تقابل مسکو و تل‌آویو جدی‌تر می‌شود؟

واکاوی پیامدهای حمله موشکی رژیم صهیونیستی به طرطوس سوریه

تقابل مسکو و تل‌آویو جدی‌تر می‌شود؟

روز گذشته و در میان سکوت مرگبار کشورهای غربی و نهادهای جهانی، بار دیگر شاهد نقض حاکمیت سرزمینی سوریه توسط رژیم متجاوز صهیونیستی و حمله موشکی به خاک آن کشور بودیم.

آن‌گونه که منابع خبری گزارش داده‌اند در این تهاجم خصمانه که با شلیک چند موشک از فراز دریای مدیترانه صورت گرفته، تأسیسات غیرنظامی در شهرک «الحمیدیه» در جنوب طرطوس مورد هدف واقع شده و در نتیجه آن، دو شهروند سوری زخمی شده‌اند. رژیم صهیونیستی به صورت متناوب با نقض حریم هوایی لبنان یا از طریق بلندی‌های اشغالی جولان به سمت اهدافی در شرق و شمال غرب سوریه حملات موشکی انجام می‌دهد. با وجود این، مناطق علوی‌نشین لاذقیه و طرطوس در حاشیه دریای مدیترانه که از پایگاه‌های عمده نفوذ روسیه در حوزه مدیترانه نیز محسوب می‌شود از جمله نقاطی بودند که کمتر مورد هدف صهیونیست‌ها قرار می‌گرفت. به همین دلیل در گفت‌و گو با سیدرضا میرابیان، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در مورد ابعاد اهمیت این تهاجم و نوع واکنش احتمالی روسیه به آن گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

تحلیل شما از اقدام خصمانه جدید رژیم صهیونیستی چیست؟
حمله اسرائیل به سوریه اقدام جدیدی نیست. این رژیم متجاوز دست‌کم در سه سال اخیر بارها دمشق و برخی مناطق دیگر این خطه را هدف قرار داده است. به نظر تل‌آویو از این رویه دو هدف مهم را دنبال می‌کند. نخست تضعیف دولت مرکزی سوریه است. دولت بشار اسد این روزها به واقعیت غیرقابل انکار تبدیل شده است. رژیم صهیونیستی و شرکای غربی و عربی‌اش باوجود تحمیل جنگ 10ساله به دمشق و مداخلات و تجهیز تروریست‌ها نتوانستند به اهداف خود برسند. حال که با همه ترفند‌ها و دسیسه‌ها نتوانستند اهداف خود را محقق کنند در تلاش هستند با انجام این حملات، دولت مرکزی را تضعیف کنند. هدف دوم زیر فشار قرار دادن بشار اسد در موضوع مقابله با ایران است. روابط تهران و دمشق این روزها راهبردی شده و پس از کم شدن حضور روسیه در سوریه تحت تأثیر بحران اوکراین، حال حضور نظامی و مستشاری جمهوری اسلامی در کنار مرزهای اسرائیل تقویت شده؛ موضوعی که به هیچ وجه برای تل‌آویو قابل تحمل نیست. پس اسرائیل تلاش دارد با این اقدامات، اسد را به دوری از تهران ترغیب کند.

به‌تازگی روسیه و اسرائیل با هم وارد جدل لفظی شده‌اند. چقدر حمله به طرطوس می‌تواند موجب جدی‌تر شدن این تقابل شود؟
همان‌گونه که گفتید مسکو و تل‌آویو پس از بحران اوکراین و جانب‌داری صهیونیست‌ها از زلنسکی وارد دوره‌ای از تنش شده‌اند. در ادامه این تقابل، تل‌آویو باوجود مخالفت روسیه، از صادرات گاز به اروپا خبر داده است. در مقابل مسکو هم دو روز پیش حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان سوریه را به چالش کشیده و اشغالی خوانده است. به‌تازگی هم مسکو از دستگیری یک نظامی صهیونیست که در اوکراین و مقابل روسیه می‌جنگید خبر داد. همه این مباحث از دور شدن مواضع دو طرف حکایت دارد و اقدام اسرائیل در حمله به طرطوس می‌تواند بر این تنش بیفزاید. نباید از یاد برد این حوزه جغرافیایی در سوریه از پایگاه‌های مهم روسیه محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر، روسیه که از همپیمانان دولت سوریه است، یک پایگاه دریایی در طرطوس و پایگاهی هوایی در لاذقیه مستقر کرده است. این در حالی است که حدود سه سال پیش، اواخر شهریور ۱۳۹۷ اسرائیل دست به حمله‌ای کم‌سابقه در بندر لاذقیه زد که منجر به سرنگونی یک هواپیمای ترابری روسیه و کشته شدن ۱۵ نظامی این کشور شد. در نهایت اینکه از گذشته هم انتقادهایی به عدم مواجهه جدی پدافند هوایی روسیه با جنگنده‌های اسرائیلی در خاک سوریه وجود داشت. با این حال حماقت جدید صهیونیست‌ها و همچنین زمینه‌های ایجاد شده تحت تأثیر جنگ اوکراین می‌تواند روس‌ها را در مواجهه با اسرائیل مصمم‌تر کند.

​​​​​​​خبرنگار: مهدی خالدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه