پیش به سوی شور و نشاط اجتماعی

همایش بین‌المللی اوقات فراغت آغاز به کارکرد

پیش به سوی شور و نشاط اجتماعی

علوی

به همت دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) افتتاحیه دومین همایش ملی و نخستین همایش بین‌المللی اوقات فراغت برگزار شد.

این مراسم دیروز با حضور دکتر مرتضی رجوعی؛ رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، سیدمحمد پولادگر؛ معاون وزیر ورزش و جوانان و احمد راستینه؛ نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس و دبیر فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در بستر فضای مجازی برگزار شد.
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، مدیریت و برنامه‌ریزی (آینده‌پژوهی و مطالعات راهبردی) در اوقات فراغت، سبک زندگی و غنی‌سازی آن در جامعه با ترویج اوقات فراغت ورزشی، مطالعات مبانی اسلامی و دینی در اوقات فراغت، جامعه‌شناسی و مطالعات فرهنگی (فلسفه و تاریخ) اوقات فراغت و مطالعات حقوق و اخلاق در اوقات فراغت ورزشی را از اهداف این همایش برشمرد.
رجوعی در ادامه خاطرنشان کرد: «اعتلای گفتمان فرهنگ رضوی» و «حمایت، هدایت، تسهیلگری و ارتقای مجموعه‌های دانش‌پایه» دو اصل کلیدی ذیل سیاست‌های کلان تولیت آستان قدس رضوی است که می‌تواند هویت‌ساز و جهت‌دهنده به این همایش باشد. با توجه به شرایط حاکم بر فضای کشور و دنیا این همایش می‌تواند آغازی برای آگاه‌سازی اقشار مختلف جامعه باشد تا با شناخت فضای مسیر اوقات فراغت، هر چه ‌بهتر به اقشار جامعه خدمت کنیم.
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) افزود: امیدواریم تلاش‌هایی که تمامی دست‌اندرکاران این همایش متقبل شدند بتواند ما را به اهداف از پیش تعیین شده رهنمون سازد و با برنامه‌ریزی‌هایی که در دبیرخانه همایش انجام شده است همایش سوم را در حوزه تحقق شعار سال با محوریت اوقات فراغت برگزار کنیم تا منجر به رونق کسب و کار، اشتغال پایدار و گفتمان‌سازی و شبکه‌سازی شود.
 
جامعه پویاتر
نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس و دبیر فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این مراسم به اهمیت موضوع اوقات فراغت و ضرورت راهکارهایی برای توسعه آن اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات مهمی که  در بخش ورزش به عنوان زیربنا و زیرساخت می‌توان به آن توجه داشت موضوع مهم نشاط جامعه است. متأسفانه در سال‌های گذشته در حوزه قانون‌گذاری به سمت سیاست‌های درمان‌محور رفته‌ایم غافل از اینکه اگر هزینه‌ها را به سمت توسعه پر کردن اوقات فراغت جامعه در همه سنین سوق دهیم جامعه پویاتر حرکت می‌کند و با کاهش هزینه‌ها به سمت توسعه زیرساخت‌های ورزشی می‌رویم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه پس از گذشت 12 سال از تأسیس وزارت ورزش و جوانان این وزارتخانه دارای قانونی نبود، از همین رو هدایت در توسعه ورزش همگانی و قهرمانی و جوانان دچار خلأ و نیازمند قانون بود، از سال 99 در مجلس مهم‌ترین موضوع به پر کردن اوقات فراغت نوجوانان با افزایش اعتبارات در این حوزه اختصاص داده شد.
با پیگیری‌های ویژه‌ای که کمیته ورزش جوانان انجام داد، وزارت ورزش و جوانان دارای قانون مترقی شد که توسعه و تعمیم ورزش همگانی، بانوان و جوانان را به‌عنوان مؤلفه‌ای مهم مورد توجه قرار داده است. همچنین در بخش جوانان ارتقا و تقویت سرمایه اجتماعی و مسئولیت‌پذیری همه‌جانبه جوانان مور تأکید قرار گرفته است.

میانگین ساعات روزانه ورزش ایران 
پایین است 

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان از دیگر سخنرانان این مراسم نیز با بیان اینکه شعار «محرومیت‌زدایی با توسعه ورزش تربیتی و سبك زندگی سالم» که برای این همایش انتخاب‌ شده است نشان از یک تفکر و هوشمندی خاصی دارد، گفت: متأسفانه ما در جامعه شاهد فقر حرکتی هستیم و آمار بیانگر این است که میانگین ساعات روزانه ورزش مردم در مقایسه با آمار جهانی بسیار پایین است.
محمد پولادگر تصریح کرد: سبک زندگی مردم نسبت به گذشته متفاوت شده و خود این سبک موجب کم‌تحرکی مردم شده است. برگزاری این‌ گونه همایش‌ها می‌تواند نقطه آغازی برای رفع معضل کم‌تحرکی جامعه باشد و با توجه به پیشینه و سابقه‌ای که این همایش دارد می‌تواند امروز به مجلسی که عزمش را جزم کرده تا خدماتی در حوزه سلامت به مردم ارائه دهد، کمک کند. ما در تلاش هستیم در حوزه‌های ورزشی فرهنگ اسلامی را اشاعه دهیم و غافل از این هستیم که خود ورزش یک فرهنگ است، از همین رو پیشنهاد می‌کنم موضوع آتی این همایش ترویج فرهنگ ورزشی در جامعه باشد و همچنین موضوع توجه به ‌سلامت جامعه باید در دستور زندگی و سبک زندگی قرار گیرد.

ضرورت بهینه‌سازی اوقات فراغت
مدیر کل ورزش و جوانان استان خراسان نیز در این مراسم گفت: با توجه به اینکه به فصل تعطیلات تابستان نزدیک می‌شویم، لازم است به‌ منظور جلوگیری از کارهای جزیره‌ای قرارگاهی تشکیل شود و همه دست اندرکاران با هماهنگی اوقات فراغت را مورد توجه قرار دهند.
دکتر هاشمی جواهری افزود: پر کردن اوقات فراغت مهم نیست بلکه بهینه‌سازی آن اهمیت دارد از همین رو باید اوقات فراغت را به سمت بهینه‌سازی پیش ببریم و سلامت جسمانی، معنوی، اعتقادی، روحی، روانی و... را در این حوزه مد نظر قرار دهیم. 
برنامه‌های اوقات فراغت باید با خصوصیات فرهنگی و خرده‌فرهنگ‌های جامعه مخاطب در استان‌های مختلف هماهنگ بوده و ارزان و در دسترس و جذاب و مفرح باشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه