«قرارگاه جوانان» در ایستگاه نهایی

وزیر ورزش و جوانان در گفت‌وگوی اختصاصی با قدس خبر داد

«قرارگاه جوانان» در ایستگاه نهایی

۱۱ سال از ادغام سازمان ملی جوانان با سازمان تربیت بدنی و تبدیل آن‌ها به وزارت ورزش و جوانان می‌گذرد، این در حالی است که به اعتقاد بعضی از کارشناسان و مسئولان در تمام این سال‌ها بخش «امور جوانان» زیر سایه بخش «ورزش» بوده است.


به همین دلیل از اواخر مجلس نهم بار دیگر طرح تفکیک امور جوانان از وزارت ورزش مطرح شد و دولت تدبیر و امید نیز با ارسال لایحه «اصلاح بخشی از ساختار دولت» به مجلس درصدد احیای دوباره سازمان ملی جوانان برآمد اما همه این تلاش‌ها تاکنون بی‌نتیجه مانده است. 
حالا وزیر ورزش و جوانان در گفت‌وگو با ما از ایجاد قرارگاه جوانان در این وزارتخانه می‌گوید تا بتواند نقش جوانان را در این وزارت پر رنگ‌تر کند. 
گفت‌وگوی ما با سید حمید سجادی هزاوه، وزیر ورزش و جوانان را در این خصوص بخوانید.

 11 سال از تشکیل وزارت ورزش و جوانان می‌گذرد. عده‌ای معتقدند هنوز موضوع جوانان در حاشیه این وزارتخانه قرار گرفته و ورزش بر آن غلبه دارد. نظر شما به ‌عنوان متولی این وزارتخانه چیست؟ آیا مطالعه‌ای در این زمینه صورت گرفته و اقدامی در دست اجرا دارید یا نه؟
واقعیت این است در عمل این‌گونه که می‌گویید نیست. دو پدیده و موضوع در یک وزارتخانه ادغام‌شده‌اند که ویژگی یکی از این دو جنجال و رویداد و خبر و خبرسازی و اتفاقاً پر از حاشیه است و مسابقه دارد و به همین دلیل نیز مورد اقبال و توجه بیشتر افکار عمومی و رسانه‌هاست؛ اما در مقابل آن، موضوع جوانان قرار دارد که چه در زمانی که سازمان ملی جوانان متولی آن بود و چه معاونت فعلی در وزارتخانه به‌عنوان دستگاهی که مطالبه‌گر است نیازهای جوانان را مثلاً وام جوانان، مسکن جوانان، جوانی جمعیت و... پیگیری می‌کند و ما به‌صورت ستادی مسئول امور هستیم.

این‌گونه موضوع را مطرح می‌کنم آیا ما به‌ عنوان وزارت ورزش و جوانان متولی ساخت مسکن برای جوانان هم هستیم یا مسئول تأمین اشتغال برای آن‌ها؟ 
بی‌تردید این امور در حوزه مسئولیت ما نیست بلکه باید پیگیری کنیم دستگاه‌های متولی درزمینه اشتغال‌زایی برای جوانان یا تأمین مسکن و تسهیلات ازدواج و غیره برای آن‌ها چه اقداماتی کرده‌اند و از آن‌ها مطالبه‌گر باشیم.
ما اشتغال را با عنوان اشتغال‌پذیری جوانان دنبال می‌کنیم. به این معنا که دوره‌هایی را برای مهارت‌های اجتماعی و مهارت‌های کار ایجاد می‌کنیم یا مهارت‌هایی که در دوران خدمت سربازی می‌توان به جوانان آموزش داد. با همین هدف با نهادهای مختلف و متولی برای انجام این امور قرارداد می‌بندیم تا مهارت‌های لازم به نسل جوان منتقل شود.
به‌عنوان نمونه با جهاد دانشگاهی قراردادی داریم که شمار قابل‌توجهی از سربازان که در مهارت‌های مختلفی دوره آموزشی دیدند پس از پایان دوره خدمت آماده پذیرش یک شغل باشند.
علاوه بر این ما متولی پرداخت وام جوانان نیستیم بلکه پیگیری می‌کنیم نظام بانکی با تأمین مالی که دولت و بانک مرکزی انجام می‌دهد این وام را تخصیص دهد. یا در حوزه سمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط با حوزه جوانان مجوزهای لازم را صادر، نظارت و جهت‌دهی و نیازسنجی می‌کنیم تا ببینیم چه سمن‌هایی مورد نیاز جامعه است تا اگر به ما مراجعه کردند پرونده آن‌ها با سرعت پیگیری و تکمیل‌ و مجوزشان صادر شود تا فعالیت آن‌ها در جامعه شکل بگیرد.
هم‌اکنون حدود 4هزار سمن مرتبط با جوانان داریم که به‌طور جدی در معاونت مربوط، امورشان پیگیری می‌شود. حالا ما متولی امور اجرایی این موضوع به نام جوانان نیستیم بلکه ستادش هستیم.

بنابراین باید گفت موضوع جوانان یک موضوع بین‌بخشی است، آیا در قالب مستقل یا سازمان و معاونت رئیس‌جمهور بهتر دنبال نخواهد شد؟
به همین دلیل و با همین نگاه بین‌بخشی تلاشمان این است یک قرارگاه جوانان در وزارتخانه ورزش و جوانان ایجاد کنیم که تقریباً این موضوع در مراحل نهایی است و می‌توان گفت فعال‌شده است.
با تشکیل این قرارگاه به‌صورت منسجم‌تری می‌توانیم پیگیری کنیم در دستگاه‌های مختلف تکالیف مرتبط با جوانان چه شده و چقدر اجرا می‌شود.حالا این اتفاق در کنار پدیده فرهنگی و اجتماعی به نام ورزش قرار گرفته که لیگ دارد، مدال دارد، خبر دارد، هزار و یک جور حاشیه مثبت و منفی دارد و چون نمود بیشتری در رسانه‌ها و شبکه‌ها و حتی فضای مجازی دارد، برخی این‌گونه برداشت می‌کنند که موضوع جوانان در حاشیه قرار گرفته و می‌پرسند چرا موضوع جوانان به‌اندازه ورزش دیده نمی‌شود. درحالی‌که ماهیت این دو از این نظر متفاوت است.

قرارگاه امور جوانان که اشاره کردید طرح مدون دارد؟ چه زمان به‌طور رسمی تشکیل آن اعلام خواهد شد؟
می‌توانم بگویم این قرارگاه هم‌اکنون فعال‌شده و طرح و برنامه مدون هم دارد. درواقع این قرارگاه بر مبنای سند تحول دولت در حوزه جوانان طراحی و تشکیل‌شده و به‌زودی اعلام خواهد شد.
در هفته دولت گزارش خوبی در این زمینه ارائه می‌دهیم و برنامه‌های صورت گرفته در حوزه جوانان را تشریح خواهیم کرد. در هفته تربیت‌بدنی در مهرماه هم بخش دیگری از اقدامات اطلاع‌رسانی و رونمایی خواهد شد و امیدواریم با گزارشی که آماده‌شده این ابهام که مسئله جوانان در وزارتخانه در حاشیه قرار دارد، برطرف شود.
در این دولت اتفاقاً توجه زیادی به موضوع جوانان شده است. امروز نشست شورای عالی جوانان با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود. نخستین جلسه آن هم در اسفندماه گذشته و پس از حدود 10 سال وقفه برگزار شد و آقای رئیس‌جمهور قول دادند جایگاه آن را ارتقا خواهند داد.
در همین راستا من به‌عنوان وزیر ورزش و جوانان، دبیر شورای عالی جوانان بودم و معاونم، آقای یامین‌پور به پیشنهاد بنده به‌عنوان دبیر این شورا منصوب شدند که بیانگر ارتقای جایگاه معاونت جوانان است.
بنابراین مخاطبان شما بپذیرند موضوع جوانان نسبت به ورزش به حاشیه نرفته و با مشاهده اثرات اقداماتی که در این یک‌سال صورت گرفته و گزارشی که آماده‌شده متوجه خواهند شد این حوزه با جدیت دنبال می‌شود.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه