تجارت مدارس غیردولتی با جیب والدین ادامه دارد

شهریه‌های نجومی در پوشش فوق‌برنامه

تجارت مدارس غیردولتی با جیب والدین ادامه دارد

هنوز بلبشو در بازار مسکن و هزینه‌های نجومی اجاره مسکن تمام نشده که مدارس غیردولتی نرخ‌هایی برای نام‌نویسی سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام کرده‌اند که بسیاری از والدین بین ثبت‌نام کردن و منصرف شدن مانده‌اند.

رقم شهریه‌های اعلامی از سوی برخی مدارس غیردولتی که حالا دیگر اسم و رسمشان همه چیزشان شده است و هنگام نام‌نویسی برای خودشان کلی کلاس می‌گذارند و مثلاً هر دانش‌آموزی را ثبت نام نمی‌کنند، آن‌قدر نجومی شده که از شهریه دانشگاه هم پیشی گرفته است.
افزایش بیش از دو، سه برابری شهریه برخی از این مدارس نسبت به سال گذشته در مشهد درحالی است که هنوزهیچ نرخ قطعی از سوی آموزش‌وپرورش استان برای سال تحصیلی جدید تعیین نشده است و هنوز بسیاری از مؤسسان این مدارس در حال بارگذاری مستندات مدارس و البته نرخ‌های پیشنهادی خود در سایت مربوط هستند.

گران‌فروشی فوق‌برنامه‌ها!
اما داستان تجارت برخی از این مدارس با جیب خانواده‌ها و البته در نبود و یا کمبود نظارت‌ها، به گونه‌ای است که حالا دیگر پس از سال‌ها می‌دانند که هرچه ناز کنند نازشان خریدار دارد؛ نه تنها شهریه‌های جدید با عنوان فوق‌برنامه‌های دهان‌پرکن برای خودشان مصوب کرده‌اند که حتی تعداد دانش‌آموزان را در کلاس‌ها افزایش داده و برخی خدمات که تا سال پیش جزو برنامه‌های اصلی مدرسه بوده‌ را در قالب همین فوق‌‌برنامه‌ها، با قیمت‌های گزاف به خانواده‌ها می‌فروشند.
کارشناس مسئول مدارس و مراکز غیردولتی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه متأسفانه هنوز میزان شهریه مدارس غیردولتی در استان مشخص نشده است و مجموعه‌های آموزشی در حال وارد کردن اطلاعات و نرخ‌های پیشنهادی مراکز آموزشی خود هستند، گفت: امسال تعیین شهریه مدارس براساس شاخص‌های مدرسه‌ و در تهران تعیین می‌شود. به عبارتی شهریه امسال در مدارس غیردولتی متناسب با فعالیت‌های آموزشی‌-‌پرورشی و رویکردهای تربیتی و فرهنگی، در کنار شاخص‌هایی مثل فضا، امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی به تفکیک مناطق و نواحی و مدرسه به مدرسه تعیین خواهد شد.

فعلاً افزایش 40درصدی شهریه‌ها!
محمد طیبی در گفت‌وگو با قدس با اشاره به اینکه تا تعیین شهریه نهایی برای سال جاری فعلاً شهریه مدارس غیردولتی براساس پایه شهریه ثابت مشخص‌شده در سال گذشته به‌علاوه 30 تا 40 درصد افزایش خواهد بود، افزود: میزان شهریه با ورود مدرسه به سایت و تعیین شاخص‌ها و فرایندها مشخص خواهد شد. ازاین‌رو نمی‌توانیم تعیین کنیم که میزان نهایی شهریه در مقطع ابتدایی و متوسطه چقدر باید باشد، چراکه مدرسه براساس کیفیت آموزشی، همکاران و نیروهایی که به کارگیری می‌کند ارزش‌گذاری و میزان شهریه مشخص می‌شود.
وی با تأکید براینکه شهریه اعلامی، شهریه ثابت بوده که می‌تواند به آن افزوده شود، عنوان کرد: البته این افزایش برای فوق‌برنامه‌ها باید از شورای نظارت در منطقه تأییدیه گرفته و همچنین مصوبه انجمن اولیا ومربیان مدرسه را نیز داشته باشد، اما هزینه‌هایی چون ایاب‌و‌ذهاب، تغذیه، لباس فرم و... جزو شهریه ثابت مدارس نیست.
وی با بیان اینکه یکی از شاخص‌های تعیین شهریه اجاره ملک است که ممکن است مثلاً اجاره ملک در ناحیه5 از ناحیه6 کمترباشد و یا کیفیت آموزشی و تعداد همکاران در یک مدرسه از مدرسه دیگر متفاوت باشد، افزود: شهریه‌ها حتی در یک مقطع درهیچ مدرسه‌ای برابر نخواهد بود یعنی براساس شاخص‌ها و معیارهایی که مدارس دارند ممکن است مدرسه‌ای در یک ناحیه از یک ناحیه دیگر شهریه کمتر یا بیشتری داشته باشد.

فوق‌برنامه‌ها اختیاری است
وی درخصوص هزینه‌های مکمل با تأکید براینکه این هزینه‌ها فعلاً نباید گرفته شود، خاطرنشان کرد: هزینه‌های مکمل پس از شروع سال تحصیلی با انتخاب و اطلاع اولیا می‌تواند دریافت شود و این امرانتخابی است یعنی اولیا می‌توانند این هزینه‌ها را که شامل کلاس‌های فوق‌برنامه می‌شود قبول نکنند.
وی اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در برخی مدارس اتفاق می‌افتد و دراین خصوص با نصب بنر در مدارس در حال اطلاع‌رسانی به والدین هستیم این است که برخی مدارس همزمان با نام‌نویسی دانش‌آموز آن هزینه مکمل را هم از والدین دریافت می‌کنند، بدون اینکه اولیا خبر داشته باشند که این هزینه انتخابی بوده و می‌توانند این هزینه را پرداخت نکنند.
وی اضافه کرد: در بحث شهریه مکمل، مدارس باید اجازه دهند سال تحصیلی شروع شود، انجمن اولیا در مدارس انتخاب شوند و در این انجمن مصوب شود چه مقدار هزینه باید دریافت شود.

برخورد با متخلفان
وی درخصوص نظارت‌ها با اشاره به اینکه در شهر مشهد افزون بر 850مدرسه غیردولتی وجود دارد و رسیدگی به همه مدارس غیرممکن است، افزود: از ابتدای تیرماه جلسه‌هایی را به طور مکرر با حضور مؤسسان مدارس و حتی مراکز آموزشی زبان‌های خارجی و کلاس‌های کنکور برگزار کردیم و مواردی که باید رعایت شود را به آن‌ها تذکر داده‌ایم.
وی افزود: چنانچه گزارش و یا شکایتی وجود داشته باشد از نزدیک بررسی خواهد شد که این یکی از شیوه‌های نظارتی ما خواهد بود. شیوه دیگری نظیر ارسال پیامک نیز داریم. در شروع سال تحصیلی انجمن اولیای مدارس هم به عنوان یک ناظر مردمی در مدارس حضور خواهند داشت.
وی تأکید کرد: برخوردهای ما متناسب با تخلف صورت می‌گیرد و این موضوع در شورای نظارت بررسی خواهد شد. از تذکرها و جریمه‌های نقدی گرفته تا تعطیلی مدرسه که ممکن است متخلف را تهدید کند و تمامی موارد در قانون تأسیس مدارس قید شده‌ است.
وی با اشاره به اینکه ما درصدد کاهش میزان تخلف‌ها هستیم و بحث اطلاع‌رسانی به اولیا و اینکه پیش از نام‌نویسی فرزند خود در این مدارس چه اطلاعاتی باید در مورد شهریه و هزینه‌های مکمل و... داشته باشد را دنبال می‌کنیم، عنوان کرد: قرارداد اولیا با مدارس باید دوطرفه باشد دردونسخه، یک نسخه در دست مدرسه و نسخه دیگر در اختیار والدین گذاشته شود. از طرفی باید مجوز مدرسه دیده شود اعتبار مجوز، استحکام بنا و... را باید والدین بررسی کنند تا در آینده مشکلی نداشته باشند.

خبرنگار: مهدی توحیدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه