مطالبات صنعتگران استان مرکزی از رئیس جمهور چیست؟

در آستانه سفر هیئت دولت مطرح شد

مطالبات صنعتگران استان مرکزی از رئیس جمهور چیست؟

مرکزی  

استان مرکزی به واسطه استقرار صنایع مادر و بیش از 3 هزار واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ، یکی از سه قطب صنعتی کشور به شمار می‌رود؛ ولی این صنایع با وجود مزایای بی‌شمار برای استان، درگیر چالش‌هایی هستند که برخی از آن‌ها تنها به دست مدیریت ارشد اجرایی کشور رفع می‌شود. 


به گزارش ایسنا در سال‌های اخیر، استان مرکزی به واسطه مشکلات صنایعش، اعتراضات کارگری و تجمعات در صدر اخبار اقتصادی و صنعتی کشور بوده و همین امر سبب شد تکاپو برای رفع مشکلات صنایع بزرگ، بیشتر شود.
به واسطه تلاش‌های ملی و استانی بخشی از چالش‌های صنایع بزرگ رفع شد؛ اما وضعیت اقتصادی کشور نیز مسبب ادامه یافتن چالش‌های دیگر شده است. همان‌طور که گفته شد، قطعاً برای رفع برخی مشکلات، نیازمند تصمیم در رده‌های بالای کشور است.
این روزها که در آستانه سفر ریاست جمهوری و هیئت دولت به استان قرار داریم، صنعت استان به ثمرات این سفر چشم دوخته تا شاید با چاره‌اندیشی‌هایی در سطح ملی، برخی گره‌های زنجیره تولید صنعتی باز شود.
یکی از صنایع مهم استان مرکزی که این روزها با بیشترین چالش دست به گریبان است، آذراب است.

بازدید از آذراب، مطالبه اصلی کارگران
رئیس شورای اسلامی کار شرکت آذراب با اشاره به اینکه شرکت در حال حاضر با کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت خود مشغول به کار است، اظهار کرد: فقط اسماً مدیرعامل داریم و تمامی اعضای هیئت مدیره و حتی مدیران میانی نیز از کارخانه رفته‌اند.
داوود عسگری با تأکید بر اینکه کارگران شرکت آذراب تاکنون ۲۰ مدیرعامل دیده‌اند و با انتصاب هر مدیر جدید، به راحتی تشخیص می‌دهند که شرکت وارد مدار کار و تولید می‌شود یا خیر، بیان کرد: یکی از مطالبات جدی شرکت آذراب و کارگران آن، حضور رئیس‌جمهور در شرکت و بازدید از وضعیت کنونی این کارخانه بزرگ است.

سهام آذراب از بانک کشاورزی گرفته شود
وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر کدام کارخانه در استان مرکزی وضعیتی به مانند آذراب دارد و آیا مهم‌تر از این کارخانه با چنین چالش‌هایی، جایی برای بازدید از سوی هیئت دولت و رئیس جمهوری وجود دارد، گفت: تمام مشکلات و گرفتاری‌های شرکت آذراب از جایی شروع شد که سهام به بانک کشاورزی واگذار شد و درخواست شرکت آذراب از دولت این است که تمهیدی داشته باشد تا سهام توسط بانک کشاورزی واگذار شود.
عسگری تصریح کرد: سهام آذراب باید به یک هلدینگ معتبر و با اهلیت سپرده شود و اگر در حال حاضر چنین شرایطی میسر نیست، کاری که برای هپکو صورت گرفت برای آذراب تکرار شود. به طوری که سهام از بانک کشاورزی به دولت واگذار شود و سپس با انتخاب یک هلدینگ مناسب، واگذاری از سوی دولت به این هلدینگ انجام گیرد.

سنگ بزرگ بانک‌ها جلوی پای صنایع کوچک
مدیر عامل یکی از صنایع کوچک مستقر در شهرک صنعتی ایبک‌آباد اراک به عنوان یکی از این صنایع کوچک در خصوص مشکلات صنایع گفت: یکی از چالش‌های شرکت‌های صنعتی و تولیدی کوچک، مسئله تأمین نقدینگی است. مسلماً تولیدکننده در کنار آورده خود نیازمند تسهیلات بانکی است؛ ولی متأسفانه بانک‌ها زیر بار پرداخت تسهیلات به صنایع کوچک نمی‌روند و در صورت موافقت باید هفت خان طی شود که یکی از آن‌ها دریافت تضامین است.
محمد حسین عرب بیان کرد: بانک‌ها تضامین بسیار سنگین می‌خواهند و تازه اگر پروسه طولانی دریافت تسهیلات به نتیجه برسد، بخشی از پول توسط بانک مسدود می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه روال امور بانکی بسیار سخت و دشوار است و حتی برخی از بانک‌ها با این بهانه که «شما مشتری ما نیستید»، روند کار را به تعویق می‌اندازند.

اخذ ارقام عجیب توسط شرکت شهرک‌ها
این تولیدکننده اظهار کرد: متأسفانه شرایط در شهرک‌های صنعتی نیز قدری عجیب است. به عنوان مثال شهرک صنعتی برای افزایش میزان برق مورد نیاز و دریافت یک نامه معرفی به شرکت برق، از تولیدکنندگان رقم‌های سنگینی دریافت می کند. حتی برای گرفتن خط تلفن و معرفی به مخابرات و گرفتن انشعاب گاز و معرفی به شرکت گاز نیز این ارقام سنگین دریافت می‌شود.
وی اشاره می‌کند که شخصاً برای دریافت یک نامه معرفی به شرکت برق، مخابرات و گاز به ترتیب ارقامی افزون بر ۱۲ میلیون تومان، ۵۴۰ هزار تومان و ۷۰ میلیون تومان به شرکت شهرک‌های صنعتی استان پرداخت کردم.
وی گفت: مسلماً اگر این مبالغ صرف توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی شود، قطعاً مشکلی وجود ندارد؛ اما چنین نیست. متأسفانه زیرگذر این شهرک سال‌هاست نیمه‌تمام باقی مانده است و هفته‌ای نیست که یک تصادف در این منطقه اتفاق نیفتد. در حالی که انتظار می‌رود ارقام دریافتی از تولیدکنندگان صرف توسعه زیرساخت‌ها و دسترسی‌های منتهی به شهرک شود.
وی اضافه کرد: شهرک‌های صنعتی مانند شهرک صنعتی ایبک‌آباد، در حوزه آب مشکل دارند. تقریباً تمامی صنایع با کمبود برق روبه‌رو هستند که البته مسئله کشوری است و زیرگذر هم هر هفته تلفات می‌گیرد و باید این زیرساخت‌ها توسعه یابند.

پروسه بورس، سخت و طولانی است
مدیر عامل شرکت پاس پلاست شادی، یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان کوچک را در موضوع بورس دانست و گفت: خرید مواد اولیه از طریق بورس، پروسه‌ای بسیار سخت و طولانی دارد. به عنوان مثال دریافت کد بورسی حدود 1.5 سال زمان برد در حالی که باید این روندها تسهیل شود؛ چرا که اگر این روال اداری تسهیل نشود، عملاً سرمایه اولیه که وارد تولید می‌شود، از بین می‌رود.
وی با اشاره به واردات ماشین‌آلات مورد نیاز صنایع بیان کرد: تا سال گذشته برای واردات، تعرفه وارداتی وجود نداشت؛ اما امسال ۱۵ درصد مالیات اخذ می‌شود. به عنوان مثال زمانی که هزینه واردات یک دستگاه ۵۰۰ میلیون تومانی، ۸۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود، مابه‌التفاوت این هزینه اضافی را به ناچار باید از مشتری تأمین کنیم و این امر، تورم را به دنبال دارد.
عرب با تأکید بر اینکه هزینه‌های جاری تولید نیز یکی از مشکلات صنایع شده است، افزود: سال گذشته به صورت میانگین ماهانه ۱۵۰هزار تومان برای مصرف گاز پرداخت کردیم. امسال بهای مصرف گاز در یک ماه، 2 میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است و بهای گاز صنایع پتروشیمی و فولادی از ۲ تا ۲۰ درصد گران شده است. مسلماً مابه‌التفاوت این رقم را از مشتری دریافت می‌کنیم که امری تورم‌زاست. در حالی که برای تولیدکننده نباید چنین افزایش‌هایی صورت گیرد تا هزینه تولید و هزینه‌های جاری کمتر باشد و در نتیجه محصولات با قیمت کمتر عرضه شوند.
این تولیدکننده با بیان اینکه رفع بخش عمده‌ای از این مشکلات بر عهده دولت است، گفت: متأسفانه برای انجام اقدامات برطرف کننده مشکلات، کار کارشناسی صورت نمی‌گیرد. در حالی که قبل از گرفتن هر تصمیمی در این خصوص، باید از تولیدکننده سؤال شود تا طراحی و تصمیم‌گیری به درستی انجام شود.

نبود ثبات اقتصادی؛ عامل مشکلات صنایع
رئیس خانه صنعت استان مرکزی نیز درخصوص مشکلات صنایع گفت: آنچه که باید به عنوان مشکل واحدهای صنعتی عنوان شود، نبود ثبات اقتصادی و ثبات قیمت‌هاست.
منوچهر توسطی با اشاره به بی‌ثباتی در نرخ ارز بیان کرد: این بی‌ثباتی‌ها سبب شده نرخ مشخصی برای قیمت تمام شده کالاها در اختیار نباشد و این امر ورود به حوزه توافق و عقد قرارداد و برنامه‌ریزی برای 6 ماه و حتی سه ماه بعد را بسیار دشوار کرده است.
توسطی با بیان اینکه واحدهای صنعتی به درستی نمی‌دانند چه باید بکنند، افزود: اگر دست بالا بگیرند نمی‌توانند در مناقصات برنده و در توافقات موفق باشند و اگر سنجیده و کارشناسی شده پیش روند نیز افزایش قیمت‌ها واحدها را دچار ضرر و زیان و حتی ورشکستگی می‌کند.
وی تصریح کرد: نمی‌توان انکار کرد که نداشتن ثبات نرخ ارز و عدم ثبات اقتصادی وابستگی بسیار مستقیم و شدیدی به مقوله تحریم‌��ا دارد. پس از ۴۰ سال درگیری با شرایط تحریمی، از دولت انتظار می‌رود که مقوله تحریم‌ها را به شکلی سرو سامان دهد. قطعاً این مسئله غیرقابل حل نیست و مسلماً یک روز انجام می‌گیرد و چه بهتر که دولت سیزدهم این مسئله را به سرانجام برساند؛ چرا که تحریم‌ها منشأ اصلی بی‌ثباتی اقتصادی هستند و با حل این مسئله ثبات اقتصادی را می‌توان رقم زد.

تکلیف نرخ ارز را روشن کنید
رئیس خانه صنعت و معدن استان مرکزی با بیان اینکه نرخ ارز منشأ همه گرانی‌ها و بی‌ثباتی‌های اقتصادی است، گفت: ارز هم مثل یک کالا قیمت خود را دارد و قطعاً دولت می‌تواند نرخ ارز را تثبیت کند.
وی تأکید کرد: به عنوان یک صنعتگر و فعال اقتصادی نمی‌گوییم قیمت ارز را کاهش دهند، دولت حتی می‌تواند یک نرخ بالاتر را اعلام کند؛ اما ثبات داشته باشد. در این صورت است که تولیدکننده می‌داند که نرخ ارز حداقل برای یک سال چقدر است و می‌تواند برای خرید مواد اولیه و خط تولید و ماشین‌آلات برنامه‌ریزی کرده و با اطمینان وارد بازار شود و قطعاً با این روند می‌توان از تولیدکننده و صنعتگر حمایت کرد.

بی‌ثباتی در قوانین، صنعتگران را آزار می‌دهد
توسطی با اشاره به بی‌ثباتی در قوانین و مقررات که صنعتگران را آزار می‌دهد، گفت: متأسفانه بدون توجه به تبعات تغییرات قانون، شاهد این تغییرات هستیم. به عنوان مثال حذف معافیت بند «غ» ماده ۱۱۹ قانون گمرکی در ارتباط با ماشین‌آلات ورودی مورد نیاز خط تولید، طبق بند «ص» تبصره ۶ قانون بودجه در ابتدای سال انجام شد و این اتفاق، بار سنگینی را به تولید تحمیل کرد و متأسفانه این قانون عطف به ماسبق هم شد.
به گزارش ایسنا، متولی صنعت استان مرکزی نیز می‌گوید که برای سفر ریاست جمهوری، وضعیت صنایع را بررسی کرده و پیشنهادات مختلفی را مدنظر قرار داده‌ است.

مشکلات صنایع بزرگ جمع‌بندی شده است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر اینکه سفر ریاست جمهوری به استان یک فرصت است و اگر بتوانیم از این فرصت به خوبی استفاده کنیم، قطعاً منتفع می‌شویم، افزود: استان مرکزی، صنعتی است و شرایط و مسائل خاص خود را یدک می‌کشد. بر این اساس در سفر ریاست جمهوری به استان نیز مباحث در چند حوزه مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.
علی جودکی تصریح کرد: استان مرکزی صنایع بزرگی مانند آذراب، هپکو، ماشین سازی، واگن پارس و... را در خود جای داده است که هر کدام مسائل و مشکلات خاصی دارند. در واقع برای این سفر، مسائل صنایع بزرگ در قالب یک مجموعه بررسی می‌شود و برای هر کدام نیز پیشنهاداتی مدنظر است که امیدواریم با ارائه آن‌ها تصمیمات اثربخشی اتخاذ شود.
وی با بیان اینکه امیدواریم که این تصمیمات به حل مشکلات، عقد قرارداد و بهبود روند تولید در این صنایع بزرگ منتج شود، گفت: در کنار کارخانجات بزرگ، مشکلات صنایع کوچک و متوسط نیز مورد بررسی و تصمیم گیری قرار می‌گیرد.
جودکی اظهار کرد: استان مرکزی، استانی صنعتی است و بر این اساس تقاضا برای سرمایه‌گذاری در استان نیز بسیار زیاد است. از طرفی با کمبود زمین برای سرمایه‌گذاری روبه‌رو هستیم که بدین منظور مجموعه‌ای از پیشنهادات جمع‌بندی شده است که قطعاً در سفر هیئت دولت به استان ارائه می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه