تعامل با 25 کشور مسلمان در حوزه نمایش دینی

«محمود فرهنگ» در گفت‌وگو با قدس خبر داد

تعامل با 25 کشور مسلمان در حوزه نمایش دینی

امسال دوازدهمین دوره سراسری تئاتر صاحبدلان در حالی برگزار می‌شود که برای نخستین بار در سطح بین‌المللی نیز فراخوان داده است.

محمود فرهنگ، دبیر این جشنواره در گفت‌وگو با قدس از تعامل با 25کشور مسلمان برای بخش بین‌الملل این رویداد هنری خبر داد. جزئیات بیشتر در این خصوص را در گفت‌وگو با ایشان پی گرفتیم. 

نخستین دوره بین‌المللی و دوازدهمین دوره سراسری تئاتر صاحبدلان با چه ویژگی‌هایی برگزار می‌شود؟
دوازدهمین دوره این جشنواره به صورت سراسری و کشوری با نگاه بین‌الملل برگزار می‌شود، اگرچه ما تصمیم داشتیم از همان نخستین دوره برگزاری این جشنواره، بخش‌های بین‌المللی را به آن اضافه کنیم، اما این تصمیم در دوازدهمین دوره و با گذشت یک دهه اجرایی شد.
بخش‌هایی که در این جشنواره برگزار می‌شود شامل مسابقه نمایش‌نامه‌نویسی بین‌الملل، نشست‌های پژوهشی در دو بخش ایران و بین‌الملل، نمایش‌نامه‌خوانی، اجراخوانی، نمایش صحنه‌ای، نمایش خیابانی، تعزیه و نمایش رادیویی، آیین‌های نمایشی همراه با بخش بین‌الملل است.
در بخش بین‌الملل با ۲۵کشور مسلمان در تعامل هستیم تا بتوانیم از این کشورها اساتید دعوت کنیم تا هم در برگزاری کلاس‌ها مشارکت کنند و هم در نشست‌های پژوهشی از حضور آن‌ها بهره‌مند شویم.
جامعه هدف نشست‌های پژوهشی علاقه‌مندان در تهران و بیش از هشت استان کشور بوده و پژوهشگر در این استان‌ها حضور می‌یابد، همچنین بقیه بخش‌ها به جز نمایش رادیویی که با همکاری رادیو نمایش صدا و سیماست، هر کدام در 10 استان اجرا می‌شوند. در بخش آیین‌های نمایشی، کاروان نمایش آیینی در قربان تا غدیر افتتاح می‌کنیم و این فرایند تا دی‌ماه ادامه خواهد داشت، بدین ترتیب استان‌های مختلف می‌توانند آثار خود را تولید و در استان خود نمایش را اجرا کنند و در اختتامیه که اسفندماه برگزار می‌شود برای تجلیل به تهران بیایند. 
یکی از نکات بااهمیت این رویداد هنری و فرهنگی این است که رقابت ندارد و گروه‌های نمایشی در یک زمان مشخص اجراها را انجام می‌دهند و در پایان در اختتامیه شرکت می‌کنند.
یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این جشنواره وجود گفت‌وگو و مشاوره در بخش کارشناسی میان هنرمندان با اساتید است که در قالب نشست‌های پژوهشی اتفاق می‌افتد.
ما امسال ۱۰ گروه تعزیه از شهر تهران دعوت می‌کنیم و در این بخش سه نفر آثار را می‌بینند، همچنین آغاز جشنواره از هفته آینده و همزمان با اعیاد قربان تا غدیر است، محرم و صفر، دهه امامت امام زمان(عج) و ایام فاطمیه نیز اجراها ادامه می‌یابد.

آثار دینی در جشنواره تئاتر صاحبدلان عمدتاً با چه مضامینی است؟
بیشتر با مضامین عاشورایی و رضوی است. امسال سه اثر در بخش رضوی به ما معرفی شده، همچنین یک کار برای عاشوراست، در محرم و صفر نیز آثاری که با موضوع امام حسین(ع) است، اجرا می‌شود. امسال برنامه‌‌ای با عنوان «از مرز تا کربلا» خواهیم داشت که در واقع یک برنامه جدید است و تلاش می‌‌کنیم در قالب این عنوان، گروه‌های نمایش‌های دینی را که مرتبط با موضوع عاشوراست ساماندهی کنیم؛ هر کدام از این نمایش‌ها در قالب یک جدول جداگانه می‌توانند در 10روز آخر ماه صفر و منتهی به اربعین اجرا داشته باشند.

خبرنگار: مهدیه قمری

برچسب ها :
ارسال دیدگاه