پرداخت سلیقه‌ای حقوق معلمان مدارس غیردولتی

170هزار معلم در انتظار اصلاح وضعیت هستند

پرداخت سلیقه‌ای حقوق معلمان مدارس غیردولتی

ساماندهی مشکلات معلمان مدارس غیردولتی بارها از سوی رسانه‌ها مطرح شده و باوجود آنکه تاکنون وعده‌های متعددی در این خصوص از سوی مسئولان آموزش‌وپرورش داده شده، اما هنوز معلمان این مدارس نسبت به نحوه عقد قرارداد، حقوق دریافتی، بیمه، سنوات و سایر مزایای شغلی خود معترض‌اند. 


​​​​​​​این در حالی است که براساس ماده26 قانون تأسيس و اداره این مدارس و مراكز آموزشی و پرورشی غير‌دولتی، تعیین حقوق و مزایای کارکنان غیررسمی و رسمی غیرموظف این مدارس به موجب قانون کار و ضوابط آن خواهد بود. همچنین در ماده25 قانون مذکور درخصوص بیمه معلمان این مدارس آمده است؛ کارکنان تمام‌وقت بدون پوشش بیمه‌ای مدارس و مراکز غیردولتی از مزایای قانون تأمین اجتماعی برخوردار می‌شوند. با این حال، برخی مؤسسان قانون را نادیده می‌گیرند و با سوءاستفاده از متقاضیان تدریس در مدارس غیرانتفاعی حداقل دستمزد را به آن‌ها پرداخت می‌کنند. 

پرداخت سلیقه‌ای حقوق
نگار عسگرنیا یکی از این معلمان با 11سال سابقه تدریس در مدارس غیرانتفاعی تهران، به قدس می‌گوید: برای پرداخت حقوق معلمان مدارس غیردولتی سلیقه‌ای برخورد می‌شود. به عنوان مثال برای سال تحصیلی پیش‌رو برخی از مدارس غیردولتی برای معلمان آزاد 50درصد افزایش حقوق و برخی دیگر فقط 20درصد افزایش حقوق در نظر گرفته‌اند و باوجود اینکه دستمزد ما در آموزش‌وپرورش ثبت می‌شود و آموزش‌وپرورش از این وضعیت بی‌اطلاع نیست، مؤسسان این مدارس براساس نظر خود حقوق تعیین و بیمه مربوط را بر حسب آن رد می‌کنند.
وی که به گفته خود طی سال تحصیلی گذشته برای 18ساعت تدریس در هفته در متوسطه یکم، ماهیانه 2میلیون تومان حقوق دریافت می‌کرده، ادامه می‌دهد: نه تنها من، بلکه همه همکارانم که به عنوان معلم آزاد در مدارس غیردولتی تدریس می‌کنند وضعیتی مشابه دارند، ضمن آنکه حق بیمه ما بر همین اساس پرداخت می‌شود به طوری که برای روزهای معمولی بیمه ناقص رد می‌شود و برای روزهای تعطیل و تعطیلات تابستان نیز بیمه لحاظ نمی‌شود. بنابراین از 365روز سال برای معلمان آزاد از سوی مدارس غیردولتی حداکثر و در خوشبینانه‌ترین وضعیت 135روز بیمه پرداخت می‌شود. به عنوان نمونه برای 11سال تدریس من در این مدارس، فقط 5/3 سال بیمه رد کرده‌اند. درحالی که هیچ تفاوتی بین تدریس ما با معلمان استخدامی آموزش‌وپرورش وجود ندارد و ما هم در تمام کلاس‌های آموزش ضمن خدمت شرکت می‌کنیم تا اطلاعات و شیوه تدریسمان به‌روز باشد. 

معلم کارگر نیست 
اواخر خرداد امسال سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس درخصوص حقوق معلمان مدارس غیرانتفاعی گفته بود این کمیسیون پیگیر حقوق و بیمه معلمان آزاد مدارس غیردولتی است به‌گونه‌ای که هیچ معلمی کمتر از حداقل حقوق قانون کار دریافت نکند و بیمه آن‌ها نیز کامل پرداخت شود.
حال پس از گذشت دو ماه از این وعده، از رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی سرانجام اجرای آن را در مدارس غیردولتی جویا شدیم. احمد محمودزاده در این خصوص به ما گفت: این موضوع در قالب تغییر قانون تأسیس مدارس غیردولتی است که بخشی از آن را با همکاری مجلس و نظر مثبت کمیسیون آموزش پیش می‌بریم. براساس این طرح تلاش می‌کنیم وضعیت محاسبه پرداخت معلمان مدارس غیردولتی 24 ساعته شود.
وی اضافه می‌کند: کارکنانی که برپایه قانون کار حقوق دریافت می‌کنند با 44ساعت کار در هفته حقوق کامل می‌گیرند. در حالی که معلمان ابتدایی مدارس غیردولتی 25ساعت در هفته سرکار می‌روند که کم‌وبیش نصف 44ساعت قانون کار است و حقوقی که دریافت می‌کنند هم نصف حقوق تعیین‌شده (5میلیون و 600 هزار تومان) است. اما موضوعی که در کمیسیون آموزش مجلس تصویب شده این است که با توجه به اینکه سقف کار معلمان در مقطع ابتدایی هفته‌ای 25 ساعت، در متوسطه 30 و در مدیریت‌ها 36 ساعت است، اگر معلمی در مدارس آزاد براساس این ساعت‌ها کار کند، باید برای او حقوق کامل و بیمه تمام‌وقت لحاظ شود، زیرا معلم کارگر نیست و با توجه به رسالتی که دارد 25ساعت در هفته کار می‌کند و 23ساعت باقیمانده را باید در منزل صرف آماده‌سازی محتوای علمی خود کند. در مدارس دولتی هم همین شرایط وجود دارد. بنابراین باید همان ساعت کاری که در مدارس دولتی برای معلمان استخدامی در نظر گرفته شده در مدارس غیردولتی نیز برای معلمان آزاد لحاظ و حقوق و بیمه آن‌ها کامل پرداخت شود. 
وی با بیان اینکه این طرح هنوز در صحن علنی مجلس بررسی و تصویب نشده و تا به قانون تبدیل نشود نمی‌توان برای آن بخشنامه تدوین و به مدارس غیردولتی ابلاغ کرد، می‌گوید: امید می‌رود این طرح در آینده نزدیک در صحن علنی مجلس تصویب و به قانون تبدیل شود تا با فرا رسیدن سال تحصیلی جدید بتوان آن را به مدارس و مراکز غیردولتی ابلاغ کرد. با این حال تا زمانی که این طرح به تصویب مجلس نرسد و به قانون تبدیل نشود نمی‌توان در مورد جزئیات بیشتر آن سخن گفت.  به گفته محمودزاده؛ هم اکنون بیش از 250هزار معلم در 19هزار مدرسه غیردولتی کشور مشغول به تدریس‌اند که 80هزار نفر این معلمان بازنشسته آموزش‌وپرورش و 170هزار نفر دیگر معلم آزاد هستند. 

اگر طرح تصویب شود
رضا حاجی‌پور، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس نیز درخصوص سرانجام این طرح به قدس می‌گوید: این طرح در راستای پیشگیری از تضییع حقوق معلمان آزاد در مدارس غیردولتی و نظارت بر این مدارس از سوی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مطرح شده و به تصویب اعضای کمیسیون رسیده و اکنون در نوبت ارسال به صحن علنی مجلس است و در صورت تصویب این طرح در صحن مجلس و تبدیل آن به قانون هیچ معلمی در مدارس غیردولتی کمتر از حداقل حقوق قانون کار دریافت نخواهد کرد، ضمن آنکه بیمه آن‌ها نیز باید کامل پرداخت شود.

خبرنگار: اعظم طیرانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه