printlogo


نخستین تصاویر ثبت شده توسط ماهواره نور۲ سپاه منتشر شد
اسکن پایگاه آمریکایی با «نور» ایرانی
دوشنبه شب گذشته بود که وزیر ارتباطات نخستین تصاویر ثبت شده توسط ماهواره نور 2 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در صفحه کاربری خود در اینستاگرام منتشر کرد.

عیسی زارع پور با ابراز خوشحالی از این بابت نوشت: حالا هم فناوری ساخت ماهواره، هم ارسال و استقرار ماهواره و هم راه‌اندازی و کاربردی کردن ماهواره در دستان دانشمندان ایرانی است؛ شیر مادر و نان پدر حلالتان باد که گُل کاشتید. این تصاویر که به صورت رنگی و با وضوح بالا از نقاط مختلف ایران و برخی مناطق حساس جهان گرفته شده است، در واقع نخستین تصاویر رنگی گرفته شده توسط ماهواره‌های عملیاتی ایران از فضاست و اثبات می‌کند جمهوری اسلامی ایران با موفقیت توانسته حضور خود در مدار لئو (۵۰۰ کیلومتری زمین) را تثبیت کند. ماهواره نور2 در تاریخ 18 اسفند سال گذشته توسط ماهواره‌بر بومی قاصد به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار 500 کیلومتری زمین قرار گرفت. این ماهواره که یک ماهواره سنجشی و شناسایی محسوب می‌شود، کاربرد‌های بسیار مهمی دارد که از آن جمله می‌توان به رصد و پایش بلا‌های طبیعی، بررسی وضعیت محصولات زیر کشت کشاورزی و همچنین شناسایی اهداف و مناطق نظامی دشمنان جهت استفاده توسط نیرو‌های مسلح، اشاره کرد. نیروی هوافضای سپاه اولین بار، در اردیبهشت سال 1399 نخستین ماهواره خود به نام نور را در فضا (مدار 425 کیلومتری) قرار داده بود.
در تصاویری که در حال حاضر از نور 2 منتشر شده، مشخص است تصاویر مربوط به بخش‌هایی از مناطق کشاورزی در داخل کشور (مرودشت فارس و خورموج بوشهر) و همچنین تصاویری مربوط به برخی نقاط دیگر جهان است. ماهواره نور 2 سپاه همچنین موفق شده است تصاویری از پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش تروریستی آمریکا در بحرین نیز ثبت کند که نشانگر رصد نیروهای آمریکایی در منطقه توسط این ماهواره است.