فعالیت 100 هزار هیئت مذهبی در کشور

فعالیت 100 هزار هیئت مذهبی در کشور

تهران

مسئول اداره ساماندهی هیئت‌ها و شورای مذهبی کشور گفت: در سطح کشور بیش از 100هزار هیئت مذهبی از هیئت‌های شاخص، محوری و محلی فعال‌اند.

علی علمی در حاشیه برگزاری همایش طلایه‌داران عاشورا گفت: در استان تهران نزدیک به ۱۲ هزار هیئت ثبتی و احصا شده فعال‌اند و به همین تعداد هیئت ثبت نشده و غیر فعال هستند و در حدود ۱۷هزار مداح در استان تهران داریم.
وی با اشاره به همایش بزرگ طلایه‌داران عاشورای حضرت سیدالشهدا(ع) اظهار کرد: این همایش بزرگ، ویژه تشکل‌های مذهبی و دینی شهر پردیس بوده که شامل مبلغان، مسئولان هیئت‌ها، ذاکران اهل بیت(ع) و کانون‌های تبلیغی و فرهنگی است. با توجه به سنت هر ساله قبل از ماه محرم برای هم‌افزایی و هماهنگی درباره برنامه‌های ماه محرم امسال برگزار شده است.
  مسئول اداره ساماندهی هیئت‌ها و شورای مذهبی کشور گفت: رسالت اصلی هیئت‌ها و تشکل‌ها حول محور اقامه عزای اهل بیت به ویژه حضرت سیدالشهدا(ع) است و ماهیت هیئت‌ها طی گذشت ۴۳ سال از انقلاب تغییر کرده است.
علمی با بیان اینکه زمانی بحث هیئت‌ها فقط به  عزاداری، سینه‌زنی، روضه خوانی، زنجیرزنی و دسته‌روی خلاصه می‌شد، توضیح داد: امروز  تشکل‌های دینی کشور به ویژه هیئت‌ها در حوزه خدمات اجتماعی، مسائل روز جوان و نوجوان که تأکید رهبر معظم انقلاب است، مطالبه به روز دارند.
وی افزود: در اتفاقات و بلایای طبیعی؛ مانند سیل، زلزله و کرونا، هیئت‌ها به صورت خودجوش قبل از مقامات دولتی و حاکمیتی ورود پیدا کردند که نشان می‌دهد نقش هیئت امروز بیش از یک عزاداری و مراسم است. در حوزه خدمات اجتماعی و ورود به مسائل روز، بیش از پیش حضور دارند.
وی گفت: در برخی از شهرها حضور هیئت‌ها پررنگ‌تر است؛ مثل در استان اصفهان شهر کاشان مفصل‌تر و بیشتر است. در تهران به دلیل جمعیت بالایش تعداد هیئت‌ها بیشتر است و استان‌های  خوزستان، خراسان رضوی و یزد نیز از جمله استان‌های فعال در حوزه هیئت‌های عزاداری‌اند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه