سکه‌های 2 هزار ساله چینی

سکه‌های 2 هزار ساله چینی

مجموعه‌ای از سکه‌های تاریخی چین که دوره تاریخی 250 سال پیش از میلاد تا اوایل قرن بیستم میلادی را دربردارد، در موزه حرم مطهر رضوی به نمایش درآمد.
شاهرودی‌زاده، کارشناس مسئول امور مستندنگاری اشیای موزه رضوی با اشاره به اینکه این مجموعه اهدایی آقای عبدالحسین زعفرانی، کارشناس و مجموعه‌دار سکه مقیم تهران است، گفت: سکه‌های این مجموعه دودمان‌های گوناگون تاریخ چین را در برمی‌گیرند که از میان آن‌ها می‌توان به دودمان‌های تانگ، لیائو، کین، یوآن، مینگ و چینگ اشاره کرد.
این سکه‌های دایره‌ای شکل که در بخش مرکزی آن‌ها حفره‌ای مربعی وجود دارد، از جنس آلیاژ برنز و آلیاژ برنج بوده و به‌صورت ریخته‌گری ضرب شده‌اند. قدیمی‌ترین سکه‌های این مجموعه مربوط به 250 پیش از میلاد تا 220 پس از میلاد و دو سکه موسوم به بان‌لیانگ متعلق به دوران امپراتوری چین‌شی هوانگ، نخستین دودمان امپراتوری است.
روی سکه‌های این مجموعه نام امپراتورهای دودمان‌های مختلف تاریخ چین با رسم‌الخط‌های مختلف چینی، ختنی، مغولی و مانچو به چشم می‌خورد. 
گنجینه تمبر، اسکناس و سکه آستان قدس رضوی واقع در طبقه منهای یک موزه مرکزی حرم مطهر رضوی، در تابستان همه‌روزه حتی روزهای تعطیل از ساعت 8 صبح تا 22 پذیرای علاقه‌مندان است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه