گذرگاه‌های مرزی راه معیشت مرزنشینان را هموار می‌کند

گذرگاه‌های مرزی راه معیشت مرزنشینان را هموار می‌کند

سیستان و بلوچستان  

 مبادلات تجاری مرزی یکی از شاخص‌های اصلی در برقراری ارتباط بین کشورهای همسایه و نیز امرار معاش مردم مرزنشین است.


​​​​​​​از این طریق مردم ساکن در نواحی مرزی کشورهای همسایه می‌توانند در کنار هم و با هم از فرصت‌ها و منابع مشترک استفاده نمایند که این امر می‌تواند منجر به استمرار و پایداری دوستی و تفاهم طرفین، امنیت و رونق اقتصادی و توسعه، ایجاد فرصت‌های شغلی و شکل‌گیری یک نوع مزیت نسبی در مناطق مرزی گردد.
با وجود ظرفیت‌ها و توانایی‌های موجود در مناطق مرزی باید گفت یکی از ویژگی‌های اصلی این مناطق، دوری از مرکز کشور است. این مسئله جغرافیایی بیشتر از طبیعت مناطق مرزی ناشی می‌شود و این دوری به لحاظ سیاست‌های غیر آمایشی و مرکز محور بودن، پیامدهای نامطلوبی را برای مناطق مرزی به همراه دارد که مهم‌ترین آن‌ها محرومیت شدید و حاشیه‌ای بودن این مناطق و قرار نگرفتن آن‌ها در مسیر امواج آمایشی توسعه کشور است.
تنگناهای موجود در دو سوی مرز سبب شده تا کشورهای همسایه برای توسعه مناطق مرزی، عدالت اقتصادی و اجتماعی و نیز افزایش همکاری‌های متقابل اقدام به ایجاد بازارچه‌های مرزی نمایند.

طرح رزاق؛ منبع درآمدی برای مرزنشینان 
اجرای طرح رزاق در استان سیستان و بلوچستان نقش خوبی در زندگی مرزنشینان داشته و خواهد داشت. برخی از افرادی که به جریان قاچاق کشیده شده‌اند، اغلب از خانواده‌های فقیر هستند. به همین دلیل اجرای طرح رزاق در این استان می‌تواند نقش مؤثری در مبارزه با قاچاق سوخت داشته باشد.
برخی کارشناسان معتقدند نرخ بیکاری در سیستان و بلوچستان بالاست و بعضی از افراد سودجو برای سرپوش گذاشتن به این اقدام به قاچاق سوخت روی آورده و این کار را بهانه‌ای برای تأمین معاش خود عنوان می‌کنند.
طرح رزاق براساس توافق بین سپاه پاسداران، استانداری سیستان و بلوچستان، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان و شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی کشور در استان اجرایی شد.
در قالب این طرح، مرزنشینانی که در ۲۰کیلومتری مرز زندگی و سوخت‌بری می‌کنند، شناسایی و برای آن‌ها کارت رزاق صادر می‌شود تا سوخت قانونی دریافت کنند.
 برای هر کارت رزاق اجازه ورود و خروج یک خودرو از مرز داده شده که معیشت پنج خانواده از آن تأمین می‌شود.
 سوخت این طرح از بندرعباس تأمین شده و از طریق سه جایگاه سوخت گلشن (جالق)، سیرکان و اسفندک در اختیار سوخت‌بران مرزنشین قرار می‌گیرد.
طرح رزاق برای هویت دادن به مرزنشینان سوخت‌بر و حفظ امنیت مرزهای کشور برای نخستین بار به صورت پایلوت در مرز سراوان در حال اجراست.
از زمانی که این طرح در سیستان و بلوچستان اجرا شد، عده‌ای از قاچاقچیان شبکه‌ای سوخت منافعشان را در خطر دیدند و از اجرای آن ناراضی هستند.
اجرای طرح رزاق موجب ساماندهی مسئله سوخت، افزایش درآمد برای کشور و ایجاد منبع درآمد برای مرزنشینان که از لحاظ اقتصادی شرایط خوبی ندارند، می‌شود.
این طرح در جنوب سیستان و بلوچستان اجرایی شده و برای مرزنشینان کارت رزاق صادر شده است. تأکید بر اینکه شرایط منطقه سیستان با توجه به دو دهه خشکسالی و مشکلات ناشی از آن ایجاب می‌کند تا طرح رزاق برای مرزنشینان این منطقه هم اجرایی شود.

واردات 800 قلم کالا از مرزهای سیستان
نماینده مردم سیستان در مجلس با بیان اینکه طرح رزاق برای مرزنشینان شمال استان در مدت دو هفته تنظیم و نحوه اجرای آن نیز مصوب شده است، گفت: در مورد چگونگی اجرای آن در این منطقه طی جلسه‌ای که هفته آینده برگزار خواهد شد، تصمیم‌گیری می‌شود.
محمد سرگزی؛ نماینده مردم سیستان در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: در خصوص سرعت گرفتن مراحل تصویب و اجرای طرح رزاق و سفر وزیر کشور به منطقه که با بررسی وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم همراه بود، این موضوع در جلسات و کارگروه‌های مختلف مطرح و پیگیری شد.
وی افزود: طرح رزاق برای مرزنشینان شمال استان در مدت دو هفته تنظیم و نحوه اجرای آن نیز مصوب شده است؛ اما در مورد چگونگی اجرای آن طی جلسه‌ای که هفته آینده برگزار خواهد شد، تصمیم‌گیری می‌شود. سرگزی 
در خصوص بازارچه‌های مرزی منطقه سیستان تصریح کرد: بحث بازارچه‌ها در شورای امنیت مطرح است. کارهای کارشناسی‌اش انجام و چگونگی اجرایش هم بررسی شده است. نکته‌ای که وجود دارد، دو مسئله گذرهای مرزی و بازارچه‌هاست.
وی ادامه داد: در خصوص بازارچه‌های مرزی کسانی که درخواست واردات کالا دارند، آن ۸۰۰ رقم کالایی که مشخص شده از مجموعه وزارت کشور و وزارت صمت می‌توانند درخواست بدهند و کالا را وارد کنند؛ ولی تشریفات آن را باید رعایت نمایند.
نماینده سیستان در مجلس خاطر نشان کرد: مردم انتظار دارند گذرگاه‌های مرزی ایجاد شود تا تشریفات گمرکی نداشته باشند. این موضوع در شورای امنیت در حال بررسی است و احتمال می‌رود تا پایان شهریور در این خصوص تصمیم‌گیری شود.
دیگر نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: شرایط منطقه سیستان ایجاب می‌کند طرح «رزاق» برای مرزنشینان این منطقه هم اجرایی شود. 
حبیب الله دهمرده اظهار کرد: شرایط منطقه سیستان با توجه به دو دهه خشکسالی و مشکلات ناشی از آن ایجاب می‌کند طرح «رزاق» برای مرزنشینان این منطقه هم اجرایی شود.
نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون این طرح در جنوب استان سیستان و بلوچستان اجرایی شده و برای مرزنشینان «کارت رزاق» صادر شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه