فرزندآوری؛ سوژه فیلمسازان تازه‌نفس

درباره «تازه وارد» سریالی خانوادگی که از شبکه 3 پخش می‌شود

فرزندآوری؛ سوژه فیلمسازان تازه‌نفس

سریال «تازه وارد» سریالی اپیزودیک است و هر قسمت، داستان جداگانه‌ای دارد اما محور اصلی این مجموعه موضوع فرزندآوری است.


این سریال اپیزودیک در باشگاه فیلم سوره تولید شده و محصول خانه تولیدات جوان صداوسیماست. به گفته محمدجواد موحد، تهیه‌کننده سریال 11 اپیزودی «تازه وارد» درباره این مجموعه تلویزیونی، فرایند تولید «تازه وارد» که مضمونی خانوادگی دارد و به مسئله فرزندآوری می‌پردازد ۶ ماه زمان برده و شیوه تولید آن کمی متمایز از دیگر سریال‌هاست چون هشت کارگردان قسمت‌های مختلف آن را کارگردانی کرده‌اند. حسن حبیب‌زاده، رضا محبی، میلاد محمدی، سجاد معارفی، رضا کشاورز، احمد حیدریان، محسن امانی و محمدجواد صالحی هشت فیلمساز تازه‌نفس این اثر هستند که ساخت اپیزودهای مختلف را بر عهده داشتند تا بتوانند خود را در عرصه سریال‌سازی محک بزنند.

 دست گذاشتن روی موضوعات روز
این سریال از 27 خرداد ماه هر شب ساعت 20:45 روی آنتن شبکه3 سیما می‌رود و پخش آن تا پایان این هفته ادامه دارد. سریال 11 اپیزودی «تازه وارد» در ژانر خانوادگی- اجتماعی ساخته شده و دست روی یکی از معضلات روز کشور یعنی افزایش سن جمعیت گذاشته و به مسئله فرزندآوری و معضلات خانواده‌هایی که در سودای بچه‌دار شدن هستند، می‌پردازد. این مجموعه حدود 150 لوکیشن دارد و بیش از 45 هنرپیشه شناخته شده و کمتر شناخته شده در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. استفاده از نیروهای تازه‌نفس و کار اولی در کنار افراد باتجربه به الگویی موفق در تولید فیلم و سریال‌های تلویزیونی منجر خواهد شد. تا پیش از این سریال‌سازی در تلویزیون در انحصار گروه‌های تولیدی معدودی بود که فقط با تیم خودشان کار می‌کردند اما ورود نیروهای جدید سبب شکستن انحصارگرایی شده، نگاه‌های نو و جدیدی را به تلویزیون تزریق کرده و منتج به تربیت نیرو می‌شود اما آنچه اهمیت دارد بهره‌گیری از تجربیات کارگردان‌های باسابقه و پیشکسوت است که بهتر بود در ساخت «تازه وارد» این موضوع لحاظ می‌شد اما این سریال اپیزودیک نشان داد که می‌توان قدم‌های خوبی در تولیدات گروهی برداشت و ساخت سریال‌های اپیزودیک با موضوعات روز را در کنار تولید سریال‌های الف و فاخر تلویزیون جدی گرفت.

 ساخت آدم‌ها مهم‌تر از ساخت فیلم‌ها
مدیرعامل باشگاه فیلم سوره حوزه هنری که تهیه‌کننده این سریال است، ساخت این مجموعه تلویزیونی را از دستاوردهای باشگاه فیلم سوره دانست و گفت: هشت سال پیش که این مجموعه تأسیس شد شعارش این بود ساخت آدم‌ها از فیلم‌ها مهم‌تر است. 
موحد با اشاره به همکاری مدیریت شبکه3 در ساخت سریال تازه وارد خاطرنشان کرد: هر مجموعه‌ای جرئت ندارد سرمایه‌گذاری واقعی در این حوزه داشته باشد ولی مدیریت شبکه3 پای کار آمد. ما پیش از این سه سینمایی کار کردیم که معمولاً جذب سرمایه‌گذار در سینما برای کارگردان اولی‌ها راحت‌تر است اما این تجربه را در حوزه سریا‌ل‌سازی نداشتیم. در این سال‌ها هر چقدر تلاش کردیم تا در صداوسیما چنین کاری کنیم نشد اما علی فروغی پای کار ایستاد و این سریال ساخته 
شد.
او با بیان اینکه فیلمسازان این مجموعه، کارگردان اولی بودند اما در فرایند تولید سریال توانمند شدند، افزود: ما مسیری را شروع کردیم که بسیار مهم است. کار ما در باشگاه فیلم‌سازی سوره، تربیت نیرو در فیلم‌سازی است و می‌دانم که کار سختی است.
به گفته تهیه‌کننده تازه وارد متن سریال در مجموعه اوج نگارش شده و یک مجموعه 10 فیلم‌نامه‌ای بود اما برای ساخت سریال به اندازه یک پروژه 30قسمتی زحمت کشیده شد و هر قسمت جدای از دیگری است گویی ۱۱ تله‌فیلم ساخته شده و هر اپیزود حدود ۱۲ تا ۱۵ لوکیشن مختلف دارد که حجم کار را بسیار سنگین و وسیع کرده بود.

​​​​​​​خبرنگار: دامون افشار

برچسب ها :
ارسال دیدگاه