printlogo


مقاله‌ای از مسئول انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی
هنر اجتماعی سرود را احیا کنیم
سرودهای ماندگارسرودهای دوران انقلاب و دفاع مقدس نمونه بارز این تأثیرگذاری و مشارکت اجتماعی بود، چراکه آن سرودها انرژی احساسی بسیار زیادی ایجاد و فضای آن دوران را به فضای پیوند گروهی - اجتماعی و پیوندهای دسته‌جمعی تبدیل کرد.

در دوران انقلاب با توجه به شرایط موجود و عدم دسترسی به تجهیزات، امکانات و رسانه،  آهنگسازانی همچون شاهنگیان، راغب، میرزاده و... با شناخت کامل از فرم سرود با رویکرد مردمی توانستند از ظرفیت سرود به‌عنوان یک هنر تأثیرگذار به خوبی استفاده کنند و در دوران دفاع مقدس تا اواخر دهه ۶۰ نیز همچنان از این هنر درست استفاده می‌شد و رونق زیادی داشت ولی از آن زمان به بعد سرود مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفت و استفاده از سرود به دلایل متعدد سیر نزولی داشت، حتی در یک فرایند اشتباه نام سرود از بدنه وزارت ارشاد حذف شد، چراکه دفتر سرود و آهنگ‌های انقلابی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از مدتی به دفتر سرود و موسیقی تغییر کرد و بعد از آن شد دفتر موسیقی و به‌کل واژه سرود حذف شد، این اتفاق‌ها و نظیر آن را می‌توان به عنوان آسیب مطرح و مورد بررسی قرار داد.
در عین حال چند سالی است بعد از تأکید رهبرمعظم انقلاب بر ضرورت استفاده از سرود و نیاز جامعه، این هنر در بیشتر نهادها جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده ولی به دلیل استفاده نشدن از نظرات کارشناسی و تخصصی در حوزه سرود، این هنر مورد سوءاستفاده قرار گرفته و تا حدود زیادی مسیری اشتباه را در پیش گرفته است. 

نسخه‌ای برای سرود
در نخستین اقدام برای احیای هنر سرود و سرودخوانی و همچنین قرار گرفتن در مسیر درست آن، باید به صورت علمی و تخصصی وضعیت سرود مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و آسیب‌ها شناسایی و برای رفع آن، راهکارهای لازم پیش‌بینی و ارائه شود. 
بر اساس ۳۵ سال تجربه در عرصه سرود، می‌توان مواردی را به عنوان آسیب به شرح ذیل مطرح کرد.
۱- بی‌توجهی به سرود به عنوان یکی از کاربردی‌ترین ابزار هنر در برقراری وحدت و همبستگی اجتماعی 
۲-  نبود یک مرکز و تشکل تخصصی و مردمی برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی جامع و مدون ویژه فعالیت سرود 
۳- سیاست‌گذاری و جهت‌دهی اشتباه سازمان‌های ذی‌ربط
۴- محدود شدن جریان مردمی سرود به چند جشنواره با مخاطب خاص 
۵-  حمایت نکردن از تولید سرود به معنای واقعی آن، که به شکل گروهی قابل اجرا باشد (ترویج آثار پاپ گونه به اسم سرود )
۶- عدم ارائه و توجه به طرح‌های جریان‌ساز سرود 
۷-  عدم مخاطب‌شناسی و نیازسنجی در تولیدات سرود 
۸- ورود بخش‌ها و مؤسسه‌های غیر مرتبط به سرود با نگاه اقتصادی 
۹- نقش عوامل اصلی در تولید بعضی سرود‌ها (شاعر و آهنگساز ناآگاه )
۱۰- نقش عوامل مؤثر در اجرای بعضی سرودها (مربی ناآگاه، خوانندگان ضعیف و مکان نامناسب)
۱۱- اجراهای بی‌شمار پلی بک و نمایش گونه و دابسمش ( تضعیف جایگاه و شأن سرود به عنوان یک هنر تأثیرگذار)
با توجه به اینکه مدتی است بعضی از دغدغه‌مندان سرود به دنبال ایجاد تشکل و صنفی شدن سرود هستند در خصوص اهمیت و ضرورت تشکیل این صنف و انجمن نکاتی به شرح ذیل ارائه می‌شود که به‌عنوان نقشه راه و سیاست‌های راهبردی می‌توان آن‌ها را مورد توجه قرار داد.

صیانت از سرود و جایگاه سرود

احیا و تعالی بخشیدن هنر سرود و سرودخوانی
توسعه، تقویت و گسترش سرود در سطح جامعه
اصلاح آسیب‌ها و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی در حوزه سرود
انسجام‌بخشی و هم‌افزایی دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با سرود
ارتقای جایگاه هنری سرود نسبت به هنرهای دیگر 
استفاده از ظرفیت این تشکل برای حضور و مشارکت حداکثری در بزنگاه‌ها و مناسبت‌های اجتماعی و سیاسی
مرکز پژوهش و جمع‌آوری اطلاعات و اسناد تاریخی مربوط به سرود و گروه‌های سرود و افراد تأثیرگذار (از دوران انقلاب به بعد)
مرکز نگهداری و آرشیو آثار مکتوب و شنیداری سرود به عنوان جامع‌ترین مرجع و نهاد رسمی سرود کشور
با توجه به شناختی که در این سال‌ها از حوزه سرود بدست آوردم مواردی در راستای مأموریت و حوزه فعالیت تشکل‌های سرودی به شرح ذیل مطرح می‌شود که توجه به این نکات نیز حائز اهمیت است چراکه بخش عمده آن از موضوعاتی است که مورد غفلت قرار گرفته است. 

.حمایت مادی و معنوی از فعالان این عرصه
.پیگیری مطالبات جامعه سرود کشور
.معرفی این تشکل به عنوان تنهاترین مرجع تخصصی در حوزه سرود
. برخورداری هنرمندان عرصه سرود از تسهیلات صندوق اعتباری هنر و بیمه هنرمندان 
.بررسی و تحلیل اتفاقات سرود کشور و اعلام موضع دقیق و درست
.شناسایی و ساماندهی فعالان و هنرمندان حوزه سرود شامل: گروه‌ها، مربیان، شاعران، آهنگسازان، داوران، پیشکسوتان، صدابرداران و استودیوهای ویژه ضبط سرود 
.هویت‌بخشی فعالان سرود 
.سطح‌بندی مربیان و درجه‌بندی گروه‌ها 
. اضافه کردن بخش سرود به دیگر بخش‌های رقابتی جشنواره موسیقی فجر
. ایجاد رشته دانشگاهی تربیت مربی سرود 
. تولید محتوا و ارائه منابع علمی و تخصصی سرود