تبدیل ۴هزار سند قولنامه‌ای حاشیه شهر با همکاری آستان قدس رضوی

معاون اجتماعی دادگستری خراسان رضوی خبر داد

تبدیل ۴هزار سند قولنامه‌ای حاشیه شهر با همکاری آستان قدس رضوی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: یکی از مواردی که دستگاه قضایی با آن مواجه است و متأسفانه روزبه‌روز رشد قارچ‌گونه‌ای دارد، فراوانی و حجم پرونده‌های ورودی به دادگستری است.

سیدامیر مرتضوی در آخرین روز از هفته قوه‌قضائیه در جمع اصحاب رسانه با اشاره به اینکه کارشناسان دادگستری می‌توانند کمک شایانی در زمینه کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی داشته باشند، افزود: اگر یک پرونده‌ای به کارشناسی ارجاع داده شد، کارشناس نباید اقدام‌ها را محدود به حوزه تخصصی خود کند؛ درحقیقت مأموریت ما در قوه قضائیه این است که همگی باید در این مجموعه در حل‌وفصل پرونده‌ها به قاضی کمک کنیم.
وی اظهار کرد: باید توجه داشت کارشناسان تا چه اندازه در پرونده‌ها نقش دارند و می‌توانند طوری به موضوعات رسیدگی کنند که از یک پرونده پرونده‌های دیگری به وجود نیاید.
وی بابیان اینکه قانع نشدن قاضی پرونده موجب ارجاع یک پرونده به کارشناسی برای چندمین مرتبه می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر پرونده‌های معوقی وجود دارد که ۱۷مرتبه به مرحله کارشناسی برگشت داده شده است؛ اگر کارشناسی یک پرونده مستحکم و مستند باشد چرا باید ۱۷مرتبه به کارشناس ارجاع داده شود و هزینه‌های بیشتری به دنبال داشته باشد؟
وی با اشاره به سند تحول دستگاه قضا، به توسعه روش‌های حل اختلاف غیر از رسیدگی‌های معمول قضایی تأکید کرد و افزود: کارشناسی که یک پرونده‌ای را بررسی می‌کند، باید به گونه‌ای عمل کند که پرونده‌های دیگری ذیل آن پرونده اصلی تشکیل نشود.
وی خاطرنشان کرد: یک کارشناس باید به صورت جدی به موضوع پرونده ورود پیدا کند و نظرات خود را به صورت مستند و مستدل بنویسد تا زمانی‌ که به دست قاضی می‌رسد، اقناع شود و نیازی به بررسی یک کارشناس دیگر نباشد.
مرتضوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رسیدگی به اراضی قولنامه‌ای حاشیه‌شهر مشهد در راستای تخصصی شدن شعب رسیدگی در دادگستری اظهار کرد: درحال حاضر در دادگستری استان کمیته‌ای برای اراضی قولنامه‌ای در حاشیه ‌شهر مشهد تشکیل و جلسه‌هایی با اداره کل ثبت اسناد خراسان رضوی، شهرداری مشهد، دستگاه قضایی و آستان قدس رضوی برگزار شده تا با یکدیگر در زمینه ساماندهی اسناد قولنامه‌ای همکاری لازم را داشته باشیم، به گونه‌ای که هم‌اکنون این همکاری به جایی رسیده که تا امروز ۴هزار سند قولنامه‌ای در حاشیه شهرمشهد به سند رسمی تبدیل شده است.
وی به فعالیت ۱۸شعبه کیفری در مشهد که هر یک از شعب به صورت تخصصی به یک موضوع رسیدگی می‌کنند، اشاره کرد و افزود: این یک فعالیت تخصصی بسیار خوب است که در دادگاه کیفری و دادسرای استان آغاز شده و به نظر می‌رسد تا پایان سال جاری همه این کارها به سمت تخصصی شدن حرکت کند. 

خبرنگار: مهدی توحیدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه