printlogo


خطیب‌زاده در نشست خبری با اشاره به بهانه‌جویی‌های فرابرجامی آمریکا
پیچ و مهره‌های فشار حداکثری باید باز شود
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه نسبت به شرایط پیش از سفر معاون هماهنگ‌کننده برجام چند قدم جلوتریم و توافق در دسترس‌تر شده، گفت: آقای مورا با دست‌پر و ابتکارها و پیشنهادهای ویژه ایران به وین رفت و این سفر نشان داد ما در مسیر درست گام برمی‌داریم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره اینکه نماینده اتحادیه اروپا هم ابتکار و طرح ویژه‌ای با خود داشت یا دست‌خالی آمد و دست‌پر رفت؟ گفت: آقای مورا با دستور کار مشخص وارد ایران شد و ما بارها خلاقیت‌ها و ابتکارهایی را ارائه داده‌ایم تا کم‌کاری‌ها و عدم اتخاذ تصمیم سیاسی در طرف مقابل را  مرتفع بکنیم، اما متأسفانه تا به امروز کماکان منتظر تصمیم‌گیری واشنگتن هستیم، ولی هنوز با بازی نخ نمای مقصرنمایی و جملات تکراری مواجه هستیم که با هدف فرافکنی مطرح می‌شوند.
سعید خطیب‌زاده با تأکید بر اینکه ایران چیزی فراتر ازآنچه در برجام و قطعنامه 2231 آمده درخواست نکرده، اضافه کرد: طرف آمریکایی همین امروز تصمیم سیاسی لازم را بگیرد و اعلام کند اگر پاسخ دهد ما می‌توانیم در موقعیتی قرار بگیریم که همه طرف‌ها به وین برگردند. این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: آن‌ها هرجایی که نخواستند تعهداتشان را انجام دهند با یک برچسب فرابرجامی از انجام تعهدشان شانه خالی کردند، ولی برای توافق باید تمامی مؤلفه‌های فشار حداکثری و هرآنچه دولت ترامپ در این مسیر برقرار کرده باید پیچ و مهره‌هایش باز شود.

میانجی‌گری روسیه در برجام کمرنگ شده

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما درباره نتایج سفر «النا دوهان» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تحریم‌ها به تهران گفت: خانم دوهان ایران است و از سال ۲۰۱۴ که گزارشگری ویژه با حمایت ایران همراه شد، تلاش کردیم همواره کمک کنیم گزارش‌های حقیقی از اقدامات قهرآمیز علیه کشورها ارائه شود. وی افزود: او بر اساس درخواست و برنامه‌های خود ملاقات‌هایش را در ایران انجام می‌دهد و فکر می‌کنم چهارشنبه جمع‌بندی سفر خود را به رسانه‌ها اعلام خواهد کرد.
این مقام وزارت امور خارجه همچنین در واکنش به پرسشی در مورد توییت اخیر نماینده روسیه در وین در مورد برجام و این برداشت که روسیه مانع توافق شده، با بیان اینکه نقش روسیه در مذاکرات وین سازنده است و صدایی که ما از آن‌ها می‌شنویم، آن بود که در ملاقات آقای لاوروف در مسکو هم شنیدیم: گفت: ما با توییت‌های افراد کاری نداریم آقای لاوروف اعلام کرده اگر امروز توافق شود، روسیه هیچ مشکلی ندارد و برای آن تلاش می‌کند، این موضع رسمی دولت روسیه است. البته طبیعی است به خاطر اختلاف جدی روسیه و اروپا  به‌واسطه جنگ اوکراین نقش میانجی‌گری مسکو کمرنگ شده باشد.

نشست وزیران محیط‌ زیست کشورهای منطقه در ایران
وی در خصوص حقابه ایران از رود هیرمند گفت: از دو منظر می‌توانم بگویم، نخست از منظر حاکمیتی و دیگر هم توجه به شرایط اقلیمی منطقه غرب آسیا که از فقدان استانداردهای محیط زیستی رنج می‌برد.  سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: موضوع محیط‌ زیست موضوعی است که همه باید در منطقه به آن توجه کنند و ما تیرماه میزبان وزرای محیط ‌زیست کشورهای منطقه در تهران هستیم و درباره محیط‌ زیست و ریزگردها صحبت می‌کنیم.
خطیب‌زاده همچنین از سفر رئیس‌جمهور به یکی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در روزهای آتی خبر داد و گفت: رئیس‌جمهور عازم یکی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس است و هر وقت این سفر نهایی شود، دفتر رئیس‌جمهور اعلام خواهد کرد. وی افزود: وزیر امور خارجه نیز برای تسلیت درگذشت امیر سابق امارات و تبریک به جانشین او به ابوظبی رفته است.

بدعت خطرناک اروپایی‌ها
وی در خصوص وضعیت جسمانی نامناسب اسدالله اسدی دیپلمات زندانی کشورمان در بلژیک هم با اشاره به نقض حقوق اولیه انسانی و حقوق دیپلماتیک وی، بدعت کشورهای اروپایی در بی‌اعتنایی به کنوانسیون‌های دیپلماتیک را تأسف‌برانگیز و غیرقابل‌قبول خواند و گفت: ارجاع این مسئله به مراجع ذی‌ربط جهانی و حقوق بشری در دستور کار جدی
 قرار گرفته است.
وی در واکنش به هشدار مقامات سوئد در مورد سفر به ایران هم با اشاره به تلاش دولت سوئد برای گروکشی موضوع احمدرضا جلالی، حکم وی را قطعی خواند و گفت: آن‌ها درخواست کردند تا اجرای حکم به تعویق بیفتد که این مسئله در قوه قضائیه در حال بررسی است. وی افزود به تازگی دولت‌های انگلیس و سوئد به جای اعلام مواضع خود در تریبون رسمی، آن را در قالب هشدار سفر اعلام می‌کنند تا ایران را ناامن نشان دهند.