خودروهای لوکس در گمرکات مازندران خاک می‌خورند

با وجود گذشت هشت سال

خودروهای لوکس در گمرکات مازندران خاک می‌خورند

مازندران  

معمای ترخیص خودروهای لوکس در گمرکات مازندران پیچیده و کلاف آن هر سال سردرگم‌تر می‌شود. با این حال هر روز خودروهای خارجی با پلاک‌های گذر موقت در شهرهای استان تردد دارند.


9 سال از ورود خودروهای لاکچری و لوکس به گمرکات مازندران می‌گذرد و با گذشت سال‌ها هنوز مالکان و دارندگان آن نتوانستند این خودروها را از قید و بند گمرک ترخیص کنند.
به گزارش بازار، داشتن حجم موتور بالای 2هزار و 500 سی‌سی، قاچاق و پرداخت نکردن عوارض گمرکی و... سبب شده همچنان ۷۷دستگاه خودرو در انبار گمرکات و محوطه فضای باز بندر نوشهر خاک بخورند. پورشه، کادیلاک، بی‌تک و بنز از جمله خودروهایی‌اند که هنوز از انبارها خارج نشده و متوقف هستند. این خودروها بخشی از ۷۰۰ خودرو لوکسی‌اند که سال ۹۲ طبق مصوبه دولت و مجوز واردات خودروهای خارجی از طریق گمرکات مازندران وارد کشور شدند و سرنوشت ۷۷ دستگاه آن همچنان نامعلوم است.
توقیف تعدادی از خودروهای لوکس در گمرکات مازندران در حالی است که طی ماه‌های اخیر واردات خودروهای خارجی به کشور برای شکستن قیمت خودروهای داخلی روی میز مجلس و دولت قرار گرفت و اتخاذ سازوکارهای مناسب و تدابیر قانونی برای جلوگیری از تبدیل سرنوشت خودروهای جدید وارده به سرنوشت پورشه‌های توقیف شده ضروری است. از سوی دیگر شمار زیادی از خودروهای خارجی چند میلیاردی در راه‌های مازندران تردد می‌کنند و بسیاری از آن‌ها با دور زدن قانون در شهرها جولان می‌دهند.

۷۷ دستگاه خودرو توقیف شده است
علی یوسفی منش؛ ناظر گمرکات مازندران با بیان اینکه ۷۷ دستگاه خودرو لوکس در انبار گمرکات استان در نوشهر وجود دارد، افزود: این خودروها از سال ۹۲ با مصوبه هیئت وزیران و دولت وقت مبنی بر ورود خودروهای خارجی وارد کشور شدند.
وی با اظهار اینکه طبق مصوبه هیئت وزیران واردات خودرو با حجم موتور بالای 2 هزار و ۵۰۰ سی‌سی ممنوع است، ادامه داد: به این دلیل تعدادی از خودروها ترخیص نشدند.
وی با اشاره به تشکیل پرونده قاچاق برای ۳۱ دستگاه خودرو یادآور شد: هنوز رأی دادگاه ابلاغ نشده و نمی‌دانیم چه اقدامی باید درباره آن‌ها انجام دهیم.
یوسفی منش درعین حال تصریح کرد: برای همه خودروهای موجود اظهارنامه‌های توقیفی و ضبطی تنظیم شده و منتظر اقدام سازمان فروش اموال تملیکی هستیم که باید در این زمینه برنامه‌ریزی شود. ناظر گمرکات مازندران یادآور شد: به موجب ماده ۵۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا، سازمان فروش اموال تملیکی موظف است این خودروها را به انبارهای خود منتقل کند.
بنز، بی ام و، پورشه، کادیلاک، نیسان جوک از جمله خودروهایی‌اند که در انبار گمرکات نوشهر دپو شده وسرنوشت آن‌ها در گرو اقدام سازمان اموال تملیکی است. در عین حال علی اصغرپور؛ مدیر جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی مازندران نیز با بیان اینکه خودروها با حجم موتور بالای 2هزار و ۵۰۰ سی‌سی در سال‌های ۹۳ و ۹۴ وارد شدند، افزود: از سوی گمرک طی اظهارنامه‌ای به سازمان اموال تملیکی ممنوعیت ترخیص آن‌ها اعلام می‌شود.

انتقال خودروهای لوکس توقیفی به انبار تملیکی مقدور نیست
وی افزود: فروش وعرضه این خودروها در بازار طبق مصوبه دولت مجاز نیست و ممنوع است. اگر فروش این خودروها ممنوع بود باید تحت عنوان خودروهای ضبطی اعلام می‌شدند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه سازمان اموال تملیکی از حداقل زیرساخت‌ها و انبار و تجهیزات برخوردار است، جابه‌جایی خودروها تاکنون ممکن نبوده است.
اصغرپور یادآور شد: گمرک قبل از درنظر گرفتن زیرساخت‌های این سازمان نسبت به توقیف اقدام کرد و از این رو دست ما بسته است و مکاتبات زیادی برای انتقال این خودروهای توقیف شده به استان‌های دیگر از جمله انبارهای تهران انجام شده است.
مدیر جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی مازندران تصریح کرد: پرونده برخی از خودروها به عنوان قاچاق در دادگاه‌ها مطرح بوده و هنوز حکمی برای آن‌ها صادر نشده است.

تردد خودروهای لوکس با پلاک گذر موقت

پرونده قاچاق ۳۱ دستگاه خودرو لوکس توقیف شده در انبار گمرکات مازندران در دادگاه‌ها مطرح است و این خودروها به طرق مختلف قاچاق و وارد شده‌اند. این قاچاق در حالی صورت گرفت که دستگاه‌های متولی معتقدند نظارت لازم بر واردات خودرو انجام می‌شود.
ترانزیت و گذر موقت از جمله راه‌های قاچاق خودرو محسوب می‌شوند و در این بین برخی از نمایشگاه‌داران معتقدند خودروهای قاچاق از راه غیرقانونی وارد نمی‌شوند و در برخی موارد با  پلاک‌های گذر موقت وارد می‌شوند.
احمدی؛ یک نمایشگاه‌دار اتومبیل با بیان اینکه خودرو با پلاک‌های گذرموقت از طریق استان‌های مختلف وارد می‌شود، گفت: فرد ماشین را در پارکینگ نگهداری می‌کند و بیشتر آن‌ها با پلاک موقت دیگر خودروها راهی کشور می‌شوند.
وی درباره قیمت برخی از خودروهای لوکس گفت: برخی از خودروهای لوکس خارجی بیش از ۱۸میلیارد تومان در حال حاضر قیمت دارند.
۹ سال گذشت و اگر چه تعدادی خودرو لوکس در گمرکات مازندران انبار شده؛ اما در سطح شهر شاهد تردد خودروهای لوکس و خارجی متنوعی هستیم که با پلاک‌های گذرموقت جولان می‌دهند و مالکان آن‌ها با ترفندهای مختلف توانستند گمرک و دستگاه‌های تابعه را دور بزنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه