جوابیه سازمان نظام پزشکی مشهد به یک گزارش و پاسخ قدس

جوابیه سازمان نظام پزشکی مشهد به یک گزارش و پاسخ قدس

پس از انتشار گزارشی با عنوان «ترویج برهنگی به بهانه عمل زیبایی!» در روزنامه قدس که در آن به ولنگاری حوزه نظارت بر صفحات اینستاگرامی پرداخته شد که تصاویر عریان و نیمه‌عریان از اندام بانوان را پیش و پس از عمل جراحی زیبایی منتشر می‌کردند، دکتر صداقت، رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با ارسال جوابیه‌ای اعلام کرد: در روتیتر گزارش مندرج در صفحه3 روزنامه قدس خراسان شماره 9817، نویسنده محترم ادعا کرده که سازمان نظام پزشکی مشهد در برخورد با متخلفان کم‌کاری کرده است و در شرح ذکر کرده که «ولنگاری در فضای مجازی و کوتاهی برخی مسئولان امر در علوم پزشکی و حتی سازمان نظامی پزشکی مشهد کار را به جایی رسانده که عده‌ای سازمان‌یافته تصاویر عریان و نیمه‌عریان اندام بانوان را پیش و پس از عمل و با وقاحت تمام در فضای مجازی منتشر می‌کنند بدون آنکه از برخوردهای قانونی واهمه‌ای داشته باشند!» در حالی که سازمان نظام پزشکی مشهد مدعی است  قوانین سخت‌گیرانه‌ای در حوزه انتشار این گونه تصاویر دارد و با متخلفان در این زمینه برخورد جدی کرده و می‌کند.

در قسمتی از گزارش با میان‌تیتر درددل رسانه، ادعا شده است که «باوجود اینکه خبرنگار و نویسنده این گزارش در ارائه اطلاعات مرتبط با صفحات اینستاگرامی با تبلیغات غیرمجاز به مدیران نظام پزشکی اقدام کرده اما نتیجه نگرفت و صفحات مذکور همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند»، این در حالی است که تمامی آدرس صفحات اعلامی به دقت مورد بررسی قرار گرفته و چهار مورد جدید تبلیغات غیرمجاز وجود داشته که گردانندگان آن از جامعه پزشکی نبودند و آدرس صفحات نیز برای پیگیری قانونی ارجاع شده است و... .
جهت تنویر افکار عمومی قوانین و اقدامات سازمان نظام پزشکی مشهد در ادامه ذکر می‌شود.
1. طبق دستورالعمل نحوه اطلاع‌رسانی امور پزشکی و تبلیغات و انتشار آگهی‌های دارویی، مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی موضوع بند ب ماده 3 از فصل دوم قانون سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران مصوب 25/01/1383 مجلس شورای اسلامی، تبلیغات از طریق هر یک از رسانه‌های عمومی و خصوصی دیداری و شنیداری نیازمند اخذ مجوز تبلیغات از سازمان نظام پزشکی است. بنابراین هر نوع تبلیغی در حوزه سلامت در فضای مجازی بدون تأیید کمیسیون تبلیغات سازمان نظام پزشکی شهرستان مربوط باشد، غیرقانونی است. برهمین اساس از 42 مورد آدرس صفحات دارای تبلیغات غیرمجاز شناسایی شده، چهار مورد آن متعلق به پزشکان مشهدی و یک صفحه توسط منشی پزشک مدیریت می‌شد که با پیگیری نظام پزشکی مشهد هر پنج نفر به نظام پزشکی دعوت شدند و پس از توضیح و ابلاغ قوانین موجود و حذف تبلیغات و اصلاح موارد غیرمجاز، برای رعایت قوانین از این افراد تعهد اخذ شد. سایر صفحات مربوط به پزشکان نبوده و با وجود اینکه برخورد با فعالان فضای مجازی غیر از جامعه پزشکی در شرح وظایف سازمان نظام پزشکی نیست، اما این سازمان پیگیری کرده و در ارائه اطلاعات صفحات تخلفات غیرپزشکان به دستگاه قضایی همکاری داشته است. 
در این جوابیه آمده است صفحاتی که پس از اخذ تعهد همچنان فعال باقی مانده متعلق به پزشکان نبوده است. پس نمی‌توان فعال بودن این صفحات را که متعلق به پزشکان نیست نتیجه کم‌کاری نظام پزشکی دانست.
در بخشی از جوابیه نیز به این نکته اشاره شده است که سازمان نظام پزشکی هر شهرستان به لحاظ قدرت اجرایی صرفاً توان انجام اقدام قانونی درخصوص اعضای خود را دارد و سایر تبلیغات غیرمجاز را در راستای همکاری و هماهنگی با سایر ارکان‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط چون پلیس فتا و دستگاه قضایی پیگیری می‌کند.
مصداق بارز عزم جدی سازمان نظام پزشکی مشهد در حذف این تبلیغات غیرمجاز، اعلام رسمی و مکرر قوانین تبلیغات پزشکی، برگزاری دوره‌های آموزشی، ارسال پیامک‌های هشداردهنده و ابلاغ دستورالعمل‌ها به گروه‌ها و انجمن‌های علمی- تخصصی پزشکی بوده است. این سازمان همچنین بارها و بارها به طرق مختلف با اعضای خود ارتباط گرفته و اعضای جامعه پزشکی را به منظور تبری جویی از سوءاستفاده از نام و عنوان خود، ملزم به ثبت شکایت از سوءاستفاده‌کنندگان کرده است.

پاسخ قدس
در قسمتی از این جوابیه آمده است: سازمان نظام پزشکی مشهد قوانین سخت‌گیرانه‌ای در حوزه انتشار این گونه تصاویر دارد و با متخلفان برخورد جدی داشته و دارد که باید گفت اگر این گونه بود چرا تا پیش از پیگیری رسانه و ارائه مستندات فعالیت این صفحات اینستاگرامی به دادستانی که طبق اعلام نظام پزشکی مشهد چهار صفحه متعلق به پزشکان و یک صفحه هم در اختیار منشی یک پزشک بود، اقدامی صورت نگرفته و برخوردی با آن‌ها نشده بود!
از سوی دیگر براساس قوانین ادعایی، پزشکان باید برای انجام تبلیغات در فضای مجازی و... مجوز از کمیته مربوط اخذ کنند. حال این پرسش پیش می‌آید که اگر این افراد دارای مجوز بوده‌اند و دست به انتشار این‌گونه تصاویر زننده از اندام بانوان پیش و پس از عمل زده‌اند چرا تا به امروز و زمانی که موضوع پیگیری نشده برای برخورد با آن‌ها اقدامی صورت نگرفته بود. اگر هم چهار پزشک و یک منشی پزشک تا به امروز فعالیت غیرمجاز داشته‌اند بازهم چرا گزارشی از فعالیت‌های آن‌ها به دادسرا منعکس نشده بود؟
همچنین در این جوابیه عنوان شده است از 42مورد آدرس صفحات دارای تبلیغات غیرمجاز شناسایی شده چهار مورد پزشک و یک مورد منشی بوده که به آن‌ها اخطار داده شده و مورد اعمال قانون قرارگرفته‌اند، اما برخورد با فعالان فضای مجازی غیرپزشک در شرح وظایف سازمان نظام پزشکی نیست و با همکاری شما، اطلاعات صفحات به دادستانی ارائه شده است که این ابهام به وجود می‌آید مگر می‌شود افرادی که به عنوان لیدر صفحات انجام عمل‌های زیبایی، تبلیغ یک پزشک را می‌کنند و محل عمل را مشهد عنوان می‌کنند ارتباطی با پزشک و مرکز درمانی نداشته باشند و اینکه مطرح شود وظیفه نظام پزشکی برخورد با این صفحات نیست به نوعی فرار رو به جلو محسوب می‌شود چراکه بی‌تردید باید مشخصات صفحات و افرادی که در این حوزه مداخله‌گر در امور پزشکی نامیده می‌شوند به دادسرا معرفی و اعلام شود که براساس بررسی‌ها تا پیش از ورود دادسرا به ماجرا، فهرست این صفحات (42 آدرس) به دادستانی ارسال نشده و مقام قضایی در دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای در بدو امر ماجرا را پیگیری کرد. این موضوعات نمی‌تواند از نظارت دقیق نظام پزشکی مشهد روی اقدام‌های خلاف قانون حکایت داشته باشد.

تلمیح(بخوانید نکته)
انتشار جوابیه نظام پزشکی مشهد درحالی بود که در زمان تنظیم این مطلب بازهم جست‌وجوی ما در فضای مجازی نشان داد یکی از پزشکان مشهدی که دارای چندین صفحه اینستاگرامی بود و در گزارش ما به دادستانی به آن اشاره شده بود و حتی نظام پزشکی مشهد مدعی اخطار و برخورد با وی بود، در حال حاضر صفحه‌ای دیگر با زبان عربی را مدیریت می‌کند!

برچسب ها :
ارسال دیدگاه