هدف‌گذاری راه‌اندازی شهرک صنایع غذایی در شرکت آرد رضوی

بررسی برنامه‌های دانش‌بنیان شرکت آرد قدس رضوی برای تحقق شعار سال

هدف‌گذاری راه‌اندازی شهرک صنایع غذایی در شرکت آرد رضوی

 با هدف تحقق اهداف و سیاست‌های آستان قدس رضوی در حوزه توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان تمام مجموعه‌های اقتصادی ذیل بنیاد بهره‌وری موقوفات اقداماتی را در این زمینه دنبال می‌کنند و شرکت آرد قدس رضوی نیز در این خصوص برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد.


 تأمین گندم، آرد و نان همواره به عنوان یکی از کالاهای اساسی و راهبردی در زندگی و معیشت مردم مطرح بوده است و در این میان، شرکت آرد قدس رضوی یکی از شرکت‌های صنایع غذایی وابسته به بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، جایگاه مناسبی در خراسان رضوی در زمینه ذخیره سازی گندم و تولید آرد مناسب و محصولات با کیفیت وابسته به آرد داشته و همواره یکی از واحدهای برتر استانی به شمارمی‌آید. پای صحبت‌های مهندس «محمدرضا رجبی مقدم»، مدیرعامل شرکت آرد قدس رضوی نشسته‌ایم و او درباره فلسفه تأسیس این شرکت و برنامه‌های پیش رو برایمان گفته است.

حدود دو دهه است آستان قدس رضوی در حوزه ذخیره سازی گندم و تولید آرد، فعالیت می‌کند. دلیل این حضور و نتیجه فعالیت در این حوزه چه بوده است؟
پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و تا اواخر دهه 60 شمسی ذخیره سازی گندم و تولید آرد توسط کارخانه‎ها و شرکت‌های دولتی انجام می‌شد. از ابتدای دهه 70 و با افزایش جمعیت کشور و دعوت دولت از بخش خصوصی و سرمایه گذاران توانمند برای همکاری با طرح‌های دولتی، آستان قدس رضوی نیز به خاطر مقبولیت و جایگاه مردمی و انجام رسالت اجتماعی خود در زمینه حل مشکلات زائران و مجاوران به ویژه در مشهد و سطح استان، از سال1374 با تأسیس و راه اندازی شرکت آرد قدس رضوی وارد عرصه تولید و تأمین آرد به عنوان یک محصول و کالای راهبردی در زندگی مردم شد. توجه به ذخیره سازی مناسب ارقام مختلف گندم در کنار کارخانه تولید آرد، ضرورت دیگری بود که آستان قدس در دهه 80شمسی، با ساخت پنج سیلوی تمام هوشمند پیشرفته و با فناوری روز دنیا و با ظرفیت اسمی 30هزارتن ، به آن ورود پیدا کرد.
 هم اکنون شرکت آرد قدس رضوی با تولید حدود230تن آرد در شبانه روز و با ظرفیت تولید سالانه 50 هزار تن آرد که تا70 هزار تن در سال هم قابل افزایش است، همواره جزو یکی از واحدهای برتر استانی در زمینه تولید انواع آرد مناسب و با کیفیت بوده و محصولات متعددی را تولید و عرضه می‌کند، از جمله آرد کامل با ارزش غذایی بالا، آرد ویژه پخت انواع نان (سنگک، تافتون، لواش و...)، آرد نول (ویژه قنادی ها)، آرد ستاره، پودر کیک وآرد مورد نیاز در تهیه انواع کیک، کلوچه، بیسکویت، ماکارونی و سایر محصولات غذایی وابسته به آرد.

چه مقدار از آرد مورد نیاز نانوایی‌‌های شهر مشهد را تأمین می‌کنید؟
با توجه‌به جمعیت ساکن در شهر مشهد و حاشیه آن و حضور انبوه زائران در مناسبت‌های ملی و مذهبی و فصول مختلف سال، هم اکنون این شرکت با تولید ماهیانه حدود 2 هزار و 300 تن آرد، بخشی از آرد یارانه‌ای، نیمه یارانه ای و آزاد مورد نیاز حدود400واحد نانوایی سنتی، صنعتی و حجیم در شهر زیارتی مشهد را تأمین می‌کند. در سال گذشته هم، این شرکت 50هزار تن آرد تولید کرد که از این میزان حدود27 هزار تن به نانوایی‌ها اختصاص یافت و حدود23 هزار تن نیز در اختیاربرخی از شرکت‌های صنایع غذایی قرار گرفت تا برای تولید دیگر محصولات وابسته به آرد مانند محصولات شرکت نان قدس رضوی،  نان‌های صنعتی، کیک و کلوچه، ماکارونی و... استفاده شود. بنابراین امروزه می‌توان به وضوح،  به تأثیر دیدگاه بلند مدیریت عالی آستان قدس رضوی در انجام رسالت اجتماعی این نهاد مقدس در زمینه تلاش برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز معیشت مردم و کمک به دولت و نهادهای حاکمیتی در سطح کشور برای خدمت‌رسانی بهتر و بیشتر به هموطنان عزیز به ویژه زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) در بیش از دو دهه فعالیت این شرکت، پی برد.

در فعالیت‌های این شرکت تا چه حد به مقوله تکمیل زنجیره تولید و تأمین در مجموعه آستان قدس رضوی توجه شده است؟ 
تلاش این شرکت، اهتمام به تکمیل زنجیره تولید و تأمین در شرکت‌های صنایع غذایی و کشاورزی آستان قدس رضوی بوده که مورد تأکید در سند سیاست‌های ابلاغی این نهاد مقدس هم هست. با توجه به اینکه گندم مورد نیاز برای ذخیره‌سازی در سیلوهای این شرکت از نوع داخلی و خارجی است، تلاش ما این است تا حد امکان و با خرید بیشتر، نسبت به دریافت گندم تولیدی از کشت و صنعت‌های زیر مجموعه شرکت کشاورزی رضوی اقدام کنیم. آرد تولیدی در این شرکت هم با اولویت تأمین آرد مورد نیاز در دیگر شرکت‌های  آستان قدس رضوی از جمله شرکت نان قدس رضوی و... مورد استفاده قرار می‌گیرد و سبوس تولیدی هم با اولویت تأمین میزان مورد نیاز دیگر مجموعه‌های آستان قدس رضوی از جمله مؤسسه دامپروری صنعتی قدس رضوی، مجموعه موقوفات ملک و... واگذار می‌شود. بنابراین شرکت آرد قدس رضوی،  یکی از اعضای مرتبط با تکمیل زنجیره تولید و تأمین در شرکت‌های کشاورزی و صنایع غذایی آستان قدس رضوی به شمار می‌رود.

برای ارتقای کیفیت محصولات تولیدی و استفاده از توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان چه اقداماتی را در دست انجام دارید؟
امسال با توجه به شعار سال که از سوی رهبر معظم انقلاب انتخاب شده و همچنین تأکید تولیت معزز و قائم مقام محترم ایشان برای تحقق این شعار، واحد تحقیق و توسعه در این شرکت تفکیک شده است.
همچنین برای بهره مندی از ظرفیت فعالیت‌های دانش بنیان، مراحل اداری، فنی و پیگیری‌های لازم از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تولید دو محصول دانش بنیان ویژه آرد و نان برای استفاده بیماران خاص توسط این شرکت درحال انجام است. از طرف دیگر این شرکت با مؤسسه کیفیت رضوی و دانشگاه فردوسی مشهد، برای استفاده از سامانه کیفیت بخشی به محصولات تولیدی در حال همکاری است تا موفق به کسب نشان و استاندارد «طیب» برای آرد و مشتقات دیگر از این محصول شود. همچنین به دنبال ایجاد تنوع در محصولات آرد با توجه به تکمیل سبد خانوار و توجه به تنوع ذائقه مشتریان با تولید انواع پودر کیک، آرد کینوا، جو دوسر پرک، بسته بندی غلات و حبوبات و...هستیم.  در برنامه‌ای دیگر، به دنبال‌تولید  محصولات سلامت محور با ارزش غذایی بالا در راستای اهمیت سلامت غذایی مصرف کنندگان با تأکید بر تولید محصولات دانش بنیان هستیم که این موارد در چشم انداز سه ساله این شرکت  تا سال1403 دیده شده است. 

مهم‌ترین برنامه میان مدت شرکت در چند سال آینده چیست؟
یکی از مهم‌ترین موارد چشم انداز سه ساله ، تلاش برای راه اندازی «شهرک صنعتی صنایع غذایی» در مشهد با محوریت شرکت آرد قدس رضوی در محل اراضی مجاور کارخانه آرد این شرکت (اراضی اخنجان در منطقه توس) و در زمینی به وسعت حدود 40 هکتار است . این پروژه هم اکنون در مرحله طراحی و پیگیری برای کسب مجوزهای لازم بوده و تلاش ما این است با استفاده از تمامی توانمندی‌های علمی،فنی، مالی و اداری و اجتماعی در مجموعه بزرگ آستان قدس رضوی و با راه اندازی این شهرک صنعتی، شرکت‌های صنایع غذایی با اولویت فعالیت شرکت‌های دانش بنیان مربوط به صنایع آرد و نان در این مکان مستقر شوند تا از این طریق به عنوان همکاری و همیاری و نه رقابت، کمک بسزایی به بخش خصوصی برای تقویت و تولید محصولات مرتبط با اقتصاد دانش‌بنیان شود. 

​​​​​​​خبرنگار: محمدحسین مروج کاشانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه