در استان ایلام رخ داد
نیاز اورژانسی مردم «بدره» به ساخت بیمارستان
بدره از توابع استان ایلام که از سال 1392 از بخش درهشهر جدا و تبدیل به شهرستان شده، به دلیل کمبود امکانات پزشکی و درمانی با مشکلاتی مواجه بوده که موجب رفت و آمد مردم به مرکز استان برای دریافت خدمات درمانی شده است.
یک درمانگاه متروکه همه سهم مردم شهرستان ۴۵ هزار نفری بدره در ۸۰ کیلومتری ایلام است، این قضیه سالهاست مردم این شهرستان را بسیار آزار میدهد ولی تاکنون وعدههای دهساله مسئولان برای حل مشکلات درمانی و پزشکی تحقق پیدا نکرده و تنها بیمارستان در حال ساخت آن در مرحله اسکلت باقی مانده است.
عبور از سه دولت
حتی این مسئله سبب درگیری لفظی میان وزیر بهداشت دولت یازدهم با فرماندار وقت این شهرستان نیز شد به طوری که در جریان سفر قاضیزاده هاشمی به این شهرستان و اظهارات فرماندار بدره نسبت به کمبود امکانات بهداشتی، وی را تهدید به برکناری کرد و نهایتاً عنوان کرد به دلیل کم بودن جمعیت بدره نمیتوان فعلاً در این شهرستان بیمارستان احداث کرد.
تکمیل بیمارستان در دولتهای یازدهم و دوازدهم به جایی نمیرسد تا اینکه نماینده وقت حوزه جنوب استان ایلام شهریور سال 1400 عنوان میکند: با توجه به درخواست مردم شهرستان بدره درخصوص ساخت یک بیمارستان، پیگیری این موضوع در دولت قبل انجام و در کمیسیون تلفیق اعتبار آن در بودجه ۱۴۰۰ پیشبینی شد.
بهزاد علیزاده ادامه میدهد: نبود بیمارستان از سال ۹۲ با مستقل شدن این شهرستان مشکلات زیادی برای شهروندان بدرهای ایجاد کرده است به طوری که آنها برای موارد درمانی مجبور به حضور در شهرستانهای مجاور میشوند که علاوه بر بعد مسافت هزینه بالایی نیز برای آنان دارد.
وی تصریح میکند: با توجه به زمین اهدایی توسط مردم و نیز دستور وزیر بهداشت پیگیریم که سریعاً این مطالبه بحق مردم انجام شود.
سرانجام کلنگ یک بیمارستان 32 تختخوابی در دولت سیزدهم در این شهرستان به زمین میخورد، بیمارستانی که البته در حد اسکلت رها شده و مشخص نیست قرعه تکمیل و افتتاح آن به چه سالی بخورد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در جریان بازدیدهای مکرر از روند اجرای این پروژه از تأمین اعتبار لازم برای تکمیل ساخت این بیمارستان خبر میدهد.
هدایت حیدریزاده عنوان میکند: این بیمارستان یکی از طرحهای مهم درمانی در استان ایلام است که نیاز مردم شهرستان بدره به مراجعه به مرکز استان را مرتفع خواهد کرد و ما پیگیری لازم در خصوص تأمین اعتبارات لازم برای تکمیل بیمارستان را انجام خواهیم داد.
پیشرفت 25درصدی پروژه
بهمن سال گذشته نیز بهرامنیا، استاندار ایلام در دیدار با حجتالاسلام محسن دانیاری، امام جمعه بدره که انتقادهای زیادی نسبت به بیتوجهی مسئولان ارشد استان ایلام نسبت به مسائل و مشکلات این شهرستان دارد و حتی به همین خاطر امسال در برنامههای هفته دولت شهرستان بدره نیز شرکت نکرد اذعان میکند: بیمارستان بدره با ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی در این دولت کلنگزنی شد و در دیدار و رایزنی با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موضوع تأمین اعتبار این بیمارستان برای تکمیل مطرح شد و وزیر محترم قول مساعد داد در اسرع وقت تأمین اعتبار شود.
پاسکاری وزارت بهداشت و ستاد اجرایی فرمان امام(ره)
حجتالاسلام دانیاری نیز اردیبهشت امسال با اشاره به مشکلات و کمبودهای خدمات درمانی در این شهرستان اظهار میکند: از سال ۱۳۹۲ بدره از بخش درهشهر جدا و به یک شهرستان تبدیل شده، اما با وجود این امکانات بهداشتی و درمانی آن توسعه نیافته است، این امکانات درمانی متناسب با جمعیت یک شهرستان نیست به نحوی که تنها یک شبکه بهداشت و یک اورژانس دارد.
وی اذعان میکند: از اعتبارات سفر مهر سال ۱۴۰۰ رئیس جمهور، بیمارستان ۳۲ تختخوابی در دو طبقه به مساحت 4هزار و 200 متر کلنگزنی شد و قرار بود در فاز نخست ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یابد و از این مقدار 20میلیارد تومان تأمین اعتبار شد که اسکلت این بیمارستان ساخته شد و پس از آن اعلام کردند این طرح ملی و از مصوبات سفر رئیس جمهور است و کار مشترکی از وزارت بهداشت و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) قلمداد میشود.
حجتالاسلام دانیاری درباره تأمین نشدن مابقی هزینه ساخت بیمارستان توضیح میدهد: ستاد اجرایی حضرت امام(ره) تأمین اعتبار را به وزارت بهداشت واگذار کرده و وزارت بهداشت هم کاری در این زمینه انجام نداده است، البته با پیگیریهای انجام شده توسط دفتر امام جمعه، مسئولان قول مساعدت دادهاند اما نمیدانیم تا چه حد عملیاتی شود.امام جمعه بدره با بیان اینکه مردم با مشکل بهداشتی و درمانی مواجه هستند، تأکید میکند: فاصله این شهرستان تا مرکز استان ایلام هشتاد و چند کیلومتر بوده، جاده مواصلاتی هم بسیار بد و خطرناک است و بسیاری از هموطنان در این مسیر جان خود را از دست دادهاند.
دولت به فکر مناطق محروم باشد
به خاطر همه این تعللها و بلاتکلیفیها، نماینده مردم دهلران، درهشهر و آبدانان در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از سرگردانی دهساله مردم بدره برای برخورداری از خدمات یک بیمارستان در این شهرستان عنوان میکند: مردم بدره سالهاست چشم انتظار ساخت بیمارستانی در این شهرستان هستند اما تنها بیمارستان در حال ساخت آن حدود 10 سال در حد اسکلتبندی باقی مانده است.اسدالله چراغی خاطرنشان میکند: ما با این هدف به وزیران دولت رأی اعتماد دادیم که گشایشی در راستای رفع مشکلات و محرومیتزدایی ایجاد شود بنابراین انتظار داریم در این مورد اهتمام جدی داشته باشند.
خبرنگار: رضا طلبی
برچسب ها :
ارسال دیدگاه




