بازگشت آمریکا به میز مذاکره

بمب خبری سخنگوی وزارت خارجه در آخرین نشست خبری با خبرنگاران

بازگشت آمریکا به میز مذاکره

سعید خطیب‌زاده از شروع دور جدید گفت‌وگوها برای حل اختلافات باقیمانده با آمریکا در روزهای آینده در یکی از کشورهای همسایه حاشیه خلیج‌فارس خبر داد.

و با اشاره به اینکه اعضای 1+4 در این مذاکرات حضور ندارند، اظهار کرد: این مذاکرات به‌صورت غیرمستقیم و از طریق نماینده اتحادیه اروپا به‌عنوان تسهیل‌کننده گفت‌وگوها با آمریکا صورت خواهد گرفت.دوازدهمین سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان که دیروز آخرین نشست خبری خود را در این کسوت برگزار کرد، همچنین تصریح کرد موضوع این مذاکرات فقط مسائل اختلافی میان تهران و واشنگتن و چگونگی رفع تحریم‌ها است و هیچ‌یک از توافقاتی که تاکنون در وین بدست‌آمده قرار نیست تغییر کند.
او همچنین بابیان اینکه زمان گفت‌وگوها مشخص و مکان آن نیز به‌زودی اعلام خواهد شد، گفت آمریکایی‌ها از طریق جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده برجام به تهران پیام داده‌اند آماده‌اند تمامی تعهدات توافق هسته‌ای 2015 و قطعنامه 2231 را اجرا کنند و انتفاع اقتصادی ایران از برجام را تضمین کنند.
وی خاطرنشان کرد: جوزف بورل اعلام کرده اتحادیه اروپا خواستار ادامه گفت‌وگوها بر اساس آخرین بسته پیشنهادی ایران است و تلاش خواهد کرد اختلافات و چالش‌های موجود را بر این مبنا حل‌وفصل کند.سعید خطیب‌زاده بااین‌حال تأکید کرد اینکه آمریکایی‌ها تا چه حد در عمل به این وعده خود پایبند باشند و آن را اجرا کنند با گذر زمان و انجام مذاکرات غیرمستقیم آتی مشخص خواهد شد، اما تأیید کرد هم درباره شکل و هم محتوای گفت‌وگوهای جدید در تهران با بورل توافق شده است.

دلیل غیبت 1+4 در مذاکرات جدید
وی درباره دلیل حضور نداشتن گروه 1+4 در این مذاکرات هم با تأکید بر اینکه کسی از میز مذاکره حذف نشده، یادآور شد در آخرین دور گفت‌وگوها در اسفندماه همه اذعان کردند همه مسائل فنی توافق شده و تنها مسائل اختلافی ایران و آمریکا باقی‌مانده که برای حلشان در این گفت‌وگوها از کانال اتحادیه اروپا و به‌صورت غیرمستقیم ابتکارات طرفین ردوبدل خواهد شد.
وی انتقال مذاکرات به یکی از کشورهای منطقه خلیج‌فارس را هم امری عادی و برای سهولت کار دو طرف مذاکره عنوان کرد.

پیامی که الکاظمی از ریاض به تهران آورد
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر مصطفی الکاظمی به تهران که مستقیم از عربستان سعودی انجام شد و گمانه‌ها درباره اینکه وی حامل پیامی بوده نیز با تأیید این موضوع گفت: البته این سفر از پیش برنامه‌ریزی‌شده و در قالب روابط دوجانبه و برای پیگیری توافقات اقتصادی و پروژه‌های در حال اجرا بود و همزمان مسائل منطقه ازجمله نقش مثبت و سازنده‌ای که بغداد در ماه‌های گذشته در روابط ایران و عربستان ایفا کرده است هم مطرح بود.وی اضافه کرد: نخست‌وزیر عراق نکاتی را از طرف عربستان به ما منتقل کرد؛ ازجمله اینکه آن‌ها آماده هستند ادامه گفت‌وگوها به سطح دیپلماتیک ارتقا یافته و در بغداد ادامه یابد که به‌زودی تاریخ آن معلوم می‌شود. در همین رابطه توافق شد مقدمات سفر هیئت‌های فنی برای بازدید از سفارتخانه‌ها انجام شود.
وی درعین‌حال با اشاره به بیانیه‌های غیرقابل‌قبول در سفر بن‌سلمان به کشورهای منطقه، مقامات ریاض را به پرهیز از اقدامات تبلیغاتی و آنچه خلاف آن را در جلسات خصوصی می‌گویند توصیه کرد و گفت: فعلاً تمرکز ما بر برگزاری حج است اما پرونده‌های اختلافی هم حتماً پرونده‌های مهمی است و باید در جای خودش بین ایران و عربستان بحث شود.

ناتو خاورمیانه توهمی بیش نیست
خطیب‌زاده در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره طرح موضوع ایجاد ائتلاف نظامی و ناتوی خاورمیانه از سوی رژیم صهیونیستی در امتداد پروژه عادی‌سازی روابط با حکومت‌های عرب منطقه  تأکید کرد: اینکه در منطقه خاورمیانه برای رژیم اشغالگر قدس نقش محوری در ایجاد ائتلاف نظامی را در نظر بگیرند، حاکی از این است که طراحان این موضوع، این منطقه را نمی‌شناسند؛ زیرا در این منطقه هیچ‌وقت نمی‌تواند محور، یک رژیم تروریستی و قانون‌گریز و ضد آرمان‌های جهان اسلام و فلسطین باشد. 
وی افزود: هر فساد و جنگ و خونریزی می‌بینید ریشه در این رژیم دارد. این رژیم نمی‌تواند چنین محوریتی را بگیرد و ناتو خاورمیانه توهمی بیش نیست. آن‌هایی که این مطالب را می‌گویند بیشتر به دنبال فروش سلاح و معادلات دیگری هستند که قطعاً این معادلات به نتیجه نمی‌رسد.

پایان مأموریت خطیب‌زاده، خداحافظی سخنگو
سعید خطیب‌زاده در پایان این نشست از اتمام مأموریت و مسئولیت خود در جایگاه 
سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه خبر داد و با اشاره به اینکه در جایگاه مشاور وزیر به همکاری خود در وزارت خارجه ادامه خواهد داد از انتصاب ناصر کنعانی به‌عنوان سخنگوی جدید وزارت امور خارجه خبر داد. کنعانی پیش‌ازاین رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در
 قاهره بوده است.

​​​​​​​خبرنگار: قدس، آرش خلیل‌خانه 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه