«بریکس» ائتلافی برای گذر از غرب

بررسی پیامدهای سیاسی و اقتصادی مشارکت ایران در اجلاس پنج اقتصاد بزرگ آینده

«بریکس» ائتلافی برای گذر از غرب

حضور دکتر رئیسی در اجلاس بریکس، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این دور از اجلاس از بین کشورهای غرب آسیا صرفاً از ایران دعوت به عمل آمده است.

رئیس جمهور کشورمان، عصر روز گذشته، با حضور در نشست ویدئوکنفرانسی سران کشورهای گروه بریکس گفت: روندهای متعارض جهانی، یک‌جانبه‌گرایی، ترجیحات ملی‌گرایانه و چالش‌هایی مانند تحریم و اقداماتِ قهرآمیزِ اقتصادی، اهمیت ایجاد و تقویت نهادهای نوین را در کنار سازمان ملل متحد ضروری می‌کند تا ضمن احترام به حاکمیت و منافع ملی کشورها، گام مهمی برای تحقق «جامعه بشری با آینده مشترک» برداشته شود. وی با بیان اینکه بریکس قادر است به طیف متنوعی از موضوعاتِ مرتبط با دغدغه‌های جوامع در حال توسعه بپردازد، افزود: ابتکارهای اعضای بریکس از جمله «ابتکار توسعه جهانیِ» رئیس‌جمهور شی‌جین‌پینگ، نمونه ‌ موفقی از نگاه جهانی برای رسیدگی به چالش‌های مشترک و جمعی است. حضور دکتر رئیسی در اجلاس بریکس، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این دور از اجلاس از بین کشورهای غرب آسیا صرفاً از ایران دعوت به عمل آمده است. بریکس شامل اقتصادهای نوظهور جهانی ازجمله: چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی است و ایده شکل‌گیری آن به سال ۲۰۰۰ 
برمی‌گردد.  حضور در این اجلاس، به معنی عزم دولت برای  عبور از موانع طراحی شده از سوی غرب درمسیر تعاملات بین المللی است. رشد حضور ایران در حوزه اقتصاد سیاسی حاکی از شکست راهبرد منزوی سازی ایران است. ایران می‌تواند متحدان راهبردی بیشتری داشته باشد و بخش قابل توجهی از تحریم‌های یک‌جانبه‌گرایانه آمریکا علیه ملت ایران بی اثر خواهند شد. ازاین پس می‌توانیم شاهد تقویت دسترسی اقتصاد ایران به بازارهای جهانی و سیستم‌های جایگزین دلار و یورو و افزایش دسترسی به منابع اولیه وسیع‌تر در برخی از دولت‌های نزدیک به نظام‌های امپریالیستی مانند هند باشیم.  «پوتین» رئیس‌جمهور ‌روسیه نیز در جریان این نشست، عصر پنجشنبه، با درخواست از سران گروه «بریکس» علیه «اقدامات خودخواهانه» غرب گفت: روسیه آماده توسعه همکاری‌ها با کشورهای عضو بریکس و تقویت نقش این کشورها در عرصه جهانی است و کشورهای عضو می‌توانند در تقویت ثبات جهانی ایفای نقش کنند. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه