بانویی در دو قاب

«کونیکو یامامورا» مادر صلح

بانویی در دو قاب

در ظاهر بودایی بود. در خاطراتش می‌گوید اعتقاد به بودا نداشتم، کورکورانه و چون مادربزرگم این کار را انجام می‌داد، من هم تقلید می‌کردم، اما نمی‌دانستم برای چه این کارها را باید انجام دهم و مفهوم دعایی که او می‌خواند را نمی‌دانستم.


​​​​​​​ مانند ایران که ممکن است خیلی‌ها فقط اسمشان مسلمان باشد و واقعاً ندانند اسلام چه دینی است.
سال‌ها بعد او تبدیل به کسی شد که نه تنها مسلمان شد، بلکه به عشق امام و انقلاب فرزندش را نیز در همین مسیر تربیت نمود.
خاطرات او مانند چراغی است که از دو فرهنگ ایران و ژاپن در هم تنیده است، او تنها زنی بود که از مکتب «شینتو» فاصله گرفت و فرزندش را در راه اسلام تقدیم نمود. از او به عنوان سفیر فرهنگی ایران و ژاپن یاد می‌کنند.
سال 42 و همان زمان که امام (ره) فرمودند «سربازان من در گهواره‌اند» فرزندش به دنیا آمد. 
بانو یامامورا که همسرش لقب سبا بر او نهاده بود، سال‌ها در موزه صلح تهران فعالیت می‌کرد تا مادر موزه صلح تهران نام گرفت. او پس از آغاز جنگ تحمیلی فرزندش که قرار بود در دانشگاه علم و صنعت تحصیل کند را به جنگ فرستاد . 
او  با همه وجود خود را وقف اسلام کرد . همه جواهرات خود را برای جنگ صرف کرد و با مال و نام و جان افتخار به نام خود ثبت نمود. ارادتش به انقلاب اسلامی و درک مفاهیم اسلام بسیار زیاد بود، دو بار به دیدار حضرت امام نائل شد و در یکی از دیدارها با امام سخن گفت. بعدها نیز ارادت خود را به رهبر معظم انقلاب نشان داد؛ زمانی که فرزندش تازه به شهادت رسیده بود با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کرد.
«الَّذِينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَة».
بانو یامامورا  مانند «ام وهب» فرزندش را تقدیم اسلام کرد و حتی بهتر از بسیاری از مسلمانان در دفاع از اسلام درخشید؛ چه بسیار زنان مسلمانی که جنگ و جهاد و شهادت را به سخره گرفتند و از فرهنگ اسلام ناب محمدی(ص) فرسنگ‌ها فاصله گرفتند اما او تا آخر عمرش از جانبازان شیمیایی ایرانی دفاع می‌کرد و حمایت های فراوانی داشت.
او مظهر بلوغ انقلابی و بانوی تراز انقلاب اسلامی بود که در ایران اسلامی رشد کرد و با فرهنگ ایرانی و اسلامی بسیار عجین شد. بانو سبا معتقد است کشوری مثل ایران با این مردم و فرهنگ غنی اسلامی و همچنین از لحاظ موقعیتی که از همه‌ نعمات خدا برخوردار است؛ قبل از انقلاب مورد دست درازی و سوء استفاده بیگانگان قرار می‌گرفت. امام خمینی(ره) فرمودند این انقلاب مثل انقلاب امام حسین (ع) است. امام حسین(ع) نیز می‌فرمایند: من نه برای مقام خود بلکه برای مردم، امر به معروف و نهی از منکر قیام کرده‌ام. پس انقلاب اسلامی ایران هم برای مردم و امر به معروف انجام شده است. 
توصیه مؤکد او به جوانان این بود که در شرایط فعلی بر جوانان واجب است درباره فرهنگ اسلامی مطالعه کنند تا ارزش این مسئله را 
در یابند. متأسفانه خیلی از جوانان ما تمایل به فرهنگ غرب دارند و این دقیقاً چیزی است که دشمن از آنان می‌خواهد. اگر دیروز و در زمان دفاع مقدس مبارزه نظامی بود؛ امروز مبارزه فقط سیاسی و نظامی نیست. امروز مبارزه فرهنگی است. مبارزه با فرهنگ غرب همانند دفاع مقدس مهم است.
و چقدر صادقانه بارها بیان کرد : این توصیه را به جوانانمان دارم که همه باید مثل پسر من از این انقلاب دفاع کنیم. فکر نکنند الگو‌های غربی بهتر است. هرچه جلوتر بروند می‌فهمند فرهنگ اسلامی برترین است. مسئولیت جوانان ما سنگین‌تر است. شهدا هم همین را از جوانان می‌خواهند که تا زمان ظهور امام زمان (عج) زیر نظر رهبرمان همه به یکسو حرکت کنیم.
 قُلْ لَا تَمُنُّوا عَلَيَّ إِسْلَامَكُمْ  بَلِ اللَّهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَدَاكُمْ لِلْإِيمَانِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه