افزایش ۴۰درصدی اجاره مسکن در خراسان جنوبی

افزایش ۴۰درصدی اجاره مسکن در خراسان جنوبی

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند گفت: از ابتدای امسال تاکنون اجاره‌بهای مسکن در خراسان جنوبی به‌طور میانگین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته است و از اواخر خرداد آرامش نسبی در بازار اجاره برقرار شد.
علیرضا اربابی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: دولت افزایش ۲۵درصدی را برای اجاره مسکن تعیین کرده اما تورم نقش مهمی در افزایش یکباره اجاره‌بها داشته است.
وی با بیان اینکه سال‌های گذشته اجاره در خراسان جنوبی خیلی کمتر از میانگین کشوری بود، افزود: دفترچه ضریب معاملات املاک هم در تعیین نرخ اجاره‌بهای هر منطقه اثرگذار است و مالکان چون براساس آن ضریب باید مالیات پرداخت کنند اجاره‌بها را نیز به همان نسبت در نظر می‌گیرند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند گفت: برنامه دولت برای تمدید خود به خود اجاره‌بها نیز زمانی کارساز است که مستأجر هنوز در محل حضور داشته باشد بنابراین این طرح شامل حال مستأجران جدید نمی‌شود.
وی با تأکید بر اینکه مشاوران املاک در تعیین نرخ اجاره نقشی ندارند، افزود: حق‌الزحمه مشاور املاک درخصوص اجاره ثابت است، بنابراین فرقی نمی‌کند با چه مبلغی ملک به اجاره داده شود و هرچه میزان اجاره کمتر باشد، مشتری بیشتر است.
اربابی افزود: در برخی نقاط شمال شهر شاهد افزایش ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی نرخ اجاره‌بها هم بوده‌ایم در حالی که املاک گران‌تر ۲۵ تا ۳۰درصد افزایش اجاره داشته‌اند.
وی راه‌اندازی پویش‌های مردمی برای کمک به مستأجران را اثرگذار دانست و ادامه داد: تمدید خودکار یک‌ساله قراردادهای اجاره سال ۱۴۰۱ با تعیین سقف افزایش هنوز در خراسان جنوبی اجرایی نشده و ما نیز این خبر را از رسانه‌ها شنیدیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه