بلیت شناور، رونق را به سینما بازمی‌گرداند؟

در پی کاهش چشمگیر استقبال مخاطب از گیشه بهاری

بلیت شناور، رونق را به سینما بازمی‌گرداند؟

بلیت 45 هزار تومانی سینما، تماشای فیلم در سالن‌ها را از فهرست تفریحات شمار زیادی از مردم خط زد، آمار سه ماهه نخست سال نیز حکایت از کاهش فروش و گیشه‌ای سرد و بدون مخاطب دارد و نشان می‌دهد در فصل بهار کمتر از 4میلیون نفر به سینما رفته‌اند.


​​​​​​​ اگرچه کم‌رونق شدن سینما دلایل متعددی دارد و صرفاً نمی‌توان آن را به افزایش قیمت بلیت محدود کرد اما بی‌شک کاهش نرخ بلیت و اجرای طرح‌‌های تخفیفی می‌تواند استقبال اندک از سینما را تا حدودی جبران کند.
یکی از این طرح‌ها، قیمت‌گذاری شناور بلیت سینماست که رویکردی متداول در سینماهای جهان است و امتحانش را پس داده؛ اما تا پیش از این به طور گسترده در سینمای ایران مورد بهره‌برداری قرار نگرفته بود. «مؤسسه بهمن سبز» متعلق به حوزه هنری با عملیاتی کردن این طرح در 150 سالن سینمایی خود پیشگام شد و حالا با اجرای آن انتظار می‌رود سینماهای سراسر کشور نیز به این طرح بپیوندند. 

تکرار تجربه موفق «هناس» 
با آغاز طرح قیمت‌گذاری شناور بلیت که از هفته گذشته در سینماهای حوزه هنری با فیلم «هناس» کلید خورد، شاهد افزایش قابل توجه فروش نسبت به هفته‌های گذشته بودیم و این فیلم در هفته نخست اکران فروش یک میلیاردی را تجربه کرد؛ آمارها همچنین از رشد ۷۵ درصدی مخاطبان این فیلم در هفته دوم اکران همزمان با اجرای این طرح خبر می‌دهند. این در حالی است که سینماهای زیر پوشش شهرداری نیز از اول تابستان به طرح قیمت‌‌گذاری شناور بلیت پیوستند و به نظر می‌آید مقاومت‌ها در برابر ثبات قیمت بلیت در حال از بین رفتن است و با افزوده شدن فیلم‌های جدید در فصل تابستان احتمالاً شاهد اکران قابل قبول‌تری نسبت به بهار باشیم. 
تجربه موفق «هناس» مدیران سینمایی حوزه هنری را بر آن داشت که در ادامه فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی را به طرح بلیت شناور در سینماهایشان اضافه کنند و در آینده‌ای نزدیک نیز شاهد افزوده شدن فیلم‌های بیشتری به این طرح خواهیم بود.
سیدعلی طباطبایی‌نژاد، معاون  پخش و اکران سینماهای زنجیره‌ای «بهمن سبز» حوزه هنری در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه طرح قیمت‌گذاری شناور بلیت با معیارهای مختلفی سنجیده شده، می‌گوید: برای رسیدن به یک عدد معقول فاکتورهای متنوعی را بررسی کردیم تا بتوانیم به قیمت‌های مشخصی در سانس‌های مختلف برسیم.

اطلاع از نحوه قیمت‌گذاری شناور بلیت 
در سینماهای حوزه هنری چهار سانس با قیمت‌های مختلف در نظر گرفته شده که در تمام روزهای هفته حتی روزهای تعطیل نیز برقرار است و شامل سانس‌های 10 الی 16، سانس 16 الی 20، سانس 20 الی 23 و سانس فوق‌العاده می‌شود.
همچنین در سینماهای متعلق به شهرداری نیز روز‌های ابتدای هفته (شنبه، یکشنبه و دوشنبه) بلیت در پردیس‌های سینمایی «ملت»، «تماشا» و «راگا» تا ساعت۱۹ به‌ صورت نیم‌بها و از ساعت۱۹ به بعد برای تمامی فیلم‌ها در پردیس ملت از ۴۵هزار تومان به ۳۵هزار تومان و در پردیس‌های راگا و تماشا از ۳۵هزار تومان به ۲۵هزار تومان کاهش یافته است.
این طرح از ابتدای تیر ماه ۱۴۰۱ در سینماهای زیرمجموعه اجرا شده و در دیگر روزهای هفته نیز طبق روال گذشته بهای بلیت در روزهای سه‌شنبه به صورت کامل نیم‌بها و سه روز پایانی هفته (چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه) به صورت تمام‌بها برای شهروندان ارائه می‌شود.

مخاطرات و آفت‌های بلیت‌های شناور
بسیاری از سینماداران معتقدند براساس آنچه از رفتارهای مخاطب بدست آمده نباید این طرح‌ها بدون برنامه و هیجانی اجرا شوند؛ چراکه پس از مدتی برای مخاطب عادی خواهد شد و تأثیرش را از دست می‌دهد. معاون پخش و اکران حوزه هنری نیز بر ضرورت طرحی یکپارچه تأکید می‌کند و معتقد است: عملیاتی کردن طرح‌های تخفیفی و بلیت شناور نیازمند تحلیل و برنامه‌ریزی است و بهتر است در نهایت همه سینما‌ها به یک برنامه عملیاتی و واحد دست پیدا کنند که علاوه بر جلوگیری از سردرگمی مخاطب، مدیریت آن نیز تسهیل شود. 

راه خروج سینما از بحران چیست؟ 
پیشتر هم اشاره شد شرایط و بحرانی که امروز سینما با آن دست و پنجه نرم می‌کند صرفاً نتیجه افزایش قیمت بلیت نیست. نگاهی به سالن‌های کنسرت و تئاتر که عموماً ظرفیتشان تکمیل است و نرخ بلیتشان چند برابر سینماست نشان می‌دهد مسئله اصلی فقط قیمت نیست. شاید یکی از دلایلی که این روزها کمتر به آن توجه می‌شود ترکیب فیلم‌هایی است که نمایش داده می‌شوند، در حالی که پرهیز از اکران همزمان چند فیلم کمدی می‌تواند فرصتی را برای ژانرهای دیگر نیز فراهم کند. از سویی دیگر تسهیل شرایط اکران برای برخی فیلم‌ها و همچنین آثاری که از دوره‌های پیشین فجر باقی مانده‌اند نیز می‌تواند به بهبود وضعیت سینما کمک کند. با نگاهی گذرا می‌توان دریافت که از مجموع سه دوره پیشین جشنواره فجر بیش از 35فیلم اکران نشدند که شماری از آن‌ها می‌توانند گیشه موفقی داشته باشند. مضاف بر اینکه نباید فراموش کرد کاهش نشاط اجتماعی و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات معیشتی و اقتصادی ارتباط مستقیمی با ریزش فعالیت‌های اجتماعی و تفریحاتی همچون سینما رفتن دارد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه