کمبود مسکن و افزایش بی‌ضابطه اجاره‌بها

یک سوم جمعیت خراسان شمالی اجاره‌نشین هستند

کمبود مسکن و افزایش بی‌ضابطه اجاره‌بها

با آرام شدن وضعیت کرونایی کشور دیگر محدودیت‌های سابق برای مالکان وجود ندارد و این روزها که فصل جابه‌جایی مستأجران است، گرانی منازل نقل محافل شده و همه از افزایش سرسام‌آور اجاره منازل گلایه می‌کنند.


در سال جاری رشد جهشی قیمت‌ها در بخش اجاره بسیاری از مستأجران و خریداران مسکن را نگران کرده است زیرا برخی مالکان و دلالان دندان‌طمع برای بالا بردن قیمت‌های اجاره تیز کرده‌اند.
براساس آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، تعداد مستأجران خراسان شمالی ۲۳هزار خانوار بود که اکنون بر پایه تحلیل آماری کارشناسان این رقم به ۳۵هزار خانوار معادل 31درصد جمعیت استان رسیده است.

افزایش سرسام‌آور اجاره‌بها
یک فرهنگی اهل خراسان شمالی در گفت‌وگو با قدس که به گفته خودش بیش از 22سال اجاره‌نشین است، می‌گوید: بنده اکنون دو سالی است که بازنشسته شده‌ام و باوجوداین، طی این سال‌ها نتوانسته‌ام با حقوقی که دریافت می‌کنم منزلی برای خود و خانواده‌ام تأمین کنم. خیام می‌افزاید: برخی صاحبخانه‌ها در تعیین اجاره‌بهای منزل و یا مغازه‌ها بی‌انصافی می‌کنند و هر سال مبلغی بالاتر از نرخ تعیین‌شده دولت، اجاره را افزایش می‌دهند.
 وی اظهار می‌کند: برای اینکه بتوانم از عهده پرداخت اجاره‌بها برآیم باید دو یا سه شغله کار کنم.
یکی دیگر از شهروندان جویای مسکن مرکز استان می‌گوید: بنده دارای سه فرزند هستم و به بیشتر املاکی‌ها که مراجعه می‌کنم، می‌گویند صاحبخانه منزلش را به افراد بدون فرزند اجاره می‌دهد.
دلاوری بیان می‌کند: دولت از یک طرف بر افزایش فرزندآوری تأکید می‌کند ولی از طرف دیگر صاحبخانه‌ها منزلشان را به افراد دارای چند فرزند اجاره نمی‌دهند. در سالی که گذشت برای یک منزل 75متری ماهی 2میلیون و 500 اجاره و 120میلیون تومان رهن پرداخت کرده‌ایم که صاحبخانه برای این متراژ منزل در سال جاری 3میلیون و 500 تومان اجاره و رهن را به 150 میلیون تومان افزایش داده است.
وی ادامه می‌دهد: از مالکان تقاضا داریم که رعایت حال مستأجران را بکنند و از مسئولان ذی‌ربط هم درخواست داریم با نظارت و قیمت‌گذاری از افزایش سرسام‌آور قیمت منازل جلوگیری کنند.
یکی از زوج‌های جوانی که به‌تازگی می‌خواهد سرپناهی برای خود مهیا کند نیز می‌گوید: بنده شغل آزاد (پوشاک فروشی) دارم و مبلغ 70 میلیون تومان بنده و همسرم نیز 100 میلیون تومان وام ازدواج دریافت کرده‌ایم حال اکنون شما بگویید با این مبلغ جهیزیه تهیه کنم یا مراسم عروسی بگیرم یا سرپناهی برای خانواده مهیا کنم؟ اجاره مغازه و مخارج منزل و... که بماند.
مقدادی با بیان اینکه فقط مسئولان شعار می‌دهند و جوانان را به ازدواج و فرزندآوری سوق می‌دهند، عنوان می‌کند: افزایش اجاره‌بهای مسکن یکی از سدهای بزرگ پیش روی جوانان برای ازدواج است و مسئولان باید نظارت بیشتری بر این موضوع داشته باشند چراکه جوانان از عهده این مخارج سنگین برنمی‌آیند.
یکی دیگر از شهروندان در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: در این روزهای گرم تابستان نزدیک یک ماه است کار و زندگی‌ام را کنار گذاشته‌ام و به دنبال منزل مناسب برای اجاره می‌گردم و باید هرچه زودتر خانه را تخلیه کنم زیرا صاحبخانه منزلش را اجاره داده است.
مغروری می‌افزاید: در حال حاضر برای تأمین رهن و اجاره منزل مجبور شدم ماشین خود را بفروشم تا مبلغی برای رهن منزل مهیا کنم. میزان افزایش اجاره بسیار بالاتر از نرخ ۲۵درصدی تعیین‌شده از سوی دولت است و به‌شدت به مستأجران فشار وارد شده است. این فشارهای اقتصادی خود موجب آسیب‌های اجتماعی، طلاق، قتل، نزاع، درگیری و... می‌شود زیرا مردم دیگر تحمل کوچک‌ترین چیزی را ندارند.

کمبود ساخت‌وسازها، عامل گرانی
یکی از مشاوران املاک بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار ما کمبود ساخت‌وساز طی سال‌های گذشته را عامل گرانی اجاره‌بها عنوان می‌کند و می‌گوید: برخی اعتقاد دارند جمعی از مشاوران املاک عامل درصدی از گرانی هستند. عباسی اظهار می‌کند: با توجه به مشکلات اقتصادی و افزایش تورم، نمی‌توان از مالکان انتظار داشت قیمت اجاره‌بها را افزایش ندهند ولی باید در کنار این‌ها انصاف را رعایت کنند.
وی افزود: باید منطقی باشیم در کنار افرادی که اجاره‌بها را افزایش می‌دهند مالکانی هم هستند که بدون افزایش مبلغ، قراردادها را تمدید کرده‌اند و برخی هم افزایش معقولی داشتند. 

ساخت 15هزار واحد برای 58هزار متقاضی!
مدیرکل راه‌وشهرسازی خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با قدس موضوع مسکن را یکی از موضوعات جدی خانوارها بیان می‌کند و می‌گوید: بخش زیادی از درآمد خانوارها در مسکن هزینه می‌شود که باید اهتمام جدی در این حوزه ایجاد شود.
قاسم قاسمی اظهار می‌کند: در سفر هیئت دولت به استان، وزیر راه‌وشهرسازی، خراسان شمالی را استانی محروم با درآمد پایین عنوان و تأکید کرد باید تعداد واحدهای در حال ساخت در این استان افزایش یابد که اگر این اتفاق رخ دهد اجاره مسکن هم کاهش می‌یابد. وی از ساخت بیش از ۱۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: ۱۵هزار و ۱۷۴ واحد نهضت ملی مسکن در قالب پروژه‌های مختلف با پیشرفت فیزیکی 8 تا ۵۵درصد در استان در حال ساخت است.
وی به تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در طرح نهضت ملی مسکن در استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: تاکنون ۵۸هزار و ۵۷۵ متقاضی در این طرح نام‌‌نویسی کردند که از این تعداد ۲۳هزار و 70 متقاضی تأیید نهایی و ۵هزار و ۵۹۹ متقاضی واریز وجه کردند.
وی با بیان اینکه با توجه به شاخص‌های مسکن متقاضی مسکن در استان زیاد است، تصریح می‌کند: متأسفانه درآمد خانوارها در این استان پایین است و توان و آورده مالی برای ثبت‌نام مسکن ندارند که امیدواریم در این زمینه توجه ویژه‌ای به خراسان شمالی شود.
مدیرکل راه‌وشهرسازی خراسان شمالی یکی از خواسته‌های مهم این حوزه را اختصاص اعتبار برای آماده‌سازی مسکن مهر عنوان می‌کند و می‌گوید: در استان ۲هزار واحد مسکن مهر با مشکل مواجه است که امیدواریم در این زمینه به استان محروم ما نگاه ویژه شود.

خبرنگار: سمانه محمدزاده ثانی 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه