل علیزاده خاطرنشان کرد: به میزان ۷/۶ هکتار اراضی بحرانی گرد و غبار در داخل کشور داریم که کانون گرد و غبارند.
 سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: متولی اصلی نهال‌کاری و درختکاری، سازمان جنگل‌ها و مراتع است؛ اما بودجه کافی برای این کار را در اختیار ندارد. در واقع سازمان جنگل‌ها زیرمجموعه جهاد کشاورزی، مرجع ملی مقابله با بیابان‌زایی است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه