فیبرنوری خانه‌ها در هفته دولت راه‌اندازی می‌شود

وزیر ارتباطات در حیاط دولت:

فیبرنوری خانه‌ها در هفته دولت راه‌اندازی می‌شود

هدیه ویژه دولت به فعالان اقتصادی در قالب معافیت مالیاتی، تخصیص کارانه ویژه به پزشکان در مناطق محروم، پرداخت هزینه‌های درمان ناباروری و بیمه مادران باردار به مدت دو سال، همچنین آمار دلگرم‌کننده از اجرای مصوبات سفرهای استانی، راه‌اندازی شبکه فیبر نوری منازل در هفته دولت و نزدیک شدن خرید تضمینی گندم به سطح خودکفایی در تأمین نان از جمله مهم‌ترین اخبار این هفته هیئت دولت و گفت‌وگوی وزیران با اصحاب رسانه در حیاط پاستور بود.


​​​​​​​به گزارش خبرنگار قدس، وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه جلسه هیئت‌وزیران از هدیه دولت به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی خبر داد و گفت: به‌منظور مساعدت،  کسانی که نتوانستند بدهی مالیاتی خود را بپردازند، از ۲۹ مرداد تا ۱۰ شهریور مشروط بر پرداخت اصل بدهی مالیاتی و تسویه‌حساب، تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان برای فعالان حقیقی و تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان برای فعالان حقوقی بخشودگی ۱۰۰ درصد مالیاتی لحاظ خواهد شد.
خاندوزی همچنین از تشکیل کمیته‌ای با عنوان «هیئت مولدسازی دارایی‌های دولت» برای ساماندهی فروش اموال مازاد دولت خبر داد.
وی در خصوص مصوبه مجلس برای بازگشت قیمت‌ها به شهریور 1400 به‌عنوان شرط حذف ارز ترجیحی هم بابیان اینکه در جلسه‌ای با حضور رؤسای کمیسیون‌های تخصصی و هیئت‌رئیسه مجلس و اعضای هیئت دولت بنا شد از طریق یک کمیته مشترک  برای رسیدن به تفاهم و نظر واحد کار را دنبال کنیم و یک زمان‌بندی نیز برای این مسئله تعیین شد.

مدل جدید تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی
وی درباره طرح دولت برای تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی هم تأکید کرد دولت و بانک مرکزی در چند محور به توافق رسیده‌اند که یکی از مهم‌ترین محورها این است که تقاضای واحدهای تولیدی را برای تسهیلات از طریق تخصیص اعتبارات به زنجیره تولید انجام دهیم. بدین معنا که به‌جای آنکه تسهیلات را در چند مرحله به اعضای مختلف چرخه تولید و تأمین بپردازیم آن را به ذی‌نفع نهایی در آخرین حلقه زنجیره اعطا کنیم.
وی درباره سیاست دولت برای مهار تنش در بازار ارز هم با تأکید بر عزم دولت برای ثبات‌بخشی و ایجاد امکان برنامه‌ریزی فعالان اقتصادی و واحدهای تولیدی برای حداقل یک دوره سه تا شش‌ماهه، گفت: برای تحقق این هدف هم دو ابزار داریم، یکی کنترل به معنای مهار کردن بخشی از تقاضای غیرضروری ارز و دیگری  افزایش عرضه ارز برای نیازهای ضروری و واقعی که صادرکنندگان بتوانند حجم بیشتری ارز را عرضه بکنند و جلو خروج سرمایه ارزی گرفته شود، همچنین بیش‌اظهاری و کم‌اظهاری در گمرکات کنترل شود و تراکنش‌های بانکی رصد شوند تا خروج ارز از این کانال کنترل شود.معاون اجرایی رئیس‌جمهور هم با تأکید بر اینکه 100 درصد مصوبات سفرهای استانی در سال ۱۴۰۰ با این فرض که بازه زمانی در نظر گرفته‌شده توسط دولت چهارساله بوده، عملیاتی شده، در پاسخ به قدس گفت: دور دوم سفرهای استانی با رویکرد «نظارت بر اجرای مصوبات» در حال برنامه‌ریزی است.
وی با اشاره به اینکه دور اول سفرهای استانی در کمتر از یک سال تکمیل شد و بیش از ٩٠٠ مصوبه و 5 هزار طرح عمرانی را دربر می‌گیرد، افزود: در حوزه تأمین منابع عمومی در ١٧ سفر اول، تقریباً تمام تعهدات محقق شده است و منابع سایر دستگاه‌ها و استانداری‌ها هم در حال جمع‌بندی نهایی است.
وی اضافه کرد در 14 سفری که در سال جدید انجام‌شده، به دلیل اینکه دولت برای تأمین منابع جاری و جبران بدهی‌های گذشته و اوراق منتشرشده خزانه در سنوات اقدام کرد، بیشتر توان دولت صرف بدهی‌های دولت گذشته شد، اما در ماه جاری 
12 هزار میلیارد تومان برای این مصوبات تزریق‌شده و قرار است تا پایان ماه تخصیص دیگری هم صورت گیرد که در این صورت ما بیشتر از تعهداتمان  از محل منابع عمومی پروژه اجرا کرده‌ایم.

بهره‌برداری از شبکه فیبرنوری منازل در هفته دولت
وزیر ارتباطات هم با ابراز نارضایتی از سرعت اینترنت در بخش خانگی از راه‌اندازی و بهره‌برداری از شبکه فیبرنوری منازل در هفته دولت خبر داد و گفت: به‌موازات این طرح سرعت اینترنت تلفن همراه هم افزایش خواهد یافت.
وی افزایش سرعت اینترنت را حق مردم خواند و گفت: ما برای احقاق آن تلاش می‌کنیم، اما وقتی جایگاه کشور در بحث اینترنت ارتقا پیدا می‌کند کسی به آن توجه نمی‌کند، ولی اگر یک اتفاق مثل اختلال اخیر رخ دهد، همه رسانه‌ها آن را تیتر می‌کنند.وی درباره وضعیت ماهواره خیام هم از پایدار شدن آن در مدار خبر داد و گفت: تا یکی دو هفته دیگر نخستین تصاویر از این ماهواره دریافت می‌شود.

افزایش نظارت در مبادی ورودی با کشف نخستین مورد آبله میمونی
وزیر بهداشت هم در حاشیه جلسه دولت از افزایش نظارت‌ها و مراقبت‌های بهداشتی در مبادی ورودی و مرزهای کشور پس از تأیید نخستین نمونه آبله میمونی در ایران خبر داد و در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در مورد خطر همه‌گیری، میزان خطرناک بودن و مرگ‌آفرینی این بیماری و آمادگی لازم برای مقابله با آن گفت: هنوز این بیماری در هیچ نقطه از جهان همه‌گیر نشده و به‌صورت موردی ایجاد بیماری کرده و مرگ‌آفرینی و خطر آن بسته به شرایط  فرد و بیماری‌های مستعد کننده و زمینه‌ای افراد متفاوت است، اما درمجموع بیماری خیلی خطرناکی نیست. وی تأکید کرد داروهای لازم برای مقابله و درمان این بیماری در کشور تأمین شده و موجود است.

مردم دُز یادآور واکسن را جدی بگیرند
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما درباره کمرنگ شدن توصیه‌ها و اقدامات تشویقی دولت در رسانه‌ها برای تزریق دُز چهارم واکسن کرونا هم  گفت: توصیه ستاد ملی مقابله با کرونا کماکان تشویق مردم به‌ویژه بیماران زمینه‌ای این است امسال حتماً یک دُز یادآور واکسن تزریق کنند تا در آستانه ورود به فصل سرما و موج احتمالی بعدی سطح ایمنی خود را بالا ببرند.

رکورد جدید در خرید تضمینی گندم
وزیر جهاد کشاورزی هم در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه میزان خرید تضمینی گندم به نرخ جدید تا مردادماه به رکورد بیش از 7 میلیون تن رسیده، یادآور شد میزان نیاز کشور برای خودکفایی نان 9 میلیون تن در سال است و تأکید کرد: نتیجه واقعی سیاست‌های دولت در حوزه تولید را ما در فصل زراعی آینده شاهد خواهیم بود که ان‌شاءالله امیدواریم به پایداری در خودکفایی گندم و نان برسیم.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه