رزمایش ایران و متحدان در دریای کارائیب

برگزاری رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در ونزوئلا

رزمایش ایران و متحدان در دریای کارائیب

 ایران، روسیه و چین در نمایش قدرت نظامی به آمریکا قصد برگزاری رزمایشی را در آمریکای لاتین و دریای کارائیب دارند.


 این نخستین بار در تاریخ است که نیروهای روسیه، ایران و چین چنین رزمایشی را در چند ده کیلومتری مرزهای آبی آمریکا و در حیاط خلوت این کشور برگزار می‌کنند.
ایالات‌متحده به لحاظ تاریخی آمریکای لاتین و حوزه کارائیب را حیاط خلوت خود دانسته و نسبت به حضور نظامی دیگر کشورها در این منطقه به شدت حساس است.  
 «واشنگتن فری بیکن»در گزارشی اعلام کرده ونزوئلا اوایل ماه آگوست میزبان این رزمایش است. نظامیان ایران، روسیه و چین نیز قصد دارند برای برگزاری این رزمایش عازم آمریکای لاتین و کارائیب شوند. به گزارش فارس، این رزمایش یکی از واضح‌ترین نشانه‌ها تا به امروز از شکل گیری یک ائتلاف در آمریکای لاتین ضد ایالات متحده است. «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی به واشنگتن فری‌بیکن گفت: روسیه و متحدانش ایران و چین با حضور در این رزمایش در ونزوئلا در آستانه نمایش قدرت بزرگی هستند و با عادی‌سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم.
چندی قبل نیز سومین رزمایش مرکب  به میزبانی ایران و با حضور نیروهای دریایی چین و روسیه با عنوان «کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲» در منطقه شمال اقیانوس هند برگزار شد. تمرین‌های تاکتیکی متنوع از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور ربوده شده، تیراندازی علیه اهداف مشخص، تیراندازی شبانه به اهداف هوایی و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی در این رزمایش برگزارشد.در آن برهه، یک رسانه آمریکایی برگزاری رزمایش دریایی بین ایران، روسیه و چین موسوم به «رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی–۲۰۲۲» را ارسال پیام مستحکم به ایالات متحده دانست. 

​​​​​​​خبرنگار: شمس الدین نجفی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه