در تحقق علوم انسانی تراز انقلاب عقب هستیم

رئیس‌جمهور در آیین پایانی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی:

در تحقق علوم انسانی تراز انقلاب عقب هستیم

رئیس‌ جمهور روز گذشته در آیین پایانی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی، بر ضرورت آسیب‌شناسی وضع موجود در حوزه علوم انسانی تأکید کرد و تحقق علوم انسانی ترازِ انقلاب اسلامی را دچار عقب‌ماندگی‌هایی دانست که باید با نگاه اجتهادی و نوآورانه عالمان و دانشمندان این عرصه جبران شود. این مراسم در سالن اجلاس سران برگزار شد. به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی با تأکید بر ضرورت آسیب‌شناسی در حوزه علوم انسانی، افزود: علوم انسانی اسلامی، مغزافزار حاکمیت و مدیریت و نیز قوه محرکه پیشرفت در نظامی است که مبتنی بر دین بوده و درونمایه آن علم و دانش است. در چهل و چهارمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، لازم است یک آسیب‌شناسی کنیم که چه میزان رشد و پیشرفت در این حوزه صورت گرفته است؟
رئیسی نشان دادن راه به انسان را مأموریت خطیر علوم انسانی اسلامی دانست و تصریح کرد: برای بالندگی و رشد در حوزه علوم انسانی، باید تقلید از غرب در این حوزه کنار گذاشته شود و این دانش بر مبانی غنی اسلامی، کار اجتهادی و نوآورانه انجام گیرد. در گام بعدی اجتهاد و نوآوری در این حوزه باید در مجامع علمی و حوزوی و دانشگاهی مورد استقبال قرار گیرد و نخبگان و عالمان و دانشگاهیان ما با دید باز اما نگاهی نقادانه به سراغ نظریه‌های جدید بروند و آن‌ها را با ابزار نقد، مورد پالایش قرار دهند.
رئیس‌جمهور تکریم، تشویق و حمایت از اساتید، محققان و پژوهشگران در ایجاد این تحول را ضروری و مؤثر دانست و افزود: پیام این نشست و رویداد باید این باشد که تا چه میزان نظام مسائل کشور مبتنی بر علوم انسانی پاسخ گرفته است، همواره یکی از دغدغه‌های بنده اجرای عدالت در همه عرصه‌ها به ویژه در پرداخت دستمزدها بوده است که در این زمینه از استادان دانشگاهی برای تبیین و تنظیم یک شیوه علمی عادلانه برای پایان دادن به نظام ناعادلانه پرداخت‌ها دعوت شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه