شاعرانه‌های یک عاشق طبیعت

تازه‌ترین اثر «عباسعلی سپاهی یونسی» رونمایی شد

شاعرانه‌های یک عاشق طبیعت

«دوچرخه فکر می‌کند به ما دو تا» عنوان آخرین مجموعه شعر «عباسعلی سپاهی یونسی» است که روز گذشته در سالن اجتماعات حوزه هنری خراسان رضوی رونمایی شد.


​​​​​​​کتابی شامل ۲۱ شعر در قالب‌های مختلف شعری که برای رده سنی نوجوان (بیش از ۱۵ سال) سروده شده و به ‌همت انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روانه بازار شده است. 
در ابتدای این مراسم، «محمدکاظم کاظمی» که اجرای این برنامه را بر عهده داشت در خصوص ویژگی‌های شاعرانگی عباسعلی سپاهی یونسی چنین گفت: سپاهی در عنفوان جوانی به فعالیت‌های ادبی علاقه نشان داد و در دهه 70 جوایز ادبی بسیاری را درو کرد. او علاوه بر شعر سرودن و فعالیت‌های مطبوعاتی با برگزاری جلسات شعر کودک به تربیت نسلی از شاعران کودک و نوجوان همت گماشت که این اقدام او بسیار ارزشمند است. 
در ادامه دکتر «جواد محقق نیشابوری» با خوانش سروده‌هایی از کتاب، ضمن اشاره به ویژگی‌های شعری و ادبی «دوچرخه فکر می‌کند به ما دو تا» گفت: سپاهی در این دفتر شعر نشان داده آداب شاعری را می‌داند و جنس شعر را می‌شناسد و آگاه است شعری که برای نوجوان سروده می‌شود، باید چگونه باشد تا از حوصله او خارج نشود. 
این شاعر و پژوهشگر با بیان اینکه همه اشعار دفتر شعر شاعران فاخر نیست، مجموعه شعر سپاهی را سلسله جبال مرتفعی دانست که قله و فرود‌های زیادی دارد. وی افزود: از این رو، فراز و فرود‌های موجود در این دفتر شعر، چیزی از ارزش آن نمی‌کاهد و باید به این شاعر تبریک گفت. 
محقق نیشابوری با اشاره به زیست شاعرانه سپاهی یونسی و تجلی آن در اشعارش، بیان کرد: سپاهی یونسی به‌واقع یک عاشق واقعی است و این در شعر او دیده می‌شود. سراسر کتاب او عشق است. عشق به انسان، هستی و طبیعت. سپاهی با همه این‌ها زندگی می‌کند. او تجربه زیستی متنوعی دارد که همین مسئله سبب تنوع مضامین شعری‌اش هم شده است. 
«سیداحمد میرزاده» شاعر، نویسنده و منتقد ادبی دیگر این مراسم، گفت: عنوان این کتاب در حقیقت امضای عباسعلی سپاهی یونسی را یدک می‌کشد. «دوچرخه» نه ‌تنها به‌ عنوان یک وسیله نقلیه که نشان‌دهنده دغدغه‌های زیست‌محیطی سپاهی و «ما دو تا» حکایت از شعر عاشقانه او دارد.  
وی افزود: سپاهی یونسی جزو نخستین شاعرانی بود که با سرودن شعر «کلاغ مستأجر» مضامین عاشقانه را وارد شعر کودک و نوجوان و مسیر را برای شاعران دیگر هموار کرد. 
«فاطمه سوقندی»  شاعر و پژوهشگر ادبی با نگاهی نقادانه به شعرهای این کتاب، مسئله نوجوان را مسئله‌ای جدی دانست و گفت: سپاهی یونسی کار دشواری انجام داده و برای مخاطبی شعر می‌سراید که دغدغه‌ها و نگاه او به دنیا در این سنین، دستخوش تغییرات فراوان است. او توانسته است با مخاطب این سنین ارتباط درستی برقرار کند. طبیعت در شعر او مهربان است و سعی کرده نوجوان غریبه با طبیعت را با آن آشتی دهد. ضمن آنکه به برخی مسائل سیاسی و اجتماعی نیز در آن به‌درستی پرداخته شده است.
لیلا طالقانی و طیبه ثابت از دیگر حاضران مراسم بودند که درباره وجه کارهای خیریه سپاهی و مضامین شعری او سخن گفتند. «عباسعلی سپاهی یونسی» نیز در این مراسم که به همت کانون پرورش فکری خراسان رضوی و همراهی حوزه هنری برگزار شد، ضمن قدردانی از حاضران در رونمایی این اثر گفت: خود را انسان خوشبختی می‌دانم که خداوند استعداد شعر را در وجود من قرار داده است. البته من اشعار زیادی را دور ریختم و برای همین راحت می‌توانم از شعر بگذرم چون معتقدم نخستین منتقد شعر شاعر باید خودش باشد و این کار را بایدبا سخت‌گیری انجام دهد.

خبرنگار: خدیجه زمانیان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه