تأکید باکو بر مشارکت ایران در بازسازی قره‌باغ

در نشست خبری وزرای خارجه ایران و آذربایجان مطرح شد

تأکید باکو بر مشارکت ایران در بازسازی قره‌باغ

وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای آذربایجانی خود از میزبانی دو اجلاس مهم منطقه‌ای در تهران در آینده نزدیک خبر داد.


حسین امیرعبداللهیان دیروز پس از دیدار و رایزنی با «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان که کمتر از یک هفته پس از ملاقات الهام علی‌اف با سید ابراهیم رئیسی صورت می‌گرفت، اظهار کرد: در مذاکرات دو رئیس‌جمهور درباره مرحله جدید توسعه مناسبات دو کشور گفت‌وگوهای سازنده و رو به جلویی صورت گرفت و در ملاقات من با آقای بایراموف هم لزوم حفظ تمامیت ارضی آذربایجان و حل مناقشه قره‌باغ بر پایه مذاکره ،
دیپلماسی و اصول معین حقوق بین‌الملل تأکید کردیم.
وی با تکرار آمادگی تهران برای تسهیل این روند بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، تصریح کرد: ما معتقدیم در شرایط جدید، سازوکارهای منطقه‌ای که بین دو کشور یا کشورهای دیگر وجود دارد باید موردتوجه قرار بگیرد و در همین راستا من  در سفر هفته گذشته‌ام به آنکارا با برادرم آقای چاووش اوغلو توافق کردیم نشست سه‌جانبه ایران، آذربایجان و ترکیه را به میزبانی تهران در سطح وزرای خارجه برگزار کنیم.
وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: فرمت دیگری در سطح کارشناسان ارشد وجود دارد موسوم به اجلاس ۳+۳ در منطقه قفقاز که توافق شد در گام بعدی در سطح وزیران خارجه آذربایجان، ایران، ارمنستان، روسیه، گرجستان و ترکیه و بازهم در تهران یا یکی دیگر از شهرهای کشورمان برگزار شود.

الهام علی‌ا‌ف خواهان سفر به ایران
وی از دریافت یادداشت رسمی تمایل و آمادگی رئیس‌جمهور آذربایجان برای سفر به ایران خبر داد و با اعلام استقبال و خوشامدگویی دولت ایران به این سفر، اضافه کرد: انرژی و ترانزیت دو موضوع مهم در همکاری‌های اقتصادی دو کشور است. در همین راستا وزیر نیروی ایران در هفته جاری برای بهره‌برداری از سد خداآفرین و سد قیزقلعه سی به جمهوری آذربایجان سفر خواهد کرد.
امیرعبداللهیان بااشاره به اهمیت اتصال شبکه تبادل برق بین دو کشور در فصل تابستان و توافقات صورت گرفته در این زمینه که قرار است در سفر وزیر نیرو به باکو نهایی شود، تصریح کرد: ما همچنین درباره مسائل زیست‌محیطی درباره رود ارس صحبت کردیم؛ زیرا  یکی از نگرانی‌های استان‌های مرزی ما آلوده شدن رودخانه مرزی است. ریشه‌های آن در داخل ایران و آذربایجان مورد شناسایی قرارگرفته و امیدواریم در این مسیر بتوانیم اقدامات مؤثری را 
انجام دهیم.
وی همچنین با تأکید بر لزوم رشد مبادلات تجاری دو کشور باوجود جهش ماه‌های اخیر، بر ضرورت توسعه ارتباطات فرهنگی ایران و آذربایجان گفت: خرسندم در جمع اصحاب رسانه اعلام کنم در ۱۰ماه گذشته از مرحله سوء‌تفاهم‌ها به‌خوبی عبور کرده‌ایم و اکنون در مرحله پیشرفت فزاینده مناسبات همه‌جانبه در راستای منافع دو ملت هستیم.
وزیر امور خارجه کشورمان تشکیل کمیته رسانه‌ای مشترک به ریاست سخنگویان وزارت خارجه دو کشور را یکی از عواملی اعلام کرد که کمک کرد تنش‌های رسانه‌ای در روابط دو کشور کاهش یابند.

تأکید باکو بر توسعه روابط تجاری با ایران
به گزارش خبرنگار قدس جیحون بایراموف نیز در این نشست خبری مشترک با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی و قومی مردم دو کشور همچنین اهتمام رهبران و سران دو کشور برای توسعه روابط به‌ویژه در بخش تجاری و اقتصادی، بر ضرورت و اهمیت ایجاد کریدور شمال جنوب از مسیر آذربایجان و ایران برای اتصال دریای سیاه به خلیج‌فارس اشاره کرد و گفت: آذربایجان آمادگی دارد در ساخت  پروژه راه‌آهن رشت ـ آستارا و تکمیل بارانداز در آستارا تعهدات خود را اجرا کند و احداث پل اتومبیل‌رو بر رودخانه آستاراچای را تا پایان سال میلادی به انجام برساند. وزیر خارجه آذربایجان همچنین بر آمادگی کشورش برای آغاز روند عادی‌سازی با ارمنستان پس از جنگ قره‌باغ خبر داد و اظهار کرد: گام‌هایی در این مسیر برداشته‌شده و اولویت ما بازسازی مناطق آزادشده و بازگشت آوارگان پس از 30 سال به موطن خودشان است.
وی حضور شرکت‌های ایرانی و مشارکت آن‌ها در بازسازی مناطقِ آزادشده را یکی از چارچوب‌های همکاری بین دو کشور عنوان کرد و با اشاره به واگذاری دو پروژه ساخت مدرسه و بیمارستان به شرکت‌های ایرانی گفت: معافیت‌هایی نیز برای شرکت‌های سرمایه‌گذار ایرانی در مناطق صنعتی و تجاری آذربایجان اعمال‌شده است.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه