تغییر چهره حین کلاه‌برداری از مردم!

رئیس پلیس فتا خبر داد

تغییر چهره حین کلاه‌برداری از مردم!

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی بی‌مبالاتی کاربران فضای سایبری را زمینه‌ساز اصلی وقوع جرم دانست.

کلاه‌برداری باز هم با شیوه پرداخت بیعانه
به گزارش قدس، سرهنگ جواد جهانشیری ادامه داد: پس از تشکیل چندین فقره پرونده با موضوع کلاه‌برداری اینترنتی در سایت آگهی‌محور دیوار، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت.
رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی ادامه داد: کارشناسان پلیس فتا در پی شناسایی حلقه مفقوده پازل این کلاه‌برداری‌ها تحقیقات فنی و پلیسی خود را آغاز کردند و در ادامه بررسی‌ها مشخص شد فرد کلاهبردار با ایجاد چرخه کلاه‌برداری در سایت آگهی‌محور دیوار و با به کارگیری شگرد واریز بیعانه در سایت موصوف به اغفال هموطنان می‌پرداخته است.
این مقام مسئول با اشاره به تغییر چهره متهم حین ارتکاب جرم گفت: متهم که فردی جوان و هنرمند چیره‌دستی در حوزه خطاطی و گرافیک بود در مواجهه با ادله دیجیتالی به جرم ارتکابی خود اعتراف و بیان کرد حدود یک سال پیش برای کار و ملاقات با یکی از آشنایان به یکی از محله‌های کم‌برخوردار شهر مراجعه کرده و با هویت نامعلوم قدم در راه کلاه‌برداری نهاده است. او با درج آگهی فروش خودرو، مبل، لوازم منزل و غیره در سایت دیوار و واریز مبالغ بیعانه جمع‌آوری شده به‌ حسابی دیگر، سعی در مخفی نگاه داشتن رد پای خود داشته که در نهایت با تلاش بی‌وقفه کارشناسان پلیس فتا استان شناسایی و دستگیر شده است.
وی تصریح کرد: چند فقره کارت ملی، ۶ مُهر با فعالیت‌های مختلف بازرگانی و باربری، ۱۰۰ کارت بانکی با هویت افراد مختلف و ۴۰ سیمکارت تلفن همراه از نامبرده کشف و ضبط شد.
سرهنگ جهانشیری با بیان اینکه تحقیقات در خصوص مدت فعالیت و رقم دقیق کلاه‌برداری متهم در حال بررسی است، گفت: کاربران فضای مجازی توصیه‌های پلیس را جدی تلقی کرده و به محض سرقت یا فقدان گوشی بلافاصله نسبت به سوزاندن سیمکارت خود اقدام کنند؛ همچنین توجه نمایند عدم واریز بیعانه پیش از رؤیت و راستی‌آزمایی لازم از کالای مورد نظر، جزو ضروریات نکات امنیتی است.
​​​​​​​
باز هم کلاه‌برداری در سایت دیوار 
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی در ادامه همچنین از شناسایی و دستگیری عامل کلاه‌برداری 500 میلیون ریالی در پوشش فروش تجهیزات دندانپزشکی توسط کارشناسان پلیس فتا استان خبر داد.
سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی در تشریح خبر گفت: با مراجعه پزشک مشهدی به پلیس فتا مبنی بر خرید اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی و کلاه‌برداری از او به این واسطه، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت.
سرهنگ جهانشیری ادامه داد: با اقدام‌های صورت گرفته توسط کارشناسان پلیس فتا مشخص شد شاکی با رؤیت آگهی فروش تجهیزات دندانپزشکی در سایت دیوار، مبلغ 500میلیون ریال را به حساب اعلام شده در آگهی موصوف واریز کرده و پس از واریز فرد آگهی‌دهنده پاسخگو نبوده است.
این مقام سایبری افزود: کارشناسان پلیس فتا پس از بررسی‌های لازم سرنخ‌هایی از عامل کلاه‌برداری کشف و با انجام یکسری اقدام‌های فنی فرد مورد نظر را در محل سکونت خود شناسایی و با هماهنگی قضایی دستگیر کردند.
وی تصریح کرد: متهم جوان با انگیزه کسب منفعت مالی با انتخاب یکسری تصاویر از تجهیزات دندانپزشکی زیر فی بازار قصد تطمیع کاربران سایت دیوار را داشته که با تلاش کارشناسان پلیس فتا استان دستگیر و به همراه مستندات موجود برای کسب تکلیف نهایی به دادسرا اعزام شد.
رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی گفت: با توجه به عودت وجه به حساب مالباخته، متهم برای کسب تکلیف نهایی به همراه مستندات موجود به دادسرا اعزام شد.
سرهنگ جهانشیری به کاربران فضای سایبری توصیه کرد: به منظور پیشگیری از هر گونه کلاه‌برداری با موضوع فوق در معاملات خود در سایت‌های آگهی‌محور نظیر دیوار از انجام معاملات غیرحضوری و پرداخت بیعانه پرهیز کنند.
این مقام انتظامی به شهروندان توصیه کرد: به منظور کاهش بستر جرایم سایبری، در صورت مشاهده موارد مشکوک بلافاصله موضوع را به‌شماره 096380 مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا منعکس کنند تا از رشد کلاه‌برداری‌ها به روش موصوف کاسته شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه