printlogo


پشت پرده تهدید «اسد» توسط صهیونیست‌ها

در روزهای گذشته، برخی رسانه‌های مدعی اعلام کرده‌اند رژیم صهیونیستی با ارسال پیامی به «بشار‌اسد» رئیس‌جمهور سوریه به وی درباره آنچه آن را ادامه سرپوش گذاشتن بر عملیات جمهوری اسلامی ایران در کشورش و انتقال سلاح‌های با کیفیت به سوریه خوانده، هشدار داده و تهدید کرده یکی از کاخ‌های اسد هدف حمله بعدی جنگنده‌های اسرائیلی در سوریه قرار خواهد گرفت. جالب توجه است این تهدید چند روز پس از آن صورت گرفت که اسرائیل فرودگاه بین‌المللی دمشق را بمباران کرد و آن را به طور کامل از کار انداخت. در ضمن رژیم صهیونیستی مدعی شده محموله‌های تسلیحات پیشرفته ایرانی را که توسط تهران با هواپیماهای غیرنظامی به سوریه منتقل می‌شد، هدف‌گیری کرده است.
برای تحلیل رفتار صهیونیست‌ها باید بدانیم این رژیم در سال‌های گذشته با تکیه بر نفوذ از طریق بازیکنان پوششی مذاکرات‌موسوم به برجام به دنبال آن بوده با کارت آمریکا و اروپا در مسائل ایران اسلامی اثرگذار باشد و مؤلفه‌های قدرت ایران، مانند متحدان منطقه‌ای انصار الله و حماس و جهاد اسلامی، توان موشکی و هسته‌ای را از دست تهران خارج کند. صهیونیست‌‌ها این مؤلفه‌ها را عامل تهدید بقای خویش می‌دانند به همین خاطر هرگز از تقابل و اقدام علیه این مؤلفه‌ها دست برنخواهند داشت زیرا بر این باورند محاصره شده‌‌اند. آن‌ها مدت‌هاست راهبرد مرگ با هزار خنجر را علیه ملت ایران اجرایی کردند و با اینکه اندیشکده شورای آتلانتیک در روزهای گذشته از تشدید حملات علنی و پنهانی این رژیم علیه ملت ایران با اشاره به شکست راهبردی آن‌ها در مقابله با برنامه هسته‌ای ایران اذعان کرده، میان اظهارات مقامات ارشد رژیم اسرائیل و واقعیات میدانی فاصله زیادی وجود دارد. البته برای رژیم صهیونستی نیز اتفاقات زیادی افتاده است. براساس برخی شنیده‌ها در میادین نبردی که صهیونیست‌ها حضور دارند جنگ میدانی مشهود است. رژیم صهیونیستی انتظار داشت در میدان سوریه ایران شکست بخورد و دست جبهه مقاومت را قطع کند اما پیروزی اسد بر مخالفان و افزایش بازی ایران در سوریه و حمایت روس‌ها از امنیت سوریه بسیار مهم بود. با بروز جنگ اوکراین و انتقال نیروهای روس به بیرون از سوریه، در حال حاضر قدرت اول منطقه در این حوزه متعلق به ایران است.
صهیونیست‌ها در حال شکل‌دهی به اقدامات پیشدستانه هستند و پس از مشاهده انفعال سوریه به دلیل درگیری این دولت در مناطقی مانند ادلب و گرفتاری در بحران‌های سیاسی و اقتصادی، به دنبال ایجاد هزینه‌های بیشتر برای دولت اسد هستند تا او متقاعد به جلوگیری از حضور هرچه بیشتر ایران در کنار دمشق شود. صهیونیست‌ها مانند یک حیوان زخم خورده که مجالی برای گریز ندارد ممکن است دست به هر شرارت و حماقتی بزنند و این ذات جدانشدنی آن‌هاست. رفتار آن‌ها به دلیل استیصال و نداشتن ابتکار عمل است و رفتار تهاجمی را ترجیح داده و از روی ناچاری چنین رفتار می‌کنند.
حضور پررنگ ایران در سوریه و تبدیل شدن به دست برتر تحولات این کشور، تحولات سیاسی اجتماعی عراق و نقش گروه‌های مقاومت در رخدادهای این سرزمین همه از عواملی هستند که تل آویو را حساس‌تر خواهد کرد و در آینده رفتارهای آن‌ها تند‌تر و وحشیانه‌تر خواهد شد. این مسئله صهیونیست‌ها را آزار می‌دهد که حتی اگر تأسیسات هسته‌ای ایران همین فردا به طرز معجزه‌آسایی ناپدید شوند، ایران با توجه به دانش فنی موجود قادر است تأسیسات مزبور را در چند ماه دوباره بسازد. گذشته از این، براساس بررسی اندیشکده شورای شیکاگو، برنامه هسته‌ای ایران از حمایت داخلی برخوردار است و حتی اگر دولت آن همین فردا تغییر کند، احتمال نمی‌رود برنامه هسته‌ای کنار گذاشته شود.