حل مشکل هشت ساله در سه روز با 150 نیروی جهادی

امام جماعتی که با دست خالی به خشکسالی روستا پایان داد

حل مشکل هشت ساله در سه روز با 150 نیروی جهادی

حجت‌الاسلام سجاد خیراندیش متولد ۱۳۷۵ و اصالتاً اهل استان گلستان است. او پس از ملبس شدن به لباس مبارک روحانیت به همراه همسر خود تصمیم می‌گیرد برای تبلیغ به مناطق محروم برود. او ماجرای عزیمتش به روستای فتح‌الله را این‌گونه روایت می‌کند: «باخبر شدم که در استان خراسان شمالی، برای امر تبلیغ نیازمند مبلغ و روحانی هستند که اعلام آمادگی کردیم و به منطقه عازم شدیم. در بدو ورود چند روستا را به بنده معرفی کردند که بسیاری از آن‌ها خوش آب‌ و هوا و با امکانات بودند، اما تصمیم من بر این بود که به منطقه محروم بروم. با همین هدف در بازدید از روستاها، تصمیم گرفتم به روستای فتح‌الله بروم. این روستا بالای یک کوه سنگی است و از لحاظ فرهنگی، فکری و معیشتی فاصله بسیار زیادی با زندگی شهری دارد. این شد که از دو سال پیش به عنوان امام جماعت مسجد رسول‌النبی(ص) مشغول به کار شدم».

تشکیل شورای پیشرفت روستا برای شناسایی مشکلات و ظرفیت‌ها
این طلبه جوان در بدو ورود به روستا تصمیم می‌گیرد فعالیت و خدمات خود را منحصر به چهاردیواری مسجد نکند بلکه دربرابر مشکلات و نیازمندی‌های مردم هم دغدغه‌مند بود و تصمیم داشت آن‌ها را برطرف کند. برای همین شورایی با حضور مسئولان مختلف روستا تشکیل داد تا ارزیابی از وضعیت آنجا بدست آورد. خود نیز با مشارکت دو تن از اهالی به دنبال احصای مشکلات و ظرفیت‌های روستا می‌افتد.خیراندیش می‌گوید: «در بازه زمانی یک ماهه، جلسات شورای پیشرفت روستا را تشکیل دادیم و توانستیم به یک سند و آمایش از مشکلات و ظرفیت‌های روستا برسیم. این جلسات همچنان ادامه دارد».

۳۴ چشمه سرویس بهداشتی و حمام  با همت مردم ساخته شد
در این سند، مهم‌ترین مشکل و نیازمندی روستا که باید بلافاصله برای آن تصمیم‌گیری می‌شد و اقدام لازم انجام می‌گرفت، کمبود سرویس بهداشتی و حمام بود.
 این طلبه دهه هفتادی می‌گوید: «در روستای ما با ۱۰۰خانوار و ۴۰۰نفر جمعیت، تنها دو سرویس بهداشتی آن‌ هم بدون چهاردیواری وجود داشت و متأسفانه مردم از لحاظ بهداشتی با مشکلات بسیاری روبه‌رو بودند.
 مردم را پای کار آوردم و با ظرفیت مردم ۳۴چشمه سرویس بهداشتی و حمام در منطقه ساخته شد که الحمدلله مشکل مردم روستا در این زمینه تا حد زیادی برطرف شد».

ساخت بند خاکی برای جمع‌آوری آب باران
روستای فتح‌الله، موقعیتی کوهستانی دارد و شغل بیشتر مردم هم کشاورزی است. آنان پنبه، گندم، جو و یونجه می‌کارند، اما از لحاظ منابع آبی مشکلات زیادی داشتند. خیراندیش می‌گوید: «در موقع بارش باران، آب حاصل از دامنه‌های کوه جاری می‌شد و از دست می‌رفت. برای همین تصمیم گرفتیم یک سیل‌بند به صورت بند خاکی احداث کنیم تا مانع هدررفت آب باران شده و ظرفیتی هم برای ذخیره آب به منظور استفاده برای کشت فراهم شود».
رفع مشکل هشت ساله خشکسالی روستا
براساس آمایشی که حجت‌الاسلام خیراندیش صورت داد، رفع مشکل آب و خشکسالی روستا برای رونق کشاورزی، مشکل بعدی و اولویت‌دار بود که باید برایش چاره‌اندیشی می‌کرد. او می‌گوید: «استخر سیمانی در سال ۸۹ در روستا احداث شده بود که در آن آب کمی برای کشاورزی ذخیره می‌شد و در نهایت موجب شده بود هفت هشت سال خشکسالی در روستا ایجاد شود. روستای ما سه چشمه آب طبیعی داشت که نیاز به لوله‌کشی بود تا آب آن‌ها به این استخر سرازیر و برای کشاورزی ذخیره شود. با قرارگاه جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، هیئت «حسین جان» بجنورد و جوانان روستا رایزنی شد تا در ایام عید نوروز برای این لوله‌کشی برنامه‌ریزی کنیم. کاری که در هشت سال به نتیجه نرسیده بود، توسط بیش از ۱۵۰نفر جهادی، سه روزه به پایان رسید و در اختیار مردم قرار گرفت».

با خود مردم روستا گروه جهادی تشکیل دادیم
پر آب شدن این استخر موجب شد خشکسالی هشت ساله این روستا پایان یابد و الان حدود ۳۰هکتار از زمین‌های کشاورزی این روستا از آب استخر استفاده می‌کنند که موجب رونق کشت و کار آنان شده است. خیراندیش می‌گوید: «در ابتدای ورود به روستا و زمانی که مشکلات را مشاهده کردم، به این نتیجه رسیدم که این روستا باید گروه جهادی داشته باشد تا خود مردم پای کار رفع مشکلات بیایند. برای همین با استفاده از ظرفیت جوانان روستا، این گروه را تشکیل دادیم که در امور فرهنگی، معیشتی و عمرانی فعال است و توانسته خدمات بسیاری به مردم داشته باشد».

بزرگ‌ترها به مسجد نمی‌آمدند، سراغ کودکان رفتیم
روزی که این طلبه وارد مسجد شد، بسیاری از بزرگ‌ترها به دلایلی مثل نبود سرویس بهداشتی و... برای نماز به مسجد نمی‌آمدند، اما او تسلیم نشد و تصمیم گرفت برای جذب نمازگزار از سنین کمتر شروع کند. او می‌گوید: «با همکاری همسرم که نقش شریکةالامام را ایفا می‌کند دوره‌های مختلف آموزشی از قبیل آموزش روخوانی قرآن، آموزش نمازخوانی، کلاس‌های مختلف نقاشی، هنری و... برای سنین مختلف طراحی و برگزار کردیم.
 از سوی دیگر امکانات دیگری مانند میز پینگ‌پنگ، فوتبال‌دستی، دارت و... تهیه کردیم تا ظرفیت آموزش و بازی را هم برای کودکان و نوجوانان داشته باشیم. گروه سرودی هم در روستا تشکیل دادیم که تاکنون چهار پنج سرود تولید کرده‌ایم».

قدردانی رئیسی از اقدامات جهادی در روستای فتح‌الله
اقدامات جهادی مردم این روستا با محوریت امام روستایشان توسط آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در سفر چند روز قبلش به استان خراسان شمالی هم قدردانی شد. رئیسی در دیدار با نخبگان استان اعلام کرد: از فعالیت‌های جهادی در روستای فتح‌الله تشکر می‌کنم؛ این یک الگوی قابل تکثیر است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه