از خرید‌ هیجانی پرهیز کنید

دولت می‌گوید اصلاح نظام یارانه‌ای هنوز شروع نشده و افزایش قیمتی رخ نداده است

از خرید‌ هیجانی پرهیز کنید

درحالی‌که دولت اعلام کرده هنوز طرح اصلاح نظام یارانه‌ها شروع نشده، اما بازار شایعه‌ها فضای روانی بازار را ملتهب کرده است.


از سه‌شنبه‌شب نامه و فهرست قیمتی در شبکه‌های اجتماعی در ارتباط با افزایش قیمت انواع مواد غذایی ازجمله مرغ، تخم‌مرغ و شیر دست‌به‌دست می‌شود که این فهرست صرفاً قیمت‌های کارشناسی پیشنهادی است و هنوز نهایی و مصوب نشده و پس از آغاز طرح جدید هدفمندی یارانه ترجیحی طی دو ماه آینده و در صورت عدم امکان خرید محصولات پروتئینی با کالابرگ الکترونیک در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

ارز 4200 تا خرداد تخصیص داده‌ شده است

این در حالی است که مدیرعامل اتحادیه دامداران چندی پیش در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه معادل 3هزار میلیارد تومان تخصیص ارز نهاده‌ها انجام ‌شده است، گفت: ارز نهاده‌های دامی برای فروردین، اردیبهشت و خرداد نیز با دلار 4200 تومانی تأمین شد. رئیس سازمان امور عشایر ایران نیز گفته بود: باوجود اعلام رئیس‌جمهور درباره هدفمندی کالاهای اساسی، با دستور وزیر جهاد کشاورزی نهاده‌های دامی در ماه‌های آینده نیز با ارز دولتی میان عشایر توزیع می‌شود.
محمد قربانی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی هم درباره این فهرست قیمتی اظهار کرد: مرجع اعلام قیمت کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت می‌کردند درصورتی‌ که با هدفمندی یارانه آزاد بشوند تنها سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است که می‌تواند قیمت‌ها را اعلام کند. وی افزود: قیمت شیرخام توسط شورای قیمت‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی تعیین می‌شود که تا امروز جلسه‌ای برای تعیین قیمت شیرخام برگزار نشده است. معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: قیمت انواع شیر پاستوریزه، انواع ماست، گوشت، مرغ و تخم‌مرغ و انواع روغن توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام می‌شود که این سازمان نیز تغییر قیمتی اعلام نکرده است. وی تصریح کرد: سازمان حمایت در صورت ایجاد هرگونه تغییر قیمت این کالاها و تصویب آن در ستاد تنظیم بازار، آن را به‌طور رسمی و برای اجرا به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اعلام می‌کند. قربانی گفت: مردم هر چیزی را که در فضای مجازی می‌بینند باور نکنند زیرا احتمال کذب بودن آن وجود دارد.

ذخایر کالایی مناسبی در کشور داریم
سیدرضا فاطمی‌امین در حاشیه نشست مشترک وزرای صمت، جهاد کشاورزی و دادگستری، در مورد اصلاح روند تخصیص یارانه‌ها با اعلام اینکه ذخایر کالایی مناسبی در کشور داریم، اظهار کرد: مردم در روزهای نخست اجرای طرح بزرگ جراحی اقتصادی و اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها از خریدهای هیجانی که سبب التهاب در بازار می‌شود، بپرهیزند.
وزیر صمت این جراحی بزرگ اقتصادی و اصلاح پرداخت یارانه‌ها را به نفع مردم دانست و بیان کرد: یارانه‌ها به‌جای اینکه به ابتدای زنجیره (واردکنندگان) داده شود به انتهای زنجیره و مردم داده می‌شود که این موضوع در کارآمدی و بهینه‌سازی تولید مؤثر خواهد بود. وی با اشاره به انجام مطالعات و جلسه‌های تخصصی در اجرای طرح، تصریح کرد: از نظر تأمین مواد اولیه و محصولات نهایی هیچ‌گونه نگرانی نداریم و به‌اندازه کافی ذخایر کالایی (شامل لبنیات و کالاهایی مانند مرغ و تخم‌مرغ و روغن) وجود دارد، اما مهم این است که در روزهای اجرای طرح، التهاب و نگرانی در بازار رخ ندهد. وزیر صمت، آرامش مصرف‌کنندگان و مردم را بسیار مهم دانست و یادآور شد: نظام توزیع (شرکت‌های پخش، بنکداران و فروشگاه‌ها و غیره) نیز در این طرح ما را کمک کنند تا مشکلی پیش نیاید.فاطمی‌امین با اشاره به همکاری‌های بین‌بخشی در سطح دولت در اجرای طرح، تأکید کرد: با همراهی مردم و کاهش خریدهای هیجانی، التهابات روزهای نخست اجرای طرح نیز مدیریت و کنترل خواهد شد.

قیمت‌های جدید اعلام خواهد شد
احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره قیمت‌ها در بازار گفت: کالاهایی هستند که اقلام مشتقه دارند و با افزایش قیمت آن‌ها، مشتقات آن‌ها نیز باید به لحاظ اقتصادی تغییر قیمت متناسب داشته باشد. برای اینکه این اتفاق کنترل و مهار شود و یک‌باره در فضای روانی جامعه اضطراب ایجاد نکند، از پیش وزارت صمت یعنی سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده مکلف شده است هم برای اقلام و هم برای مشتقاتشان قیمت‌گذاری اعلام کند و فکر کنم در دستور جلسه امروز قیمت این اقلام نهایی و رسماً به اتحادیه‌ها و اصناف اعلام شود و ستاد تنظیم بازار آن‌ها را مصوب خواهد کرد. وی در پایان گفت: امیدواریم با تلاش‌های وزرای بهداشت و راه و شهرسازی و... سیاست‌هایی که در حوزه بهداشت، مسکن و... اتخاذ می‌شود خنثی‌کننده اثر قیمتی باشد.
در همین حال، وزیر کشور گفت: مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات و روغن اقلامی است که قیمت آن‌ها با هدفمند شدن یارانه‌ها و با حذف ارز ترجیحی تغییر پیدا خواهد کرد و هیچ کالای دیگری حق و اجازه گران شدن ندارد، البته مجوزی هم برای گران کردن ندارند. وحیدی اظهار کرد: حمل‌ونقل و رانندگان هم حق گران کردن کرایه را ندارند و آن‌ها نمی‌توانند به بهانه گران شدن این چهار قلم کالا بر قیمت‌های خود بیفزایند. وی افزود: به مصرف‌کنندگان برای گران شدن این چهار قلم کالا یارانه پرداخت خواهد شد.

توضیحات مسئولان درباره یارانه‌های جدید
همزمان با نگرانی درباره تلاطم بازار، مسئله یارانه جدید و افرادی که هنوز برای آن‌ها یارانه واریز نشده است، مورد سؤال و توجه افکار عمومی است. در همین راستا مرکز روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با صدور اطلاعیه‌ای از راه‌اندازی شماره‌های پاسخ‌گویی برای رفع دغدغه‌های مردم درخصوص موضوع مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: افرادی که به هر نحوی از سال ۹۳ به بعد برای یارانه‌ها نام‌نویسی نکرده و یا ازقلم ‌افتاده بودند، لازم است در سامانه‌ای که قرار است سازمان هدفمندی یارانه‌ها در دسترس قرار دهد نام‌نویسی کنند. همچنین  شماره تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ و شماره گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پاسخ‌گویی به پرسش‌ها در این زمینه در اختیار مردم گذاشته می‌شود.

یارانه به‌محض آغاز طرح قابل‌برداشت خواهد بود
سیدمسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه نیز با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه بخش خبری۲۱ سیما در پاسخ به این پرسش که مبنای دهک‌بندی‌ها چیست؟ اظهار کرد: براساس قانون باید دهک‌های درآمدی کشور مشخص و براساس آن میزان حمایت دولت روشن شود. وی ادامه داد: دهک‌های پایین جامعه باید حمایت بیشتر و دهک‌های بالا باید حمایت‌های کمتر شوند تا عدالت برقرار شود.
 رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: در بحث انرژی هم میزان برخورداری دهک‌ها متفاوت است و بر این اساس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این مسئولیت را براساس قانون برعهده دارد که براساس پایگاه اطلاعات ایرانیان، اطلاعات کامل از وضعیت درآمدی افراد جامعه را در اختیار سازمان هدفمندسازی قرار دهد و این سازمان برپایه مصوبات ستاد مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، این پرداخت‌ها را انجام دهد و مردم در حساب‌های خود می‌توانند مشاهده کنند. وی افزود: آنچه اتفاق افتاد براساس تحلیل‌ها و محاسباتی است که انجام شد و ممکن است درصدی خطا هم داشته باشد که با مراجعه افراد و اعلام نقطه‌نظراتشان توسط سازمان هدفمندسازی و وزارت رفاه رسیدگی می‌شود و اگر احیاناً جا مانده‌اند اضافه و مابه‌التفاوت هم پرداخت می‌شود، اگر هم مشمول نیستند برایشان توضیح می‌دهند که مشمول این یارانه نمی‌شوند. میرکاظمی گفت: یارانه دو ماه علی‌الحساب واریز شد که به‌جز موضوع دارو و نان است و به‌محض شروع طرح، این یارانه آزا�� می‌شود. رئیس سازمان برنامه‌وبودجه ادامه داد: الآن امکان برداشت نیست، چون هنوز کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی در جامعه توزیع می‌شود تا زیرساخت‌ها فراهم شود. وی خاطرنشان کرد: یارانه ماه اول آزاد می‌شود و ماه بعد، نوبت دوم آزاد می‌شود که مردم بتوانند مایحتاج خود را خریداری کنند.

یارانه دارو و نان همه دهک‌ها مساوی است
رئیس سازمان برنامه‌وبودجه تصریح کرد: در مرحله نخست طرح اصلاح یارانه‌ها نان و دارو نیست و دهک‌بندی هم نمی‌شود و همه دهک‌ها از آن برخوردار خواهند بود. میرکاظمی گفت: اکنون اگر می‌گوییم سه دهک ۴۰۰ تومان به حسابشان واریز شد و از دهک چهارم تا نهم هم ۳۰۰ هزار تومان، برای دارو و نان همه دهک‌ها مساوی هستند، چون ممکن است فردی بیمار شود و به بیمارستان مراجعه کند همان جا بیمه از او حمایت خواهد کرد، دارو و خبازی‌ها مانند سابق ادامه پیدا می‌کند و هیچ نوع فاصله‌ای در یارانه‌ها اتفاق نخواهد افتاد. وی افزود: طرحی که در زنجان پیش می‌رود نمونه است و ممکن است جواب بدهد یا ندهد؛ این به معنای این نیست که راجع به نان تصمیم‌گیری می‌شود، تا اطلاع بعدی همان نظام آرد یارانه‌ای با همان قیمت و شکل قبل توزیع می‌شود و هیچ نگرانی برای مردم نخواهد داشت.

هدف دولت درآمدزایی نیست
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تبصره ۱۴ مربوط به هدفمندسازی یارانه‌هاست و از بودجه عمومی دولت جداست یعنی آنچه درآمد آنجا می‌آید آن را باز توزیع می‌کنند به اضافه اینکه اگر کسری باشد از منابع کشور باید تأمین کنیم تا این بحرانی که در جهان اتفاق افتاد را پشت سر بگذاریم، بنابراین کسری بودجه واقعیت ندارد بلکه دولت کمک می‌کند حتی بیش از آن چیزی که از محل تبصره ۱۴ بدست بیاید منابعی را در اختیار سازمان هدفمندسازی قرار دهد تا حمایت‌های لازم در این شرایط اتفاق بیفتد.
وی با اشاره به اینکه هدف دولت درآمدزایی نیست بلکه صرفاً حمایت است، افزود: باید به سمت بالا رفتن تولید برویم، چون با ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچ تولیدکننده‌ای قدرت رقابت نخواهد داشت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه