لابی‌گری‌ها معضل اصلی شرکت‌های تعاونی

لابی‌گری‌ها معضل اصلی شرکت‌های تعاونی

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تایباد گفت: این شهرستان دارای ۵۶۴ شرکت تعاونی است که اکنون ۴۴۵ واحد فعالیت دارند.


محمود بیانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این تعداد تعاونی فعال با حدود ۷۰ هزار سهامدار در حوزه‌های مختلف اقتصادی فعالیت دارند.
بیانی با اشاره به لابی‌گری‌ها و شخصی کردن برخی تعاونی‌ها گفت: چیزی که امروزه معضل شرکت‌های تعاونی و توسعه آن‌ها شده مافیایی هستند که با لابی‌گری تعاونی‌ای که با سرمایه مردمی شکل گرفته را به صورت شخصی تبدیل کرده و نارضایتی سهامداران را به همراه دارد.
وی در ادامه توضیح داد: مسئله دیگر حضور نیافتن اعضا در مجامع و رأی‌گیری‌هاست. متأسفانه در بسیاری از ‌شرکت‌های تعاونی‌ها افرادی سودجو با لابی‌گری اقدام به عضوگیری و جمع‌آوری رأی می‌کنند که اگر اعضای تعاونی به صورت پررنگ در مجامع شرکت کنند نتیجه خلاف خواهد شد.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تایباد بیان کرد: این شهرستان به دلیل همجواری با مرز دوغارون و موقعیت مرزی که دارد فرصت بسیار مناسبی برای جذب سرمایه‌گذار و ایجاد اشتغال‌های پایدار است. شرکت‌های تعاونی در این منطقه با همین هدف تشکیل می‌شوند اما برخی از این شرکت‌ها پس از دریافت مجوز و جمع کردن سرمایه‌های مردمی به دلیل شخصی کردن مدیریت واحد، از هدف خود دور مانده و نارضایتی سهامداران را به دنبال دارد.
وی اظهار کرد: شرکت‌های تعاونی با عملکرد موفق هم در شهرستان هستند که توانسته‌اند سرمایه مردم را در راستای ایجاد اشتغال و توسعه‌ اقتصاد هزینه‌ کنند.
بیانی خاطرنشان کرد: باید برنامه‌ای طراحی شود تا سهامداران برای توسعه و ارزش سهام خود در امور تعاونی دخیل شوند و مدیریت خصوصی برخی تعاونی‌ها را باطل کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه