17500 تقاضا برای شناسنامه فرزندان اتباع خارجی

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین استانداری خراسان رضوی خبر داد

17500 تقاضا برای شناسنامه فرزندان اتباع خارجی

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین استانداری خراسان رضوی در نشستی رسانه‌ای در مورد آخرین وضعیت اتباع گفت: بعد از اتفاق‌هایی که سال گذشته در کشور افغانستان افتاد و دستخوش تغییر شد با توجه به مرز مشترکی که استان با این کشور دارد، هجمه‌ای از مهاجرت اتباع به سوی کشور و استان خراسان رضوی وارد شد که ورود این تعداد تبعه خارجی به یک‌باره به استان و کشور سبب ایجاد بحران‌هایی شد.


سید علی قاسمی ادامه داد: اتفاق خوبی که در دولت جدید افتاد این بود که طرح سرشماری اتباع جدیدالورود به همراه اتباعی که پیش از این به شکل غیر مجاز در کشور حضور داشتند، انجام شد که این طرح تا نهم تیر ماه گذشته در دو مرحله تمدید شد و در نهایت به صدور مدرک برای آن‌ها منجر شد.
وی در مورد تعداد اتباعی که در خراسان رضوی در طرح اخیر سرشماری شدند، اظهار کرد: 180هزار نفر از اتباع در این طرح شرکت کردند و برای همه آن‌ها مدرک لازم صادر شد و می‌توانند با این مدرک تا 30 مهر در ایران حضور داشته باشند. 

مشارکت پایین اتباع در طرح سرشماری
قاسمی در پاسخ به سؤال قدس در مورد آمار اتباعی که در طرح سرشماری اخیر شرکت نکردند یا حضورشان پیش از این در استان غیرمجاز بوده است، گفت: آنچه مسلم است در مجموع بین 30 تا 40 درصد از اتباع جدیدالورود و آن‌هایی که حضور غیر مجاز داشتند، از اتباعی که در خراسان رضوی هستند در طرح اخیر شرکت کردند که این نشان دهنده مشارکت کم اتباع حاضر در استان ما در طرح مذکور است. با اینکه رقم دقیقی از شرکت نکرده‌ها نداریم؛ اما باید گفت 60 تا 65 درصد اتباعی که باید شرکت می‌کردند، حاضر به شرکت در طرح سرشماری نشدند.
وی درباره دلایل مشارکت کم اتباع بیان کرد: واقعیت این است که دلایل خاصی در این موضوع وجود دارد که موضوع اشتغال و پابرجا شدن امنیت مورد نیاز اتباع در کشور خودشان و تمایل به برگشت آن‌ها و حتی برخی از آن‌هایی که در طرح نام‌نویسی کرده بودند در کنار تصورهای اشتباهی که بعضی از آن‌ها در مورد تردد به کشورخودشان و ایران دارند، موجب کاهش میزان مشارکت اتباع در طرح سرشماری شده است.

یک اتفاق خوب برای هویت‌بخشی به اتباع
مدیر کل امور اتباع و مهاجرین استانداری خراسان رضوی بیان کرد: اتفاق خوبی که در حوزه کارت‌های آمایش افتاد این است که برخلاف سال‌های پیش با تدبیری که اندیشیده شده این قابلیت برای اتباع به وجود آمده تا از آمایش10 و هویت 9 هر کدام از اتباع که جا مانده‌اند می‌توانند در آخرین آمایش یعنی آمایش 17شرکت کنند و از فایده‌ها و امتیازهای اقامتی و هویتی بهره‌مند شوند.
قاسمی همچنین درباره شرایط به وجود آمده در مورد حضور اتباع خارجی و سفر آن‌ها به عراق برای مراسم اربعین اظهارکرد: امسال شرایط در موضوع اربعین پس از دو سالی که کرونا مشکل ایجاد کرده بود، متفاوت است. در حوزه اتباعی که داخل کشور هستند، نگرانی زیادی نخواهیم داشت. افرادی هستند دارای پاسپورت اقامتی و مدارک لازم را دارند که برای صدور دفترچه و اعزام آن‌ها به مراسم اربعین مشکل خاصی نداریم؛ اما یکی از مهم‌ترین موضوع‌های ورود زائران به داخل ایران و عزیمت آن‌ها از ایران به عراق است که به یقین با حجم بالایی از زائرانی که از افغانستان، پاکستان و هند آمده‌اند، مواجه خواهیم شد که به دنبال ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ایجاد شرایط مناسب و حضور آن‌ها در مراسم اربعین هستیم.

هشدارهایی در مورد ازدواج زنان ایرانی با اتباع
وی در واکنش به پرسشی در مورد وضعیت صدور شناسنامه برای فرزندانی که مادران آن‌ها ایرانی هستند، نیز بیان کرد: طبق آخرین آماری که داریم تعداد 7 هزار و 500 مادر ایرانی برای دریافت شناسنامه فرزندانشان تشکیل پرونده داده‌اند که حدود 17هزار و 500 فرزند را شامل می‌شود و استعلام‌های آن‌ها در حال انجام است که با این شرایط، برآورد ما این است که 30 هزار مادر ایرانی در طرح تقاضا برای صدور شناسنامه فرزندانشان شرکت کنند.
  مدیر کل امور اتباع و مهاجرین استانداری خراسان رضوی با اشاره به مشکلاتی که برخی از مادران ایرانی برای درخواست شناسنامه فرزندان حاصل از ازدواج با اتباع خارجی دارند، افزود: برای نمونه، برخی از مادران برای صدور شناسنامه اقدام کردند؛ اما متأسفانه مجوز ازدواج ندارند و تا مجوز نداشته باشند، امکان درخواست وجود ندارد. بخش دیگری حتی پروانه زناشویی ندارند و تعدادی نیز مدرک عقد شرعی مورد نیاز نداشته و متأسفانه در برخی نمونه‌ها نیز مردی که با زن ایرانی ازدواج کرده است، هیچ هویت شناسایی ندارد و تنها مدعی می‌شود افغان است! در چنین شرایطی مشکلات زیادی برای زن ایرانی به وجود می‌آید و دردسرهایش برای گرفتن شناسنامه زیاد می‌شود. درخواست ما از زنان ایرانی این است که اگر می‌خواهند با اتباع خارجی ازدواج کنند، با دقت مدارک هویتی آن‌ها را بررسی کنند و ازدواجشان را ثبت و قانونی کنند تا در آینده با مشکل مواجه نشوند.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب ها :
ارسال دیدگاه