مطالبه صریح از ریش سفید غرب

در سفر جوزف بورل به ایران مطرح شد

مطالبه صریح از ریش سفید غرب

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که شامگاه جمعه وارد تهران شده بود، روز گذشته در ساختمان وزارت خارجه ایران مورد استقبال حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران قرار گرفت.

سفر عالی‌ترین مقام دیپلماسی اتحادیه اروپا به تهران با هدف خارج کردن مذاکرات هسته‌ای از بن‌بست انجام شده بود. این نخستین سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم محسوب می‌شود. همچنین باید یکی از کارویژه‌های بورل را احیای اعتبار آژانس نزد مقامات ایرانی‌ دانست. اعتباری که با گزارش سیاسی رافائل گروسی از وضعیت تأسیسات اتمی ایران حالا از دست رفته است.
جوزپ بورل پنجشنبه شب در بروکسل به همراه انریکه مورا، معاون خود با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کرده بود. رابرت مالی روز جمعه در صفحه توییتر خود از انریکه مورا و جوزپ بورل بابت «هماهنگی تنگاتنگ» با واشنگتن تشکر کرده بود.
پس از دیدارهای جوزف بورل با مقامات ایرانی روز گذشته در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان شرکت کرد. به گزارش تسنیم، دو طرف در خصوص مناسبات دوجانبه، برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها بحث و تبادل‌نظر کردند.

سطح تبادلات اقتصادی مطلوب نیست
امیرعبداللهیان درباره روابط با قاره اروپا گفت: سطح روابط و به‌ویژه مناسبات تجاری دو طرف در تراز ظرفیت‌های موجود بین جمهوری اسلامی ایران و یکایک کشورها نیست و ما امیدوار هستیم در پی روابط و گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای که با هر یک از کشورهای اروپایی داریم و همچنین در ادامه گفت‌وگو‌ها و توافقاتی که با همکارم جناب آقای بورل داشتیم، شاهد توسعه و پیشرفت مناسبات باشیم.
وی درباره مذاکرات درباره لغو تحریم‌ها گفت: آقای بورل چندی پیش از من در تماس تلفنی پرسیدند چگونه می‌توانیم بن‌بست و توقفی که بعد از صدور قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاصل شده، کار را دنبال کنیم و از این بن‌بست خارج شویم؟ در سفر ایشان گفت وگوهای مفصل، عمیق و دقیقی را در خصوص مطالبات جمهوری اسلامی ایران داشتیم. تأکید کردیم اولاً ما آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم، ثانیاً آنچه برای ایران مهم است نفع کامل اقتصادی ایران از توافقی است که در سال 2015 حاصل شده و هر موضوعی که بتواند نفع کامل اقتصادی ما را تحت تأثیر قرار بدهد، از نظر دولت آقای رئیسی و ایران قابل قبول نیست. ما سعی می‌کنیم مشکلات و نقاط افتراقی را که وجود دارد در مسیر گفت‌وگوهایی که به زودی از سر گرفته خواهد شد بر طرف کنیم. امیدوار هستیم به طور مشخص طرف آمریکایی این بار، واقع‌بینانه و منصفانه در مسیر مذاکرات و در مسیر رسیدن به نقطه پایانی توافق اقدامات مسئولانه و متعهدانه‌ای را انجام بدهد. 

استفاده از ظرفیت‌های ایران در شرایط جنگی
در ادامه جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا در این نشست خبری گفت: برای من بسیار مهم بود به ایران بیایم و هنوز سفر ما تمام نشده است و جلسه دیگری نیز خواهم داشت. هدف اصلی سفر من به ایران شکستن بن‌بست برجام و کاهش تنش‌هاست. برای من مهم است بن‌بست برجام را از بین ببریم و قرار است مذاکرات برجام را در روزهای آینده و به‌سرعت آغاز کنیم.
بورل درباره روند مذاکرات اظهار کرد: ما به‌عنوان هماهنگ‌کننده برجام، در ماه مارس (اسفند و فروردین) پیشنهادهایی را مطرح کردیم. متن‌ها و سؤالاتی بود که قرار بود ایران و آمریکا آن را پاسخ بدهند و قرار شد مذاکرات متوقف بشود تا این پرسش‌ها پاسخ داده شوند، اما قرار نبود سه ماه متوقف بشود. ایران ظرفیت بسیار عظیمی در موضوعات مختلف از جمله، نفت و گاز و همچنین زمینه‌های دیگر دارد، امروز باید مذاکرات از سر گرفته شود و این تصمیمی است که باید در تهران و واشنگتن گرفته شود. پس از سفر من، مذاکرات وین آغاز می‌شود و تیم من در آنجا خواهند بود. رسیدن به توافق برای کل دنیا و جهان مهم است؛ چرا که ما از ماه فوریه در دنیای دیگری زندگی می‌کنیم و چهار ماه قبل جنگی بین روسیه و اوکراین آغاز شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه