سفر «بورل» برای منت‌کشی برجامی

سفر «بورل» برای منت‌کشی برجامی

جوزف بورل نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا برای دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان و برخی‌ دیگر از مقامات ایران، شب گذشته وارد تهران شد.


​​​​​​​این نخستین سفر بورل به تهران در دولت سیزدهم است. پیش از این «انریکه مورا» معاون بورل به تهران سفر کرده بود.
جوزف بورل پیش از سفر به تهران، با انتشار پیامی در توییتر، دیپلماسی را تنها راه بازگشت به اجرای کامل برجام و معکوس کردن تنش‌های فعلی خوانده است.  «انریکه مورا» معاون بورل نیز شامگاه پنجشنبه درباره رایزنی‌اش با «رابرت مالی» نماینده دولت آمریکا از عزم کاخ سفید برای بازگشت به توافق خبرداده است.
امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان، نیز در دیدار هفته گذشته‌اش با «بورل» با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه از میز مذاکره فاصله نگرفته است، یادآور شد: همواره در گفت‌وگوها، ابتکارات مهمی را برای رسیدن به توافق مطلوب ارائه کرده‌ایم، اما باید مذاکره نتیجه‌بخش باشد.هفته گذشته یکی از رسانه‌های دموکرات آمریکا در پیامی به 
جو بایدن درباره پایان گزینه‌های این کشور در قبال ایران هشدار داده است. سی ان ان در گزارش خود بدون اشاره به ماهیت صرفاً مسالمت‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران ادعا کرده است: «در حالی که گزینه‌های بایدن تمام می‌شود، ایران بیش از هر زمان دیگری هسته‌ای می‌شود و توانمندی‌های هسته‌ای ایران در هفته جاری به  نقطه بدون بازگشت خواهد رسید». طبق این گزارش: «تهران با دلایل قانونی، غنی‌سازی اورانیوم را با سرعت افزایش داده است که از زمان امضای توافق  سال ۲۰۱۵ (برجام) که سبب شد ایران غنی‌سازی اورانیوم را در ازای لغو تحریم‌ها محدود کند، مشاهده نشده است، البته پیش از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده از این توافق در سال ۲۰۱۸». «تریتا پارسی» معاون اجرایی مؤسسه آمریکایی «کوئینسی» نیز در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان درباره وضعیت جاری مذاکرات وین گفت: ایرانی‌ها از سال ۲۰۱۸ هیچ منفعتی از برجام مشاهده نکرده‌اند و خوب اگر ما چیزی (در قبال تعهد به برجام) نمی‌گیریم، چرا آمریکایی‌ها باید از مزایای برجام استفاده کنند؟».

برچسب ها :
ارسال دیدگاه