printlogo


گزارشی از غرفه‌های انتشارات آستان قدس رضوی در نمایشگاه کتاب
شبستان اصلی، راهرو 27، شماره11
غرفه‌های به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) در سه روز ابتدایی سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور راهنمایان تخصصی کتاب میزبان کتاب‌خوانان و علاقه‌مندان بود.


به گزارش آستان‌نیوز، سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز چهارشنبه 21 اردیبهشت ماه 1401 پس از دوسال تعطیلی کار خود را آغاز کرد. این نمایشگاه مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور در حوزه کتاب بوده و فرصتی است تا نویسندگان، ناشران و بازدیدکنندگان از نزدیک باهم دیدار و گفت‌وگو کنند تا فعالان این عرصه در حوزه تولید از نزدیک با نیاز مخاطب آشنا شوند. در این بین «به‌نشر» که به عنوان مهم‌ترین نماینده آستان قدس رضوی در حوزه کتاب شناخته می‌شود با 700 عنوان کتاب در بخش‌های عمومی و کتاب‌های پروانه‌ای (کودک و نوجوان) به این نمایشگاه آمده تا در کنار ارائه آخرین تولیدات خود در حوزه کتاب، با مخاطب ارتباط برقرار کند و در جهت تولید آثار ارزشمند برای آن‌ها گام بردارد. در این بین بازدیدکنندگان از سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم از همان ساعات اولیه آغاز به کار نمایشگاه با حضور در غرفه‌های به‌نشر در بخش‌های مختلف نمایشگاه، کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه کردند.

نمادهای اسلامی و رضوی 

هرچند در روز اول نمایشگاه کتاب تهران مشکلاتی وجود داشت، اما دوستداران کتاب از همان ساعات اولیه با حضور در نمایشگاه از غرفه‌های مختلف بازدید کردند. غرفه به‎نشر هم از ساعات اولیه آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان بود. به‎نشر در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با غرفه‌ای زیبا که با استفاده از نمادهای اسلامی و رضوی طراحی شده، میزبان علاقه‌مندان است. این ناشر در بخش کودک و نوجوان با کتاب‌های پروانه‌ای حضور یافته و در هردو غرفه با چیدمان متناسب با بازدیدکنندگان در خدمت دوستداران کتاب است. بازدیدکنندگان هم از همان دقایق اولیه آغاز به کار نمایشگاه به غرفه 
به نشر آمدند و کتاب‌های مورد علاقه خود را خریداری کردند.

اهدای هدیه متبرک رضوی
همزمان با آغاز نمایشگاه در روز دوم غرفه‌های به‌نشر هم میزبان بازدیدکنندگان بود. شمار دوستداران کتاب در روز دوم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نسبت به روز اول بیشتر بود و به همین نسبت غرفه به‌نشر هم پاسخگوی مراجعه کنندگان بیشتری در مقایسه با روز اول بود. حضور کارشناسان حوزه کتاب در غرفه عمومی و غرفه کودک و نوجوان به‌نشر در نمایشگاه به بازدیدکنندگان این فرصت را می‌دهد تا خریدی متناسب با نیازهای خود داشته باشند. اتفاقی که با استقبال بازدیدکنندگان در نمایشگاه مواجه شده است. به‌نشر به بعضی بازدیدکنندگان هدایایی متبرک از طرف حرم مطهر رضوی می‌دهد که این اقدام آن‌ها موجب خوشحالی خریداران کتاب می‌شود و به آن‌ها حال و هوایی خاص زیارت آقا امام رضا(ع) را می‌دهد.

جمعه‌‎ نمایشگاهی
از همان دقایق آغازین نمایشگاه کتاب در روز جمعه همه راهروهای نمایشگاه مملو از بازدیدکنندگان شده بود. دوستداران یار مهربان ترجیح دادند روز تعطیل خود را به نمایشگاه کتاب بیایند تا کتاب ببینند، بخوانند و بخرند. غرفه کودک و نوجوان در این روز میزبان جمعیت زیادی از بچه‌ها بود که در قفسه‌های رنگی به‌نشر کتاب‌های مناسب سن خود را جست‌وجو می‌کردند و مسئولان غرفه در گفت‌وگو با پدر و مادر آن‌ها و راهنمایی‌شان برای انتخاب یک کتاب مناسب به این عزیزان کمک می‌کردند. در غرفه عمومی به‌نشر در شبستان هم روز سوم نمایشگاه روز پر رفت‌وآمدی بود. بازدیدکنندگان با جست‌وجو در قفسه‌ها و خواندن عنوان‌های مختلف کتاب مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کردند. در این غرفه هم مسئولان غرفه به‌نشر ضمن راهنمایی بازدیدکنندگان به آنان در انتخاب یک کتاب خوب کمک کردند.
یادآور می‌شود به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) با بیش از 700 عنوان کتاب در سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران در دو غرفه عمومی؛ شبستان اصلی، راهرو ۲۷، شماره ۱۱ و غرفه کودک ونوجوان (کتاب‌های پروانه‌ای) ؛ سالن شمالی کودک و نوجوان، بخش A ، راهرو یک، آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان است. همچنین بازدید و خرید آثار به‌نشر از نمایشگاه مجازی در سامانه ketab.ir  نیز در این ایام امکان‌پذیر است.

جدیدترین دستاوردها در حوزه ادبیات دینی
مدیرعامل به‌نشر از ارائه 90 عنوان کتاب در حوزه ادبیات دینی  در نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران خبر داد و می گوید: یکی از رویکردهای جدی انتشارات به‌نشر در سال‌های اخیر، پرداختن به حوزه ادبیات دینی است. این انتشارات توانسته در گذر از چهار سال تلاش، با ایجاد ارتباط با نویسندگان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و کارشناسان برجسته حوزه ادبیات دینی، 90 اثر داستانی با محوریت سیره و سبک زندگی اهل بیت(ع) ، ادبیات پایداری و گفتمان انقلاب اسلامی منتشر کند.
حسین سعیدی از کتاب‌های «عقیله»، «مرا با خودت ببر»، «با چشمانی باز»، «من و آقای همسایه»، «بازیگر پنجم»، «من ضامن»، «پرواز اسب سفید»، «366 روز باپیامبر عزیزمان» و «سلما» به عنوان جدیدترین رمان‌های ادبیات دینی انتشارات به‎نشر نام برد که در دو سال اخیر به قلم الهام امین، مظفر سالاری، سید محمد سادات اخوی، علیرضا متولی، محسن هجری، مصطفی خرامان، سید عذرا موسوی، نقی سلیمانی و معصومه یزدانی به رشته تحریر درآمده است.

آثار پرفروش
کتاب دوستان در روزهای ابتدایی آغاز به کار نمایشگاه کتاب تهران استقبال کم نظیری از آثار منتشر شده توسط آستان قدس رضوی داشته‌اند. از همین رو فهرستی از آثار پرفروش آستان قدس رضوی در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شده است.
گفتنی است سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی افزون بر یک هزار و ۵۵۰ عنوان کتاب را با موضوعاتی همچون سیره و زندگانی امام رضا(ع)، قرآن و علوم قرآنی، حدیث، کلام، تاریخ اسلام، اخلاق و تربیت اسلامی، هنرهای اسلامی، جوانان و سبک زندگی، اهل بیت(ع)، رمان، ادبیات، مذهبی و روان‌شناسی را در نمایشگاه کتاب عرضه کرده است.
«شهادت نامه امام حسین(ع)» اثر مرحوم آیت الله محمدی ری شهری، «مرا با خودت ببر» و «دعبل و زلفا» به قلم مظفر سالاری و «یک روایت معتبر درباره بهائیت» از جمله کتاب‌های پر فروش به نشر در پنجمین روز از سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌شمار می‌رود که با استقبال بی‌نظیر دوستداران کتاب رو به رو شده است.همچنین در فهرست پرفروش‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی می‌توان به کتاب‌های «کتاب آرایی در تمدن اسلامی» در دو جلد، «چشم اندازهای جغرافیایی ایران» هشت جلدی اثر نسرین احمدیان شالچی، «کتیبه‌های تیموری در خراسان» اثر سید محسن حسینی و مجموعه «ورّام» ترجمه محمدرضا عطایی اشاره کرد که مخاطبان خاص خود را دارد.