در پاسداشت شعر با لهجه‌ محلی

نکوداشت مرحوم استاد محمد قهرمان در زادگاهش برگزار شد

در پاسداشت شعر با لهجه‌ محلی

به سمت تربت حیدریه حرکت کرده‌ایم تا در مراسم نکوداشت استاد محمد قهرمان که به بهانه سالروز تولد آن زنده‌یاد در زادگاهش روستای امیرآباد و شهر تربت حیدریه برگزار می‌شود شرکت کنیم.

عصر دهمین روز از تیرماه است و هوای مشهد گرم و کلافه‌کننده. به سمت تربت حیدریه حرکت کرده‌ایم تا در مراسم نکوداشت استاد محمد قهرمان که به بهانه سالروز تولد آن زنده‌یاد در زادگاهش روستای امیرآباد و شهر تربت حیدریه برگزار می‌شود شرکت کنیم. محل اسکان اقامتگاه بومگردی تهمینه در شهر تربت است. 
ساعت۱۷ به اقامتگاه می‌رسیم و میهمانان هم از شهرهای مختلف خراسان می‌رسند؛ میهمانانی که شاعرند و وجه اشتراک آن‌ها سرودن شعر به لهجه محلی است که استاد قهرمان خود قهرمان سرودن به لهجه تربتی آن‌ هم در اوج بود. ۷کیلومتر دورتر از شهر تربت روستای امیرآباد است و برنامه ساعت ۱۸ در امیرآباد شروع می‌شود؛ روبه‌روی کوچه قهرمان۱۳. 
من و دو سه دوست به همراه همسر استاد قهرمان در زمانی کوتاه و پیش از ورود به جلسه، سری به خانه کودکی‌های استاد در آن طرف کوچه می‌زنیم. استاد قهرمان کودکی‌هایش را در این خانه گذرانده است و چه خانه باصفایی است خانه‌ای با جوی آب روانی که در آن جریان دارد، دو درخت کاج که سر به فلک کشیده‌اند و فضایی که تخیلم را پرواز می‌دهد تا فکر کنم استاد قهرمان در این خانه چه لحظاتی را از سر گذرانده و چه بازی‌ها که نکرده است.
وارد جلسه می‌شویم، شعرخوانی شاعران شروع شده است. از مسئولان شهر تربت، شهردار، مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیر ارشاد اسلامی، مدیر میراث فرهنگی، اعضای شورای شهر و... آمده اند. مکان شعرخوانی حیاط خانه یکی از اهالی است که هم درخت انگور و انار دارد و هم گل آفتابگردان، خلاصه همه چیز دست به دست هم داده است تا شنونده‌ شعرهای خوبی از شاعران هم‌استانی باشیم که به عشق استاد قهرمان و عشق شعر با گویش محلی به امیرآباد آمده‌اند و البته اجرای خوب ایمان مرصعی به عنوان مجری هم در اجرای برنامه بی‌تأثیر نیست.
بهمن صباغ‌زاده، شاعر خوشنام و دبیر علمی نکوداشت، در تکاپوست که برنامه به خوبی برگزار شود و آدم را متوجه می‌کند اهالی ادبیات در تربت حیدریه به خصوص شاعران تا چه اندازه به استاد قهرمان ارادت دارند، این را می‌شود از تک‌تک جملاتی که آن‌ها درباره استاد می‌گویند، فهمید. 

 چشمه‌ای برای تشنگان ادبیات
 با خودم فکر می‌کنم چقدر ارزشمند است وقتی شاعر از این دنیا رفته است هم شعرهایش چشمه‌ای برای تشنگان ادبیات باشد و هم یادش روشنا و تسلایی برای آن‌هایی که مانده‌اند. 
در بخشی از برنامه، شهردار تربت حیدریه از شخصیت استاد قهرمان می‌گوید و اهمیت کار او در شعر محلی در کنار شعر رسمی استاد. وحید فرخ‌تبار همچنین از دیدار استاد قهرمان با استاد بهار یاد می‌کند و از تشویق ایشان به سرودن شعر محلی توسط استاد بهار می‌گوید تا در ادامه نوبت به قرائت پیام استاد محمدرضا خسروی، همشهری استاد و مؤلف کتاب «جغرافیای تاریخی ولایت زاوه» برای برنامه نکوداشت برسد که صباغ‌زاده آن را قرائت می‌کند. او در بخشی از پیام خود به مراسم نکوداشت استاد گفته است: «من، این دورافتاده از بسترِ گرمِ خاکِ زادگاهم و محروم از کیمیای نفس کشیدن در هوای دلارام زاوه، نمی‌توانم ناگفته بگذارم که دلم می‌خواست در آستانه برگزاری آن آیین باشکوه، خوشامدگوی شما خداوندگاران ادب و هنر باشم و میزبان گرامیان که هم اینک تربت حیدریه و مه‌ولات را با گام‌های استوار خویش زیور بخشیده‌اند».  

 شنونده شعر 30 شاعر
روز دوم برنامه با گشت و گذار شاعران میهمان در تربت حیدریه و بازدید از نمایشگاه آثار خوشنویسی برگرفته از اشعار استاد شروع می‌شود و در ادامه به مرکز آموزشی رفاهی فرهنگیان شماره یک در خیابان باهنر می‌رویم تا شنونده شعر شاعران میهمان باشیم. لحظاتی که دوستان شاعر شعر می‌خوانند با خودم خیال می‌کنم استاد گوشه‌ای از سالن نشسته است و شنونده شعر ۳۰ شاعری است که از شهرهای مختلف استان خودشان را به تربت حیدریه رسانده‌اند.
سرانجام عصر شنبه می‌رسد و موقع خداحافظی با زادگاه استاد قهرمان است. حالا شاعران دارند به شهرهایشان برمی‌گردند که هر کدام از شهری آمده‌اند از گناباد، نیشابور، باخرز، تایباد، کاشمر، مشهد و... . 
شعر محلی اهمیت و ارزش خود را دارد و در این سفر دوروزه شنونده شعرهایی با لهجه‌های مختلف از خراسان بودند برنامه‌ای که می‌توان آن را در دیگر شهرهای خراسان نیز برگزار کرد و بخشی از علاقه‌مندان به شعر را به شنیدن شعرهایی متفاوت میهمان کرد.

​​​​​​​خبرنگار: عباسعلی سپاهی یونسی 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه