«خزر » دریای دوستی

در ششمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر بر همبستگی ملت‌ها تأکید شد

«خزر » دریای دوستی

رئیس جمهور کشورمان، روز گذشته با سفر به عشق آباد پایتخت ترکمنستان، ضمن دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با حضور در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر از ابتکارات ارائه شده از سوی رؤسای جمهور کشورهای همسایه برای توسعه همکاری‌ در حوزه‌های مختلف استقبال کرد. 


دریای خزر منطقه صلح و دوستی 
رئیس دولت، بابیان اینکه اصل توافقِ «صلاحیت انحصاری و اجماعی کشورهای ساحلی» چراغ روشنگر و راهنمای ماست، گفت:این اصل بر اساس معاهدات قبلی، راه مداخلات طرف‌های ثالث و غیرساحلی خزر یا ارتکاب تجاوز و سایر اقدامات علیه هر یک از کشورهای ساحلی را می‌بندد و می‌تواند از وقوع حوادث ناخوشایند احتمالی، جلوگیری نماید. بنابراین ضروری است ما به عنوان کشورهای ساحلی دریای خزر این منطقه را به عنوان «منطقه صلح و دوستی» حفظ کنیم و به منافع بلندمدت و رعایت «اصل اتفاق آرا» در همه تصمیمات توجه جدی داشته باشیم.

خزر، کانون همگرایی فرهنگی ملت‌ها
دکتر رئیسی با تأکید بر اینکه دریای خزر،کانون پیوند و دوستی و منشأ خیر و برکت برای بیش از ۲۷۰ میلیون نفر جمعیت کشورهای ساحلی آن است، گفت: ملت‌های ما به عنوان همسایگان همیشگی حاشیه این دریا باید با نگاه بلندمدت به دریای خزر به عنوان دریای دوستی و همکاری بنگرند تا به مسئولیت خود در قبال نسل کنونی و نسل‌های آینده نیز عمل کرده باشیم. از این منظر، هم‌گرایی فرهنگی کشورهای ساحلی خزر یکی از اولویت‌های اساسی است که همکاری و دوستی را در بلندمدت تضمین و در دل ملت‌ها مستحکم می‌کند. جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می‌دهد با نهادسازی و برگزاری برنامه‌های مشترک فرهنگی- اجتماعی این میراث معنوی حفظ و تقویت می‌شود. وی ادامه داد: حفاظت از محیط زیست شکننده، بهره‌مندی از منابع معدنی دریای خزر، ارتقای رفاه و امنیت و احترام به حقوق حاکمه یکدیگر نیز بخشی از این حقوق و تکالیف است.

تأکید بر نقش مخرب رژیم صهیونیستی 
دکتر رئیسی همچنین در دیدار با رئیس جمهورآذربایجان ضمن اشاره به ظرفیت‌های دوکشورگفت: حضور صهیونیست‌ها به نفع امنیت منطقه نیست و ایران ثابت کرده دوست روزهای سخت‌ است و هیچ‌گاه دوستان خود را تنها نمی‌گذارد. وی تصریح کرد: امنیت منطقه صرفاً با همکاری همسایگان خزر محقق می‌شود. «الهام علی‌اف» رئیس جمهور آذربایجان نیز خاطرنشان کرد: امیدوارم این دیدار نیز موجب تقویت روند گسترش روابط و ارتقای سطح همکاری‌های دو کشور شود.

​​​​​​​خبرنگار: شمس الدین نجفی  

برچسب ها :
ارسال دیدگاه