هشدار امام رضا (ع) درباره اهانت به مقدسات سایر مذاهب

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی مطرح کرد

هشدار امام رضا (ع) درباره اهانت به مقدسات سایر مذاهب

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی با تأکید بر جلوگیری از انحرافات مجالس مذهبی گفت: باید در مجالس مذهبی جلو بدآموزی و بهره‌برداری‌های نابجا و غلط را گرفت.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست هم‌اندیشی هیئات مذهبی شهرستان ری پیرو برگزاری مراسم مسلمیه با حضور حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسکر، تولیت آستان عبدالعظیم حسنی(ع) روز گذشته در سالن شیخ صدوق آن آستان مقدس برگزار شد.
حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر در این نشست درباره فلسفه عزاداری گفت: بهترین روش یافتن پاسخ این مسئله، رجوع به کلام و سیره عترت است. در فرازی از زیارت‌نامه اربعین می‌خوانیم «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ»؛ یعنی امام حسین(ع) همان وجود مقدسی است که خون قلبش را بذل تو کرد تا به این ترتیب بندگانت را از خواب جهالت و از سرگردانی گمراهی برهاند تا به این ترتیب آن‌ها را به سرمنزل مقصود برساند. اگر بخواهیم از این فراز از زیارت‌نامه برای هیئت‌های مذهبی استفاده کاربردی داشته باشیم، به این صورت است که جلسات دینیمان باید با همین اهداف شکل بگیرد؛ یعنی از یک سو معرفت‌افزا باشد و از دیگر سو به مخاطبان ما بصیرت ببخشد، به‌گونه‌ای که یک جوان پس از مدتی در خود احساس تحول کند.
وی افزود: نفس هیئات و مجالس اهل بیت(ع) از سوی ائمه معصومین تجلیل شده است؛ امام صادق(ع) در روایتی خطاب به فُضیل فرمود: «تَجلِسونَ و تُحَدِّثونَ؟ آیا با هم می‌نشینید و گفت‌وگو می‌کنید؟ عرض کرد: بله فدایت شوم. فرمود: إنَّ تلکَ المَجالِسَ اُحِبُّها؛ یعنی من این مجالس را دوست دارم. فأحْیوا أمْرَنا یا فُضیلُ، فَرَحِمَ اللّه مَن أحْیا أمْرَنا؛ ‌ای فضیل، راه ما را زنده نگه دارید. رحمت خدا بر آن که امر ما را زنده بدارد». این کلام حضرت به معنای توسعه دادن مجالس منسوب به اهل بیت(ع) است.
قاضی‌عسکر درباره کارکرد مجالس مذهبی گفت: امام رضا(ع) در روایتی فرمود: «علوم ما را بیاموزید و به مردم یاد دهید؛ چرا که اگر مردم محاسن کلام ما را بدانند، از ما تبعیت خواهند کرد». کلام اهل بیت به تنهایی دارای جاذبه است و اگر ما به خوبی بتوانیم آن را به مردم انتقال دهیم، قطعاً جذب این خاندان مطهر می‌شوند.
تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی با تأکید بر جلوگیری از انحرافات مجالس مذهبی گفت: باید در مجالس مذهبی جلو بدآموزی و بهره‌برداری‌های نابجا و غلط را گرفت. خود اهل بیت وحی با علوم لدُنی‌شان مسیر این مجالس را به گونه‌ای ترسیم کرده‌اند که دچار انحراف نشویم. امام صادق(ع) در روایتی فرمود: «به گروه شیعیان ما [پیام] برسان و به آنان بگو: مبادا راه‌های گوناگون، شما را به بیراهه کشاند، زیرا به خدا سوگند که ولایت و دوستی ما، جز با تقوا و سختکوشی در دنیا و همیاری و همدردی با برادران دینی به دست نیاید و کسی که به مردم ستم کند، شیعه ما نیست». از اولین آموزه‌های ما از سوی عترت، ورع و تقوا و همدردی با برادران دینی و ظلم نکردن به مردم برای ورود به حریم ولایت است. ما تا چه اندازه این گزاره‌ها را به مستمعان خود آموزش دادیم؟
قاضی‌عسکر با هشدار درباره بیان نکردن مطالب غلوّ درباره اهل بیت(ع) و اهانت به مقدسات مذاهب گفت: جریان غلو و تندرو در زمان ائمه(ع) از جمله جریان‌هایی بودند که بسیار اهل بیت را آزردند؛ امام رضا(ع) در حدیثی، به زیبایی به ترسیم سه دسته از مخالفانشان پرداختند و یکی از اقدامات آن‌ها را ترویج اخبار غلوآمیز و اهانت به مقدسات سایر مذاهب برشمردند. حضرت فرمود: «مخالفان ما اخباری در فضائل ما ساخته‌اند که به سه دسته تقسیم می‌شوند: یکی اخبار غلوآمیز، دیگری اخباری که در حق ما کوتاه آمده‌اند و سوم، اخباری که از دشمنان ما به صراحت اسم می‌برند و عیب‌هایشان را بازگو می‌کنند. مردم اگر اخباری را که درباره ما غلو کرده‌اند بشنوند، شیعیان را تکفیر کنند و اعتقاد به خدا بودن ما را به آنان نسبت دهند و هرگاه اخباری را که در حق ما تفریط و کوتاهی کرده‌اند بشنوند، آن‌ها را در حق ما باور کنند و هرگاه اخباری را که از دشمنان ما به صراحت اسم می‌برند و بدگویی می‌کنند بشنوند، به ما بی‌حرمتی کنند. خداوند عزوجل می‌فرماید: «ولا تَسُبُّوا الَّذینَ یَدعونَ مِن دونِ اللّه ِ فَیَسُبُّوا اللّه َ عَدوًا بِغَیرِ عِلمٍ؛ و آن‌ها را که جز خدا را می‌خوانند دشنام مدهید که آنان از روی دشمنی و به نادانی، خدا را دشنام خواهند داد». این حدیث به روشنی بیان می‌کند نباید در حق عترت نه افراط کرد و نه تفریط و نه به سبّ و لعن مقدسات دیگران پرداخت. یک معصوم از این روشن‌تر چگونه باید به ما بفهماند نباید از عترت جلو زد و یا عقب ماند؟ 
وی مجالس مذهبی را از بهترین ظرفیت‌ها برای اشاعه فرهنگ عترت معرفی کرد و گفت: باید قدر این فرصت را بدانیم. ما توفیق یافتیم بانی مجلسی باشیم که مخاطبان آن از هر قشری هستند.
ما دربرابر وقت محبان عترت مسئولیم و باید به بهترین شکل از این ظرفیت استفاده کنیم. ساعت جلسات به‌ویژه سخنرانی‌ها را باید کوتاه و از رفتارهای دون شأن مجالس اهل بیتی پرهیز کرد. مرحوم فلسفی به ما تأکید داشت بدون مطالعه روی منبر نروید.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه