بلند مرتبه‌ساز‌ها کوتاه می‌آیند؟

از 140 پروژه اطراف حرم تا کنون فقط 19 پروژه، ارتفاع سازه را بر اساس طرح تفصیلی جدید کاهش داده‌اند

بلند مرتبه‌ساز‌ها کوتاه می‌آیند؟

هنوزهیچ تصمیم جدیدی گرفته نشده و اتفاق خاصی در کارگروه حقوق مکتسبه درخصوص تعیین‌تکلیف بلندمرتبه‌سازی‌های اطراف حرم مطهر و همچنین 147پروژه‌ای که در انتظار صدور پروانه هستند، رخ نداده است.


این جملات معاون شهرسازی شهرداری منطقه ثامن در گفت‌وگو با قدس درحالی است که حدود دوهفته پیش سخنگوی قوه قضائیه خبر از تشکیل کارگروهی برای تعیین‌تکلیف بلندمرتبه‌سازی‌ها و به سرانجام رسیدن پروژه‌های درانتظار مجوز اطراف حرم مطهر داده بود. این گفته سخنگوی قوه قضائیه در حالی است که اسفند سال گذشته در روزنامه قدس گزارش مفصلی درخصوص بلندمرتبه‌سازی‌های اطراف حرم و ساختمان‌هایی که سایه سنگینشان بر نمای گنبد و گلدسته‌های حرم مطهر افتاده است، منتشرکردیم و همان زمان هم معاون شهردار منطقه خبر از تشکیل کارگروه حقوق مکتسبه‌ برای تعیین‌تکلیف پروژه‌ها و صدور پروانه‌ها داده بود.

اما خسرو خالقی معاون شهرسازی و معماری منطقه ثامن با تأکید بر اینکه هنوز هیچ جلسه‌ای تشکیل نشده و اتفاق جدیدی در این خصوص رخ نداده است، گفت: ما هنوز منتظر تصمیمات جدید از سوی کارگروه هستیم. اتفاق خاصی رخ نداده و توافقات در حد همان 19پروژه‌ای است که پیشتر بوده و تصمیمات جدیدی برای باقیمانده پروژه‌ها گرفته نشده است.
وی با اشاره به اینکه از بیش‌از 140پروژه موجود در این طرح، حدود 19 پروژه تعیین‌تکلیف شده‌اند و ارتفاع سازه را براساس طرح تفصیلی جدید کاهش داده‌اند و با مابقی آن‌ها هنوز درحال مذاکره هستیم، افزود: برای باقیمانده پروژه‌ها هم دعوت‌نامه صادر شده است و منتظریم برای مذاکره و تطبیق پروژه با طرح جدید پای میز مذاکره بنشینند، اما تاکنون هیچ توافقی صورت نگرفته و هیچ‌کدام از سرمایه‌گذاران برای تعیین‌تکلیف وضعیت پروانه‌ای پروژه خود مراجعه‌ای نداشته‌اند.
وی با بیان اینکه این دعوت‌نامه‌ها از این بابت که کارگروه تعیین‌تکلیف کرده باشد صادر شده است، عنوان کرد: این دعوت‌نامه‌ها سال گذشته برای مالکان و سرمایه‌گذاران پروژه‌ها صادر شده که چنانچه اطلاعی از تغییرات بافت و شیوه‌نامه کارگروه نداشته‌اند از این طریق مطلع شوند و پای میز مذاکره بنشینند. دعوت‌نامه‌ها فقط از این بابت بوده و هیچ الزامی در آن وجود نداشته، چراکه معتقدیم خود سرمایه‌گذاران باید پیگیر صدور پروانه‌ها و تغییرات کارگروه باشند که به نظر می‌رسد آن‌ها هم چندان تمایلی به این موضوع ندارند. 
وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد رکود بازار در بخش ساخت‌وساز به دلیل تورم و مشکلات خاص دیگر و از طرفی عدم پیگیری خود سرمایه‌گذاران برای ساخت‌وساز که منتظرند گذشت زمان شاید مشکلات صدور پروانه آن‌ها را مرتفع کند، موجب شده هنوز تصمیم قابل‌توجهی از سوی کارگروه گرفته نشود.
وی با اشاره به اینکه براساس ضوابط طرح گذشته باید تراکم ۳۰۰درصدی فروخته می‌شد، اما به تراکم ۸۰۰درصدی مجوز داده شده و گویی به اندازه دو برابر ظرفیت روی یک زمین بارگذاری صورت گرفته است، بیان کرد: ظرفیت مجوزها براساس طرح تفصیلی گذشته بوده و سرمایه‌گذاران هم برهمین اساس پروژه خود را انتخاب کرده‌اند و اکنون جبران این مجوز‌ها کار را سخت کرده است.
وی درخصوص سرانجام پروژه جنجالی که نمای پشت گنبد حرم مطهر را مخدوش کرده است هم برخلاف سخنان چند روز پیش معاون وزیر راه‌وشهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور که گفته بود باید برای این ساختمان مخدوش‌کننده منظر حرم رضوی تدبیری اندیشیده شود تا عبرت تاریخ باشد، گفت: این پروژه جزو پروژه‌های تکمیل شده است و شامل پروژه‌های کارگروه حقوق مکتسبه نمی‌شود؛ به عبارتی این پروژه را خود کارگروه و کمیسیون ماده5 به عنوان پروژه‌های تثبیت شده تلقی کرده‌اند و همه کارهای این پروژه براساس مجوزهای قانونی انجام شده و وفق ضوابط طرح تفصیلی قبلی(طاش) انجام و پایان یافته تلقی شده است و برای آن کاری نمی‌توان انجام داد. 
وی درباره احتمال وجود برخی کارشکنی‌ها در کارگروه برای به تأخیر انداختن و مشمول زمان شدن پروژه‌ها اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد کارشکنی از سوی فرد یا گروه خاصی در این زمینه وجود داشته باشد و همکاری‌ها صورت می‌گیرد، اما در این بین سرمایه‌گذاران باید کمی سطح توقعات خود را با طرح جدید تنظیم کنند و کاهش دهند، چراکه مصوبه کمیسیون ماده5 درحکم قانون است و همه باید به این موضوع تمکین کرده و بپذیرند و منافع و سود خودشان را باید با قوانین و طرح‌های جدید متناسب کنند.

خبرنگار:  مهدی توحیدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه