آستان حسین بن موسی الکاظم (ع) قطب فرهنگی جنوب خراسان

مروری بر دستاوردهای میقات‌الرضا(ع) 28 سال پس از تفویض تولیت به آستان قدس رضوی

آستان حسین بن موسی الکاظم (ع) قطب فرهنگی جنوب خراسان

 با فرارسیدن چهارم تیرماه، بیست و هشتمین سالگرد فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر تفویض تولیت آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس و زیارتگاه شهید مدرس(ره) کاشمر به آستان قدس رضوی فرصتی فراهم شد تا با فعالیت‌های صورت گرفته در این اماکن مقدس بیشتر آشنا شویم.


مؤسسه آستانه مبارک حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و آرامگاه شهید آیت‌الله مدرس(ره) از جمله مؤسسه‌های فرهنگی وابسته به آستان قدس رضوی است که تولیت آن توسط رهبر معظم انقلاب در حکمی در تاریخ 4/4/1373 به نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان و تولیت آستان قدس رضوی، حضرت آیت‌الله واعظ طبسی تفویض گردید که این موضوع نقطه عطفی در توسعه همه‌جانبه اماکن متبرکه طبس و کاشمر شد.

گسترش خدمات‌رسانی به زائران
برکات این حکم و تسری مدیریت موفق اسلامی بسیار زود نمایان شد، به‌ طوری‌ که با تشکیل یک هیئت اجرایی، کار توسعه این دو آستانه و ساماندهی موقوفات این دو شهرستان که در مسیر راه زائران حضرت ثامن‌الحجج(ع) واقع‌ شده بیش ‌از پیش مورد توجه قرار گرفت.
تفویض تولیت و بهره‌گیری از توان مدیریتی بالا سبب شده صحن و سرا، امکانات و خدمات‌رسانی به زائران فرزند گرانقدر امام موسی بن جعفر(ع) به ‌سرعت توسعه و گسترش یابد.
موقعیت جغرافیایی این مکان مقدس و قرار گرفتن آن در مسیر راه زائران حضرت رضا(ع) نیز موجب شده سالانه میلیون‌ها زائر به حرم مطهر حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس مشرف شوند.
از اهداف اصلی تشکیل این مؤسسه فرهنگی مذهبی می‌توان به ایجاد تسهیلات لازم برای ارائه خدمات مطلوب به زائران و امکانات فیض معنوی بیشتر آنان، تدوین و اجرای برنامه‌های توسعه فرهنگی، عمرانی، خدماتی و مالی، بهره‌گیری از تشکل‌ها، نهادها و سازمان‌های فرهنگی دینی، اداره امور موقوفات، ارتقای فرهنگ وقف، شناسایی و استیفای حقوق موقوفات آستان قدس رضوی و بهره‌برداری و نظارت در راستای اجرای نیات واقفان، جمع‌آوری نذورات و هدایا و مصرف آن در جهت اهداف آستان قدس رضوی و برنامه‌ریزی برای انجام مراسم‌ فرهنگی مذهبی در مناسبت‌های مختلف اشاره کرد.
در حال حاضر طرح جامع آستان مبارک موسی بن جعفر(ع) با 17هزار مترمربع مساحت و زیربنای 2هزار و 444 مترمربع، دارای 20هزار مترمربع فضای عبادی، فرهنگی و خدماتی، بیش از 62 هزار مترمربع فضای سبز، چهار گلدسته هر کدام به ارتفاع 24 متر، 28 سازه آب‌نما، نورپردازی صحن و سرای حضرت با بیش از 5 هزار عدد لامپ و ساخت سه کتابخانه با زیربنای هزار و 760 مترمربع انجام ‌شده است.
درهای این حرم مطهر به‌ صورت شبانه‌روزی در تمام فصول و ایام روی زائران باز است و در حال حاضر ۹۰۰ خادم افتخاری و راهنمای زائر خواهر و برادر عهده‌دار امر خدمت به زائران این دو حرم هستند.
از جمله تسهیلات اقامتی رفاهی که در شهرستان‌های طبس و کاشمر پیش‌بینی ‌شده می‌توان به فعالیت شبانه‌روزی دفتر زائرسرا، اتاق‌های اقامتی مفروش با امکانات اولیه، میهمان‌پذیرهای ویژه، آشپزخانه با تجهیزات کامل آشپـزی و آب جوش رایگان، سقاخانه، پارکینگ وسایط نقلیه، پاسگاه انتظامی، دارالشفاء، پارک بازی کودکان، فروشگاه محصولات فرهنگی و تعاونی، مجموعه باغ رضوان، سرویس‌های بهداشتی، فضای سبز، سکوهای اقامتی، واحدهای تجاری و خدماتی، گرمابه، باجه خودپرداز بانک و کشتارگاه اشاره کرد.
ترویج فرهنگ اسلامی و تقویت باورهای دینی و زنده و پربار کردن عشق به ولایت و امامت در قلوب زائران از جمله برنامه‌های اساسی زیربنایی این مؤسسه فرهنگی است که خوشبختانه با بهره‌گیری از موقوفات شیفتگان ولایت و انجام فعالیت‌های عمرانی، اقتصادی و خدماتی گام‌های مؤثری در راستای ایجاد پشتوانه عظیم برای اهداف فرهنگی مؤسسه برداشته ‌شده و امروزه به ‌عنوان یک ‌قطب بزرگ فرهنگی در منطقه محسوب می‌شود.

فعالیت فرهنگی – مذهبی
از اهم برنامه‌های محوری و فعالیت‌های فرهنگی – مذهبی آستان مبارک حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) می‌توان به برگزاری سالانه بیش از 2هزار برنامه فرهنگی، ادبی، هنری و ورزشی اشاره کرد.
حوزه دین و معارف اسلامی مشتمل بر اقامه نمازهای روزانه، جمعه، عیدهای اسلامی، سخنرانی، جلسات آموزش احکام، مشاوره و پاسخگویی به سؤالات شرعی زائران، برپایی نشست‌های معرفتی و بزرگداشت وقایع و مناسبت‌های ملی- مذهبی؛ حوزه فرهنگ، هنر، ادب و ورزش مشتمل بر اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی در قالب جشنواره‌ها، یادواره‌ها، محافل ادبی، کلاس‌های آموزشی تخصصی و مسابقات کتاب‌خوانی و ورزشی حوزه قرآن؛ دعا و نیایش مشتمل بر جلسات و کارگاه‌های آموزشی عمومی و تخصصی، قرائت، تجوید، تفسیر و تدبر در قرآن کریم و نهج‌البلاغه، کرسی تلاوت‌های مجلسی، محافل شکوفه‌های قرآنی و آیین ادعیه‌خوانی و زیارات با حضور استادان برجسته حوزه؛ تبلیغات و انتشارات مشتمل بر پژوهش، تدوین، طراحی و چاپ و نشر کتاب، نشریه، بروشور، بنر، استند، نرم‌افزار، لوح فشرده، برپایی نمایشگاه و فروشگاه محصولات فرهنگی و مدیریت پایگاه‌های اینترنتی مؤسسه به نشانی www.Mighatalreza.ir و
www.Shahidmodarres.com؛ حوزه تکریم و خدمت‌رسانی مشتمل بر اداره حرم مطهر و ارائه خدمات به زائران خاصه کاروان‌های زیارتی از جمله این اقدام‌هاست.
 
گنجینه‌های فرهنگی مکتوب در منطقه
مؤسسه آستانه مبارکه حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و آرامگاه شهید آیت‌الله مدرس(ره) در راستای رسالت عظیم فرهنگی خود به‌ ویژه توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در بین عموم مردم به ویژه قشر نوجوان و جوان جامعه اسلامی، اداره چهار کتابخانه غنی حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس، شهید آیت‌الله مدرس(ره)‌ کاشمر و حضرت امام رضا(ع) قاین و روستای شهیدپرور محمدآباد طبس را بر عهده دارد که خوشبختانه با عنایت به وابستگی این مجموعه‌های فرهنگی به آستان قدس رضوی، مجموعه 150هزار نسخه کتاب در زمینه‌های مختلف علوم اسلامی و انسانی و ارائه خدمات به ‌صورت قفسه‌باز، برخورداری از 12هزار منبع الکترونیکی در واحد سمعی و بصری و امکانات مناسب برای استفاده از خدمات اینترنت با سرعت‌ بالا و خدمات فتوکپی، چاپ، اسکن و رایت؛ بخش‌های مرجع و تحقیق و پژوهش؛ واحد مطبوعات و کودکان؛ فعالیت‌های فوق‌برنامه به ‌ویژه برگزاری مسابقات فرهنگی و کتاب‌خوانی، همایش‌ها و سلسله نشست‌ها، کلاس‌های علوم قرآنی، معارف اسلامی، هنری و ورزشی، مراسم شب ‌شعر و... سبب شده تعداد 32هزار نفر به عضویت این مراکز مقدس فرهنگی درآمده و از امکانات فراهم‌ شده استفاده کنند. فراهم کردن شرایط در زمینه فراگیری علم و دانش از سال 1380 در مسیر شکوفایی و توسعه این امر مهم در دستور کار این مؤسسه بوده به طوری که در سال تحصیلی 93-1392 در قالب 24 واحد آموزشی در مقاطع پیش‌دبستانی و دبستان به تربیت دینی 460 نونهال زیر چتر رحمت حضرت علی بن 
موسی ‌الرضا (علیه آلاف التحیه والثناء) در شهرستان‌های طبس، کاشمر، بشرویه،‌ قاین و روستای محمدآباد طبس پرداخته ‌شده است.
کیفیت محتوای آموزشی همراه با اعتماد متقابل والدین به این ‌گونه مراکز سبب شد در سال تحصیلی 92-91 مجوز تأسیس نخستین مرکز آموزشی غیردولتی شکوفه‌های رضوی وابسته به این مؤسسه از اداره کل آموزش‌ و پرورش استان یزد دریافت و دانش��آموزان پایه‌های اول، دوم و سوم ابتدایی در این مرکز در سال تحصیلی 93-92 رسماً‌ مشغول به تحصیل شوند.

الگوی فعالیت صنعتی
واحد گاوداری متعلق به این آستان در روستای همت‌آباد، حدفاصل 6 کیلومتری شمال غربی آستان مبارک حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) در سال 1383 شروع به فعالیت کرده است.
شهرستان طبس تا پیش از سال 84، دارای بافت دامداری کاملاً سنتی و غیربازده بوده که با آغاز فعالیت این واحد و بازدیدهای به ‌عمل ‌آمده توسط دامداران، مسئولان محلی و کشاورزان منطقه به ‌عنوان الگوی کاری قرار گرفته و نگاه مردم به این صنعت در منطقه دچار تحول شگرفی شده به‌ طوری‌ که اکنون نگرش مردم و دامداران از گاوداری سنتی به صنعتی تغییر یافته است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه