جشنواره‌ای برای تقویت گفتمان رسانه‌ای فرهنگ رضوی

سپهر خلجی مطرح کرد

جشنواره‌ای برای تقویت گفتمان رسانه‌ای فرهنگ رضوی

داور جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا(ع) با اشاره به ارتقای کمی و کیفی در بسیاری از بخش‌های دومین دوره این جشنواره گفت: جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) این قدرت و ظرفیت را دارد که گفتمان رسانه‌ای کشور در حوزه فرهنگ و سیره رضوی را تقویت کند.


سپهر خلجی در گفت‌وگو با آستان‌نیوز در این باره گفت: در این دوره از جشنواره شاهد افزایش کمی آثار بخش خبر بودیم و در مجموع 773 خبر، مصاحبه، سرمقاله، یادداشت، گزارش و تیتر دریافت شد که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این دوره است. وی افزود: پس از بررسی اولیه آثار، در نهایت 82 اثر حائز شرایط شاخته شد و به مرحله داوری نهایی راه یافت که شامل
15 گزارش، 13 مصاحبه، 21 خبر، 12 تیتر و 21 سرمقاله و یادداشت بود. 
خلجی ادامه داد: هیئت داوران بر اساس شاخص‌های حرفه‌ای و با ارزیابی ابعاد مختلف سوژه، نحوه پردازش اثر، عناصر و ارزش‌های خبری، نگارش دستوری و رعایت اصول و ظرافت‌های خبری مثل لید، سابقه و منبع خبر به بررسی آثار پرداختند و پس از بررسی همه جوانب، آثار برتر بخش‌های مختلف را انتخاب کردند.
 
ارتقای کیفی بخش گزارش و مصاحبه
وی یکی دیگر از ویژگی‌های این دوره جشنواره را ارتقای کیفی آثار در بخش گزارش و مصاحبه برشمرد و گفت: در این بخش شاهد رشد کیفی آثار بودیم و تقریباً تمامی آثار سطح قابل قبول و استانداردهای حرفه‌ای را داشتند که کار انتخاب را با مشکل مواجه کرده بود.
وی در خصوص آثار بخش خبر نیز گفت: با وجود رشد کیفی در بحث گزارش و مصاحبه، متأسفانه در حوزه خبر همانند دوره گذشته، امسال نیز آثار دریافتی از کیفیت لازم برخوردار نبود. خلجی ادامه داد: این ضعف در تولید آثار بخش خبری مرتبط با جشنواره نیازمند ریشه‌یابی است و شاید ضعف فنی و یا کم‌توجهی به حوزه تولید خبر، دو دلیل مهم آن باشد.

 آینده بهتر
خلجی درباره پیش‌بینی خود از آینده جشنواره نیز گفت: خوشبختانه به طور کلی در دومین دوره این جشنواره شاهد رشد کمی آثار هستیم و در برخی حوزه‌ها مانند گزارش و مصاحبه رشد کیفی هم ایجاد شده است که باید به سایر بخش‌ها تسری یابد. 
وی افزود: بدون تردید اگر این جشنواره با عنایت‌های حضرت رضا(ع) و الطاف الهی ادامه پیدا کند، ما در آینده شاهد رونق بیشتر ابعاد مختلف این جشنواره و رشد کمی و کیفی در همه بخش‌ها خواهیم بود که خروجی آن، تقویت این گفتمان در حوزه رسانه‌ای کشور است و اصحاب رسانه نیز با ابعاد جشنواره بیشتر آشنا خواهند شد. 
 
تقویت خادمیاران رسانه‌ای

داور بخش خبر جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا(ع) درباره نقش رسانه در ترویج سیره رضوی نیز اظهار کرد: عصر حاضر، عصر انسان رسانه است یعنی انسان محور روایت‌سازی است و رسانه‌ها نقش بی‌بدیلی در اثرگذاری واقعیت زندگی اجتماعی بر عهده دارند که با توجه به این موضوع، اگر ما بخواهیم در حوزه سیره و معارف رضوی هم کار تبیینی انجام دهیم، یکی از بسترهای اساسی آن، حوزه رسانه است. 
وی افزود: پایه روایتگری رسانه‌ای در حوزه دین و جهاد تبیین معارف رضوی، رسانه است و امیدوارم بتوانیم دایره رسانه‌نگاری در حوزه معارف رضوی را گسترش داده و آن را تقویت کنیم. 
خلجی در ادامه گفت: در این راستا این امکان وجود دارد که تقویت و گسترش خادمیاران رضوی حوزه رسانه را در دستور کار قرار دهیم تا نه فقط فعالان رسانه‌ای مشهد و خراسان رضوی بلکه تولیدکنندگان محتوا در سراسر کشور و نقاط مختلف جهان، تولید محتوای اثرگذار و استاندارد در این حوزه داشته باشند و به ترویج فرهنگ رضوی کمک کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه