20 پروژه برای توسعه خدمت‌رسانی به زائران

نگاهی به طرح‌های عمرانی که در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر رضوی در حال اجراست

20 پروژه برای توسعه خدمت‌رسانی به زائران

به همت سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی پروژه‌‌های عمرانی، تأسیساتی و هنری متعددی در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر در حال اجراست که با تکمیل و بهره‌برداری از آن‌ها، عرصه خدمت‌رسانی به زائران گسترده‌تر خواهد شد.


به گزارش آستان‌نیوز، حفاظت از هنر و معماری در حرم مطهر رضوی در کنار اجرای طرح‌های توسعه‌ای برای ارتقای سطح خدمت‌رسانی، همواره یکی از راهبردهای مهم و اساسی در آستان قدس رضوی بوده است. 
ترمیم و مرمت کاشی‌کاری‌ها، ساخت رواق، صحن و یا مسیرهای عبوری در بافت داخلی و بیرونی حرم مطهر، تعویض و مرمت سنگفرش و ایجاد فضای سبز و... بخشی از این فعالیت‌هاست که در دوره‌های مختلف اجرایی شده و هم اکنون نیز 20 طرح و پروژه‌‌ عمرانی، تأسیساتی و هنری در حرم مطهر رضوی در حال اجراست که معاون طرح و برنامه سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر جزئیات آن را تشریح کرده است.

46 هزار مترمربع فضای زیرسطحی جدید 
مهندس غفاریان عصادست، پروژه توسعه زیرسطحی بست شیخ بهایی حرم مطهر رضوی را یکی از بااهمیت‌ترین طرح‌های حال حاضر برمی‌شمرد و می‌افزاید: در این پروژه حدود 46 هزار مترمربع فضا در بست شیخ بهایی ساخته می‌شود که شامل سه قسمت مرکزی، غربی و شرقی است. 
غفاریان ادامه می‌دهد: تاکنون در تمام سطوح زیرسطحی حرم مطهر یک طبقه پایین رفته‌ایم، اما در قالب این طرح، ساخت رواق زیرسطحی در دو طبقه، شبستان را از بهشت ثامن تفکیک می‌کند. 
وی با اشاره به اجرای بهسازی و ایجاد فضای سبز در بافت پیرامونی حرم مطهر تصریح می‌کند: یکی از این اقدام‌ها سنگفرش کردن بین بست‌های شیخ طوسی و طبرسی است که سال‌ها آسفالت بود و در مجموع بیش از 80 هزار مترمربع در فضاهای داخلی و پیرامونی حرم مطهر در حال طراحی یا  اجرای پروژه‌ سنگفرش و بهسازی و تعمیرات کف هستیم. 
 
تعویض سنگفرش صحن انقلاب اسلامی
وی اجرای پروژه سنگفرش صحن انقلاب اسلامی را دیگر پروژه در حال اجرا معرفی و اظهار می‌کند: تمام ساختمان‌ها، تجهیزات و نازک‌کاری در حرم مطهر عمر مفیدی دارد و از آنجایی که عمر مفید سنگفرش‌ و ایزولاسیون صحن انقلاب به پایان رسیده بود تصمیم گرفته شد سنگ‌های آسیب‌دیده صحن انقلاب تعویض شود و از سنگ‌های جنس مرغوب در این طرح استفاده کنیم. 
مهندس غفاریان همچنین اصلاحات سقاخانه و افزایش و توسعه آبخوری‌ها در حاشیه صحن انقلاب و غرفه‌های این صحن را از دیگر اقدام‌های سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی برشمرد.
 
پله برقی و آسانسورهای جدید 
ساخت و راه‌‌اندازی آسانسور در نقاط مختلف حرم نیز یکی دیگر از اقدام‌هایی است که معاون طرح و برنامه سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: یک آسانسور ویژه خدام در ضلع جنوبی صحن انقلاب در حال راه‌اندازی است که هفته آینده افتتاح خواهد شد، همچنین نصب و راه‌اندازی آسانسور ویژه استفاده عموم واقع در کفشداری17 بست شیخ طوسی به رواق دارالحجه نیز در دست انجام است.
غفاریان تأکید می‌کند: همچنین به منظور تسهیل آمد و شد زائران و مجاوران در رواق‌های دارالحجه و حضرت معصومه(س)، دو پله برقی و یک پله سنگی در حال ساخت است و یک آسانسور داخل صحن پیامبر اعظم (ص) برای ورود به پارکینگ ویژه کارکنان و خدمه حرم مطهر رضوی نیز در حال راه‌اندازی است.

مرمت کاشی‌های آسیب دیده 
وی همچنین با بیان اینکه لکه‌گیری و مرمت به صورت مستمر در حرم مطهر در حال انجام است، می‌افزاید: مرمت کاشی‌های جداره شرقی رواق امام خمینی(ره) نیز در دست انجام است. 
معاون طرح و برنامه سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی به رفع ایرادهای ورودی رواق دارالحجه که در فرم، هندسه و عملکرد دچار مشکل بود اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در این طرح استفاده از معماری زمینه‌گرا با ویژگی دعوت‌کنندگی و استفاده از قوس‌های اسلامی در دستور کار بوده تا با جداره‌ها و بست و صحن همخوانی داشته باشد. 
وی در ادامه با اشاره به بحث مقرنس‌کاری ایوان اصلی باب الکاظم(ع) و باب الهادی(ع) بیان می‌کند: بنا داریم امسال از این پروژه رونمایی کنیم و امیدواریم کار فاخر و درخور توجهی باشد.
غفاریان به پروژه‌های هنری مانند آینه‌کاری‌های حرم مطهر هم اشاره می‌کند و می‌گوید: آینه‌کاری‌های حرم مطهر به دو دسته محدوده‌های بیرون و داخل صحن تقسیم می‌شود، در برخی نقاط داخلی حرم تزئین آینه و گچ‌کاری در حال انجام است و سعی شده با طرح آینه‌کاری داخل رواق‌ها متفاوت باشد. 
وی می‌افزاید: در حال حاضر نیز پروژه آینه‌کاری و گچ‌کاری در رواق‌های طوسی و حر عاملی و نقاشی و آینه‌کاری رواق دارالهدایه در دستور کار قرار دارد.
 
موزه جدید
دیگر پروژه‌ای که وی به آن اشاره می‌کند، ساخت یک موزه جدید در حرم مطهر است. غفاریان اظهار می‌کند: بسیاری از اشیای نفیس به دلیل کمبود فضا در خزانه موزه مرکزی حرم مطهر نگهداری می‌شود به همین دلیل در نظر داریم موزه‌ای بین باب الرضا(ع) و باب الکاظم(ع) با مساحت 65 هزار مترمربع احداث کنیم که در حال حاضر قسمتی از سازه این بنا اجرا شده و در مراحل بعدی سازه سایر قسمت‌ها در دستور کار اجرا قرار خواهد گرفت.
به گفته معاون طرح و برنامه سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر، همه این پروژه‌های عمرانی، تأسیساتی و هنری با تأکید بر ایجاد سهولت در زیارت و ارتقای سطح رفاه و خدمت به زائران حضرت رضا(ع) در حال اجراست که تکمیل آن‌ها چنین اهدافی را محقق خواهد کرد. 
غفاریان بر این نکته نیز تأکید می کند که طبق دستور تولیت آستان قدس رضوی، زمان‌بندی شروع و پایان این پروژه به اطلاع عموم زائران رسانده شده تا همگان در جریان جزئیات این خدمت‌رسانی باشند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه